“Life is a struggle and we have to keep on fighting”: first generation students in Portugal in the age of economic crisis
Main Article Content
Abstrakt
Niniejszy artykuł jest krytyczną analizą wpływu kryzysu ekonomicznegona publiczny sektor szkolnictwa wyższego w Portugalii i opiera się na biograficznym studium przypadku studentki z pierwszego pokolenia studiujących, której narracja jest odbiciem prekarnych i niestabilnych warunków życia tej grupy. Autorka dowodzi, że obecna polityka redystrybucyjna państwa opiera się na negatywnym naznaczeniu studentów wymagających wsparcia socjalnego, a zbyt silny nacisk na wspierającą rolę rodziny dodatkowo utrwala relatywnie niską pozycję społeczną takich studentek. W końcu, zdolność do funkcjonowania studentów w ramach takiego systemu zależy od wsparcia indywidualnych sieci opieki.
Downloads
Article Details
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.
Bibliografia
- Alkire, S., S. Deneulin. 2009. „The human develoment and capability approach”. In An introduction to the human development and capability approach freedom and agency. London; Sterling, VA.
- Amaral, A., A. Magalhães. 2009. „Between Institutional Competition and the Search for Equality of Opportunities: Access of Mature Students”. Higher Education Policy 224.
- Arendt, H. 1998. The human condition. Chicago: University of Chicago Press.
- Bourdieu, P. 1986. „L’illusion biographique.” Actes de la Recherche en Sciences Sociales 62/63.
- Butler, J. 2006. Precarious life: the powers of mourning and violence. London-New York: Verso.
- Cerdeira, L., B. Cabrito, T. Patrocinio, R. Brites, L. Machado. 2012. CESTES-O custo dos estudantes no ensino superior português. Presented at the Quanto Custa Estudar no Ensino Superior Português, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
- Cerdeira, L., B. Cabrito, T. Patrocínio. 2013. „É Muito Caro Estudar No Ensino Superior Público Em Portugal!” Le Monde Diplomatique, January 1.
- Conselho Nacional de Educação 2013. Estado da Educação 2012 – Autonomia e Descentralização. Conselho Nacional de Educação, April 15. http://www.cnedu.pt/index.php?option=com_content&view=article&id=498%3Arelatorio-qestado-da-educacao-2012q&catid=37%3Anoticias&lang=pt/.
- Dearden, L., E. Fitzsimons, G. Wyness. 2011. The Impact of Tuition Fees and Support on University Participation in the UK. Center for the Economics of Education, July, www.ifs.org.uk/wps/wp1117.pdf/.
- European Comission, EACEA Eurydice 2012. National student fee and support systems 2011/2012. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
- European Comission, EACEA Eurydice 2013. Funding of Education in Europe 2000-2012: The Impact of the Economic Crisis. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
- Eurostat 2013. Unemployment rate by sex and age groups. Eurostat, January 5. http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=une_rt_q&lang=en/.
- Eurostudent 2009. The Bologna Process in Higher Education in Europe. Key indicators on the social dimension and mobility. Luxembourg: European Comission.
- Esping-Andersen, G. 1990. The three worlds of welfare capitalism. Princeton, N.J.: Princeton University Press.
- Fineman, M. 2008. „The Vulnerable Subject: Anchoring Equality in the Human Condition”, Yale Journal of Law and Feminism, 20/1.
- Firmino da Costa, A., Caetano, A., Martins, S. da C. Mauritti, R. 2009. Estudantes do Ensino Superior e Empréstimos com Garantia Mútua. Lisboa: CIES-Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, October. http://www.crup.pt/pt/estudantes/sistema-de-emprestimos-com-garantia-mutua/.
- Flyvbjerg, B. 2006. „Five Misunderstandings About Case-Study Research”. Qualitative Inquiry 12/2.
- Fonseca, M. 2011. „The student state”, in Higher Education in Portugal 1974-2009, eds. G. Neave A. Amaral. Dordrecht: Springer Netherlands. http://www.springerlink.com/index/10.1007/978-94-007-2135-7_1/.
- Fraser, N. 2001. „Recognition without Ethics?”. Theory, Culture & Society 182 (3).
- Fraser, N. 2007. „Re-framing justice in a globalised world”, In Misrecognition, social inequality and social justice: Nancy Fraser and Pierre Bourdieu. London-New York: Routledge.
- Fraser, N., A. Honneth. 2003. Redistribution or recognition?: a political-philosophical exchange. London-New York: Verso.
- Graeber, D. 2011. Debt: the first 5,000 years. Brooklyn, N.Y: Melville House.
- Instituto Nacional de Estatistica 2011. Censos 2011 - Resultados Provisórios. Instituto Nacional de Estatistica, December 7. http://censos.ine.pt/xportal/xmain?xpid=CENSOS&xpgid=ine_censos_publicacao_det&contexto=pu&PUBLICACOESpub_boui=122073978&PUBLICACOESmodo=2&selTab=tab1&pcensos=61969554/.
- Instituto Nacional de Estatistica 2012a. Estimativas Anuais de Emigração. http://smi.ine.pt/UploadFile/Download/560/.
