Abstrakt
Opierając się na metodologii akcentującej narracyjny i dyskursywny wymiar historii, autor analizuje pieśni chłopskie towarzyszące rabacji galicyjskiej (1846) oraz rewolucyjnemu ruchowi ludowemu organizowanemu w Królestwie Polskim przez Związek Chłopski (1842–1844). Główna teza artykułu zakłada, że oba ruchy antyfeudalne były ze sobą powiązane pod względem zarówno teorii, jak i praktyki, a jej źródłem była teologia emancypacyjna księdza Piotra Ściegiennego. Liczne przesłanki potwierdzające postawioną w ten sposób hipotezę można znaleźć w zachowanych do dziś ludowych pieśniach buntowniczych. Rekonstruując powiązania między twórczością chłopów zaangażowanych w oba ruchy rewolucyjne, autor odnosi treść badanych utworów do pism politycznych Ściegiennego. Ich relacyjna lektura dostarcza dowodów pozwalających zakwestionować obecną w pismach konserwatywnych historyków dewaluację warstw ludowych jako podmiotów rewolucyjnych. Paralele, które można znaleźć we wspomnianych pieśniach rabacji i Związku Chłopskiego oraz w twórczości politycznej księdza Piotra Ściegiennego, prowadzą do wniosku, że praktyka ruchu ludowego kojarzonego zwykle z Jakubem Szelą była głęboko zakorzeniona w teorii autora Złotej książeczki, zaś jej nadrzędnym celem było obalenie ustroju feudalnego na terenie Galicji, a nie – jak chce to widzieć policyjna historiografia – użyciem przez administrację austriacką polskojęzycznych chłopów do stłumienia szlacheckiego powstania krakowskiego (1846).Bibliografia
Anderson, Benedict. 1997. Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Tłum. Stefan Amsterdamski. Warszawa: Znak.
Antoniewicz, Karol. 1849. Święty Izydor „Oracz”. Leszno: Ernest Gunther.
Balicka, Zofja. 1929. „Ksiądz Piotr Ściegienny”. Księga pamiątkowa ku uczczeniu dwudziestopięcioletniej działalności naukowej Prof. Marcelego Handelsmana. Warszawa: Drukarnia Wł. Łazarskiego.
Berghauzen, Janusz. 1956. „Z badań nad składem społecznym i ideologią organizacji spiskowych w Królestwie Polskim w latach 1835–1846”. Przegląd Historyczny 47: 119–169.
Berghauzen, Janusz. 1974. Ruch patriotyczny w Królestwie Polskim 1833–1850. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Buck-Morss, Susan. 2014. Hegel, Haiti i historia uniwersalna. Tłum. Katarzyna Bojarska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Burszta, Józef. 1951. Społeczeństwo i karczma. Propinacja, karczma i sprawa alkoholizmu w społeczeństwie polskim XIX w. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Burszta, Józef. 1985. Chłopskie źródła kultury. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Bystroń, Jan Stanisław. 1960. Dzieje obyczajów dawnej Polski. Wiek XVI–XVIII. T. 1. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Bystroń, Jan Stanisław. 1936. Kultura ludowa. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Chorosiński, Jan. 1952. „Życie i walka ludu ziemi kieleckiej w pieśni”. Polska Sztuka Ludowa 6: 301–315.
Ciołkosz, Adam i Lidia Ciołkosz. 1966. Zarys dziejów socjalizmu polskiego. London: Gryf Publications Ltd.
Czernik, Stanisław. 1954. Chłopskie pisarstwo samorodne. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Czernik, Stanisław i Julian Przyboś. 1955. Wzięli diabli pana. Antologia poezji walczącej o postęp i wyzwolenie społeczne, 1543–1953. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Czernik, Stanisław. 1951. Poezja chłopów polskich. Pieśń ludowa w okresie pańszczyźnianym. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Djakow, Włodzimierz. 1974. Piotr Ściegienny: ksiądz-rewolucjonista. Tłum. Leonard Borkowicz. Warszawa: Książka i Wiedza.
Farge, Arlette. 2017. „Walter Benjamin i rozstrajanie nawyków historyka”. Tłum. Katarzyna Urbaniak. Praktyka Teoretyczna 1: 16–23.
