Od ontologii do etyki wydarzenia
PDF

Słowa kluczowe

to
co niecielesne
wydarzenie
sens
paradoks
etyka
wieczny powrót
stoicy
afirmacja
atletyzm

Jak cytować

Herer, M. (2012). Od ontologii do etyki wydarzenia. Praktyka Teoretyczna, 5, 69–82. https://doi.org/10.14746/prt.2012.5.6

Abstrakt

Tekst stanowi próbę podwójnej lektury Deleuzjańskiej Logiki sensu jako, z jednej strony, ontologii niecielesnych wydarzeń, z drugiej zaś – etyki wzywającej do „bycia godnym tego, co nam się przydarza”. Ten pierwszy aspekt wiąże się z koniecznością przezwyciężenia fenomenologii i zrewidowania założeń filozofii transcendentalnej. Z kolei swoją etykę wydarzenia Deleuze rozwija, nawiązując do stoików i Nietzschego, a także pisarzy takich jak Bousquet, Lowry czy Fitzgerald. Opiera się ona na imperatywie afirmacji świata jako stawania się – afirmacji zarówno na płaszczyźnie albo powierzchni czystej myśli, jak i we własnym ciele, dla którego jednak oznacza to zawsze ranę, zagrożenie rozpadem.

https://doi.org/10.14746/prt.2012.5.6
PDF

Bibliografia

Deleuze G. 1968. Spinoza et le problème de l’expression. Paris.

Deleuze G. 1993. Nietzsche i filozofia. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Deleuze G. 2000. Empiryzm i subiektywność: esej o naturze ludzkiej według Hume’a. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Deleuze G. 2002. Francis Bacon: logique de la sensation. Paris.

Deleuze G. 2005. Negocjacje: 1972-1990. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.

Deleuze G. 2011. Logika sensu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Deleuze G., Guattari F. 1988. „Kłącze”. Colloquia Communia (1-3) : 221-238.

Deleuze G., Guattari F. 2000. Co to jest filozofia?. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.

Husserl E. 1996. Analysen zur passiven Synthesis: aus Vorlesungs- und Forschungsmanuskripten (1918-1926). W Husserliana: Edmund Husserl Gesammelte Werke. t. 11. Haag.

Nietzsche F. 1993. Filozofia w tragicznej epoce Greków. W Pisma pozostałe 1862-1875. Kraków: Inter Esse.

Nietzsche F. 1999. To rzekł Zaratustra: książka dla wszystkich i dla nikogo. Warszawa: Od do.