- Instituto Nacional de Estatistica 2012b. Rendimento médio mensal líquido da população empregada por conta de outrem, November 14. http://www.ine.pt/xportal/xmain?xpid=INE&xpgid=ine_indicadores&indOcorrCod=0005587&contexto=bd&selTab=tab2/.
- Jornal de Notícias 2013. „Milhares de alunos com propinas em atraso.” Lisboa: CRUP, January 17. http://www.crup.pt/pt/imprensa-e-comunicacao/recortes-de-imprensa/4374-milhares-de-alunos-com-propinas-em-atraso/.
- Jornal, I. 2011. „Este ano foram atribuídas menos bolsas aos universitários.” Isabe. http://isabe.ionline.pt/conteudo/2308-este-ano-foram-atribuidas-menos-bolsas-aos-universitarios/.
- Lovell, T. 2007. „Nancy Fraser’s integrated theory of justice. A “sociological rich” model for a global capitalist era?” in Misrecognition, social inequality and social justice: Nancy Fraser and Pierre Bourdieu. London-New York: Routledge.
- Ministry of Education and Science 2011. „Dispatch 12780-B/2011.” Diário da República, 2a serie, no 184.
- Ministry of Education and Science 2012. „Dispatch 8442-A/2012.” Diário da República, 2a serie, no 120.
- Ministry of Science, Technology and Higher Education 2010. „Dispatch 14474/2010.” Diário da Republica, 2 serie, no 180.
- Misztal, B.A. 2011. The challenges of vulnerability: in search of strategies for a less vulnerable social life. Hounmills, Basingstoke; New York: Palgrave Macmillan.
- Neave, G., A. Amaral. 2011. Introduction. On Exceptionalism: The Nation, a Generation and Higher Education, Portugal 1974–2009, in Higher Education in Portugal 1974-2009. Dordrecht: Springer Netherlands. http://www.springerlink.com/index/10.1007/978-94-007-2135-7_1/.
- Organisation for Economic Co-operation and Development 2010. Economic policy reforms 2010 going for growth. Paris, France: OECD Pub. http://site.ebrary.com/id/10381421
- Organisation for Economic Co-operation and Development 2012. Education at a glance 2012 OECD indicators. [Paris]: OECD. http://www.oecd.org/edu/EAG%202012_e-book_EN_200912.pdf/.
- Orr, D., Gwosc, C. & Netz, N. 2011. Social and Economic Conditions of Student Life in Europe. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag. http://www.eurostudent.eu/results/reports/.
- „Passos Coelho aconselha professores a emigrarem para países lusófonos” 2011. Educação - Notícias - RTP, December 18. http://www.rtp.pt/noticias/index.php?article=510738&tm=93&layout=123&visual=61/.
- Pechar, H. & Andres 2011. „Higher Education Policy.” Abstract of article: „Higher-Education Policies and Welfare Regimes: International Comparative Perspectives.” Higher Education Policy 24.
- Público 2012a. „Bolsas de estudo recusadas a mais de 40 mil estudantes.” Publico, February 3. http://m.publico.pt/Detail/1532175/.
- Público 2012b. „Estudo revela que quase metade dos alunos atravessa dificuldades económicas.” Público, March 19. http://www.publico.pt/Educa%E7%E3o/estudo-revela-que-quase-metade-dos-alunos-atravessa-dificuldades-economicas-1538583/.
- Público 2012c. „O nó cego da vida de estudante, sem emprego e com uma dívida para pagar ao banco - Educação - PUBLICO.PT.” Público, November 11. http://www.publico.pt/Educa%C3%A7%C3%A3o/o-no-cego-da-vida-de-estudante-sem-emprego-e-com-uma-divida-para-pagar-ao-banco-1571980?all=1/.
- Sandel, M. J. 2010. Justice: what’s the right thing to do? New York: Farrar, Straus and Giroux.
- Santos, B. de S. 1998. Uma visão solidária da reforma da segurança social. Lisboa: União das Mutualidades Portuguesas: Centro de Estudos Sociais da Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra.
- Scheibelhofer, E. 2005. „A reflection upon interpretive research tecniques: the problem centred interview as a method for biographic research”, in Narrative, Memory and Everyday life, N. Kelly, eds. C. Horrocks, K. Milnes, B. Roberts & D. Robinson. Huddersfield: University of Huddersfield. eprints.hud.ac.uk/4923/2/Chapter_3_-_Elisabeth_Scheibelhofer.pdf/.
- Sen, A. 1999. Development as freedom. New York: Knopf.
- Tavares, D., O. Tavares, E. Justino, A. Amaral. 2008. „Students’ Preferences and Needs in Portuguese Higher Education”. European Journal of Education 43/1.
- Varghese, N.V. 2012. „Thematic week: Higher education and economic crisis.” Hedda-Higher Education Development Association, December 11. http://uv-net.uio.no/wpmu/hedda/2012/12/11/thematic-week-higher-education-and-economic-crisis/.
- Ward, T., Ozedmir, E., Gáti, A. & Medgyesi, M. 2012. „Young People and the Crisis.” Social Situation Observatory, November. www.socialsituation.eu/research.../SSO%20RN5_2012%20Youth_Final.pdf/.
- Witzel, A. & Reiter, H. 2012. The problem-centred interview: principles and practice. London: Sage.