Foucault, Michel. 1998. Trzeba bronić społeczeństwa. Wykłady w Colledge de France, 1976. Tłum. Małgorzata Kowalska. Warszawa: kr. Ginzburg, Carlo. 1989. Ser i robaki. Wizja świata pewnego młynarza z xvi w. Tłum. Lech Szczucki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
[Gorajska, Ludwika]. 1896. „Szela. Charakterystyka potworu tego, zestawiona przez panią Ludwikę z Boguszów Gorajską, a zatem przez osobą, która mieszkając w Siedliskach znać go mogła”. Rok 1846.
Kronika dworów szlacheckich zebrana na pięćdziesiątą rocznicę smutnych wypadków lutego, red. Stefan Dembiński. Jasło: nakładem autora.
Grochowski, Piotr. 2007. „Staropolskie pieśni nowiniarskie”. Pamiętnik Literacki 3: 105–123.
Hobsbawm, Eric. 2013. Wiek rewolucji 1789–1848. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Inglot, Stefan. 1972. Historia chłopów polskich. T. 2: Okres zaborów. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Jackowski, Aleksander. 1953. „O wartości poznawczej folkloru”. Polska Sztuka Ludowa 7: 9–25.
Jezierski, Andrzej i Cecylia Leszczyńska. 2003. Historia gospodarcza Polski. Warszawa: Wydawnictwo Key Text.
Kieniewicz, Stefan. 1951. Ruch chłopski w Galicji w 1846 roku. Wrocław: Ossolineum.
Kotula, Franciszek. 1965. „Legenda o Szeli [spisał Władysław Chajec z Kamienicy Górnej]”. Kamena 4: 9.
Kuligowski, Piotr. 2012. „Miecz Chrystusa. Chrześcijańskie inspiracje polskiego socjalizmu sprzed postania styczniowego”. Ogrody Nauk i Sztuk 2: 50–61.
Kuligowski, Piotr. 2015. „Królestwo Boże na ziemi: wokół sporu Ludwika Królikowskiego i Jana Czyńskiego”. Historia Slavorum Occidentis 1: 77–93.
Kuligowski, Waldemar. 2016. „Chamska historia Polski. Tezy i antytezy”. Czas Kultury 3: 70–76.
Leder, Andrzej. 2016. „Nienapisana epopeja. Kilka uwag o zapomnianym wyzwoleniu”. Teksty Drugie 6: 226–232.
Limanowski, Bolesław. 1913. Historja ruchu rewolucyjnego w Polsce w 1846 r. Kraków: Spółka Nakładowa „Książka”.
Löwy, Michael. 2013. „Teologia wyzwolenia a marksizm”. Tłum. Paweł Bąkowski i Maja Jagielska. Praktyka Teoretyczna 2: 19–36.
Montrose, Louis A. 1989. „Professing the Renaissance: The Poetics and Politics of Culture”. The New historicism, red. Harold Aram Veeser. New York: Routledge.
Nowicka-Jeżowa, Alina. 2009. Barok polski między Europą i Sarmacją. Część pierwsza: Profile i zarys całości. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
Ong, Walter J. 2002. Orality and Literacy. London–New York: Routledge.
Ostaszewski-Barański, Kazimierz. 1897. Krwawy rok. Opowiadanie historyczne. Złoczów: Wilhelm Zukerkandl.
Pobłocki, Kacper. 2016. „Niewolnictwo po polsku”. Czas Kultury 3: 60–66.
Przyboś, Julian. 1953. Jabłoneczka. Antologia polskiej pieśni ludowej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Putek, Józef. 1969. Miłościwe pany i krnąbrne chłopy włościany. Szkice i sylwetki z dziejów poddaństwa, pańszczyzny, grabieży wojskowych, procesów sądowych i innych form ucisku społecznego na dawnym pograniczu śląsko-polskim. Kraków: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Rauszer, Michał. 2016. „Buntów chłopskich nie było. Pańszczyzna i opór”. Czas Kultury 3: 90–97.
Rauszer, Michał. 2017. „Chłop-niewolnik? Pańszczyzna w perspektywie antropologii historii”. Lud 101: 107–127.
