Abstrakt
Artykuł podejmuje dyskusję z tekstem Martina Müllera, wprowadzając do namysłu nad pojęciem „globalnego wschodu” kategorię klasy i dystynkcji klasowej. Uznając potencjał polityczny projektu proponowanego przez Müllera, autorka podważa – częściowo powtórzone w jego artykule – ideologiczne mechanizmy naturalizujące stereotyp „Wschodu jako poczucia opuszczenia” (Eastness as forsakenness). Autorka zwraca uwagę, że jednym z efektów „politycznego i epistemologicznego projektu” podziału na Globalną Północ i Południe (oraz stereotypowych ujęć Wschodu) jest zaciemnianie podziałów klasowych wewnątrz północnych, południowych i wschodnich społeczeństw. Wprowadzenie analizy klasowej – uwzględniającej również takie jak praktyki kupowania i produkowania podróbek luksusowych marek – pozwala odkryć podobne wzory klasowej dystynkcji oraz reprodukcji klasowych hierarchii społeczeństw globalnego kapitalizmu. Może również pozwolić na zadzierzgnięcie opartych na solidarności relacji pomiędzy klasami regularnie prześladowanymi przez dominujący porządek globalnego kapitalizmu.
Bibliografia
Brandtstädter, Susanne. 2009. “Fakes: Fraud, Value-Anxiety, and the Politics of Sincerity.” In Ethnographies of Moral Reasoning: Living Paradoxes of a Global Age, ed. Karen Sykes. New York: Palgrave Macmillan.
Crăciun, Magdalena. 2014. Material Culture and Authenticity: Fake Branded Fashion in Europe. London: Bloomsbury Publishing.
Eyal, Gil, Iván Szelényi and Eleanor R. Townsley. 2000. Making Capitalism without Capitalists. London: Verso.
Hann, Chris M., Catherine Humphrey, and Katherine Verdery. 2002. “Introduction. Postsocialism as a Topic of Anthropological Investigation.” In Postsocialism: Ideas, Ideologies and Practices in Eurasia, ed. Chris M. Hann, Catherine Humphrey, and Katherine Verdery. London–New York: Routledge.
Kennedy, Michael D. 2002. Cultural Formations of Post-Communism: Emancipation, Transition, Nation and War. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Kiossev, Alexander. 2008. “The Oxymoron of Normality”. Eurozine, January 4. http://www.eurozine.com/articles/2008-01-04-kiossev-en.html.
Hugrée, Cédric, Etienne Pénissat, and Alexis Spire. 2019. Social Class in Europe: New Inequalities in the Old World. London: Verso.
Nakassis, Constantine V. 2012. “Counterfeiting What? Aesthetics of Brandedness and BRAND in Tamil Nadu, India.” Anthropological Quarterly 85(3): 701–721.
Pine, Francis. 2002. “From Production to Consumption in Post-socialism?” In Markets and Moralities: Ethnographies of Postsocialism, ed. Ruth Mandel and Caroline Humphrey. Oxford: Berg.
Pinheiro-Machado, Rosana. 2010. “The Attribution of Authenticity to ‘Real’ and ‘Fake’ Branded Commodities in Brazil and China”. In Cultures of Commodity Branding, ed. Andrew Bevan, David Wengrow. Walnut Creek: Left Coast Press.
Szcześniak, Magda. 2015. “Weak Images of the Middle Class”. View: Theories and Practices of Visual Culture 11. https://www.pismowidok.org/en/archive/2015/11-capitalist-realism.-transformations-of-polish-visual-culture/weak-images-of-the-middle-class.
Szcześniak, Magda. 2016. Normy widzialności: Tożsamość w czasach transformacji. Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana–Instytut Kultury Polskiej UW.
Vann, Elizabeth F. 2006. “The Limits of Authenticity in Vietnamese Consumer Markets”. American Anthropologist 108(2): 286–296.
Verdery, Katherine. 1996. What Was Socialism, and What Comes Next. Princeton: Princeton University Press.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.