Chleb i pomarańcza na sederowym talerzu. Lesbijskie odczytania tradycji judaizmu

Main Article Content

Marcela Kościańczuk

Abstrakt

Artykuł stanowi analizę dwóch strategii podejmowanych przez feministyczne i lesbijskie działaczki, dokonujące próby reinterpretacji odczytań tradycji i rytuału judaistycznego. Tekst wykazuje podwójne wykluczenie, jakiego doświadczają lesbijki, zarówno w tradycyjnych, jak i zreformowanych gminach żydowskich. Przedstawiając analizę tego zjawiska, ukazuje zarazem, w jaki sposób wzorce wykluczenia są przekształcane i/lub odrzucane przez zwolenniczki teologii emancypacyjnej. Kluczowe jest jednak pytanie, na ile zmiany te stanowią rzeczywistą rewolucję, na ile mogą zmienić główny nurt judaizmu.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Kościańczuk, M. (2013). Chleb i pomarańcza na sederowym talerzu. Lesbijskie odczytania tradycji judaizmu. Praktyka Teoretyczna, 8(2), 263-277. https://doi.org/10.14746/prt.2013.2.12
Dział
TEOLOGIA I GENDER
Biogram autora

Marcela Kościańczuk, Instytut Kulturoznawstwa UAM

Marcela Kościańczuk – adiunktka w Instytucie Kulturoznawstwa UAM, w Zakładzie Semiotyki Kultury. Opublikowała książkę Tożsamość wspólnot mniejszościowych. Kulturoznawcza analiza tożsamości członków wspólnot Żydów mesjańskich, obecnie przygotowuje książkę na temat strategii reinterpretacji kategorii bezpieczeństwa i zagrożenia przez palestyńskie kobiety. Publikowała także w „Kulturze i Edukacji”, „Kulturze i Historii”, „Studiach Kulturoznawczych”, czasopiśmie „Człowiek, Edukacja, Teraźniejszość”. Tematykę genderową zgłębiała w czasie stypendium na Uniwersytecie w Leeds.

Bibliografia

  1. Allport, R. 1998. Like Bread on a Seder Plate: Jewish Lesbians and the Transformation of Tradition. New York.
  2. Bachmann, M. 2008. ,,My Place in Judaism: Geography, Ethnicity and Sexuality on Sarah Schulman’s Lower East Side”. Shofar. An Interdisciplinary Journal of Jewish Studies 262.
  3. Bauman, B. 1983. Women Identified Women in Men Identified Judaism. W On Being Jewish Feminist. New York: Schocken Books.
  4. de Certeau, M. 2008. Wynaleźć codzienność: sztuki działania. Tłum. K. Thiel-Jańczuk. Kraków.
  5. Cohen, T. ,,An orange on the seder plate.” http://www.myjewishlearning.com/holidays/Jewish_Holidays/Passover/The_Seder/Seder_Plate_and_Table/Orange.shtml.
  6. Eisenbach-Budner, D., and A. Borns-Weil. ,,The Background to the Background of the Orange on the Seder Plate and Ritual of Inclusion.” http://www.ritualwell.org/ritual/background-background-orange-seder-plate-and-ritual-inclusion.
  7. Gordis, R. 1983. ,,Homosexuals and Homosexuality: Psychiatrists, Religious Leaders and Laymen Compare Notes”. Judaism 1.
  8. Kamionkowski, S.T. 2003. Gender Reversal and Cosmic Chaos: A Study of the Book of Ezekiel, ed. D.J.A. Clines, Ph.R. Davies. London.
  9. Kościańczuk, M. 2010. ,,Choroba umysłowa a opór w kulturze.” Kultura i Historia 18.
  10. Parsons, S.F. 2004. The Cambridge Companion to Feminist Theology. Cambridge.
  11. Shokeid, M. 2001. ,,The Women Are Coming: The Tranformation of Gender Relations in Gay Sinagogue.” Ethnos 1.
  12. Schulmann, S. 1984. The Sophie Horowitz Story. Florida.
  13. Silverman, R. 2010. Coming Out, Becoming, Being and Doing: A Spectrum of LGBT and Female Jewish Identity in Contemporary Culture and a Call to Action for the Jewish Community. Ann Arbour.
  14. West, M., T. Bohache. 2006. The Queer Bible Commentary. London.
  15. Unterman, A. 1995. Some Ortodox Perspectives. W Jewish Exploration of Sexuality. Oxford.