Rawiński, Marian. 1971. „Rok 1846 w literackiej legendzie”. Literatura polska wobec rewolucji, red. Maria Janion. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Rysiewicz, Piotr. 1956. „Jakub Szela”. W Pięć prac o Jakubie Szeli, red. Czesław Wycech. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Schnür-Pepłowski, Stanisław. 1896. Krwawa karta. Opowieść z przeszłości Galicji. Lwów: Księgarnia Gubrynowicza i Schmidta.
Sieradzki, Józef i Czesław Wycech. 1958. Rok 1846 w Galicji. Materiały źródłowe. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Simons Jr. Thomas. 1971. „The Peasant Revolt of 1846 in Galicia. Recent Polish Historiography”. Slavic Review 4: 795–815.
Skąpski, Antoni. 1978. Pamiętnik dla moich dzieci i wnuków pisany przez kilka lat zacząwszy od r. 1880. W Antoni Skąpski, Antoni Filipowski, Stanisław Krzyżanowski. Nadziei promienie: trzy pamiętniki z XIX w., wstęp i oprac. J. Pociecha. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Słotwiński, Henryk. 2008. Z krwawych dni. Dębica: Muzeum Regionalne w Dębicy.
Słotwiński, Konstanty. 1832. Katechizm poddanych galicyjskich o prawach i powinnościach ich względem Rządu, Dworu i samych siebie. Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Sosnowska, Anna. 2004. Zrozumieć zacofanie. Warszawa: Trio.
Sowa, Jan. 2011. Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas. Szubert, Tomasz. 2014. Jak(ó)b Szela. (14) 15 lipca 1781–21 kwietnia 1860. Warszawa: DiG.
Ściegienny, Piotr. 1981. Ewangelia i rewolucja. Wybór pism, wstęp Adam Sikora. Warszawa: Książka i Wiedza.
Ślusarek, Krzysztof. 2016. „Zanim nadeszła rabacja. Uwagi na temat sytuacji społecznej na wsi galicyjskiej w latach czterdziestych XIX w.”. W Rok 1846 w Krakowie i Galicji: odniesienia, interpretacje, pamięć, red. Krzysztof K. Daszyk, Tomasz Kargol i Tomasz Szubert. Kraków: Historia Iagiellonica.
Śmiałkowski, Józef. 1996. „Gospodarczo-społeczne przesłanki i skutki ruchu księdza Piotra Ściegiennego”. W Ksiądz Piotr Ściegienny. Epoka, dzieło, pokłosie, red. Wiesław Caban. Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe.
Turowski, Jan. 1958. „Geneza, treść i ocena zasad myśli społecznej Ludwika Królikowskiego”. Rocznik Nauk Społecznych 2: 135–172.
Valenta, Jaroslav. 1972. „Nieznany apokryf ks. Piotra Ściegiennego w Czechach”. Przegląd Historyczny 3: 485–491.
Waliński, Michał. 1998. „Pieśń jarmarczna? Nowiniarska? Ballada? Czy – pieśń dziadowska? Prolegomena do badań pieśni dziadowskiej”. W Wszystek krąg ziemski. Antropologia, historia, literatura. Prace ofiarowane Profesorofi Czesławowi Hernasowi, red. Piotr Kowalski. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Wasiewicz, Jan. 2014. „Bunty chłopskie”. Polskie miejsca pamięci. Dzieje toposu wolności, red. Stefan Bednarek, Bartosz Korzeniewski. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Wycech, Czesław. 1949. Z dziejów chłopskich walk o społeczne wyzwolenie. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Chłopski Świat”.
Wycech, Czesław. 1952. Z przeszłości ruchów chłopskich (1768–1861). Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Wycech, Czesław. 1953. Ks. Piotr Ściegienny. Zarys programu społecznego i wybór pism. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Wycech, Czesław. 1955. Powstanie chłopskie w roku 1846. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Ziejka, Franciszek. 1969. „Dwie legendy o Jakubie Szeli”. Kwartalnik Historyczny 4: 831–852
Ziejka, Franciszek. 1997. „Wesele” w kręgu mitów polskich. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Żychowski, Marian. 1954. „Stosunki gospodarczo-społeczne w Rzeczypospolitej Krakowskiej w przeddzień rewolucji 1846”. Przegląd Historyczny 45: 36–55.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.