Abstrakt
Artykuł stanowi analizę dwóch strategii podejmowanych przez feministyczne i lesbijskie działaczki, dokonujące próby reinterpretacji odczytań tradycji i rytuału judaistycznego. Tekst wykazuje podwójne wykluczenie, jakiego doświadczają lesbijki, zarówno w tradycyjnych, jak i zreformowanych gminach żydowskich. Przedstawiając analizę tego zjawiska, ukazuje zarazem, w jaki sposób wzorce wykluczenia są przekształcane i/lub odrzucane przez zwolenniczki teologii emancypacyjnej. Kluczowe jest jednak pytanie, na ile zmiany te stanowią rzeczywistą rewolucję, na ile mogą zmienić główny nurt judaizmu.Bibliografia
Allport, R. 1998. Like Bread on a Seder Plate: Jewish Lesbians and the Transformation of Tradition. New York.
Bachmann, M. 2008. ,,My Place in Judaism: Geography, Ethnicity and Sexuality on Sarah Schulman’s Lower East Side”. Shofar. An Interdisciplinary Journal of Jewish Studies 262.
Bauman, B. 1983. Women Identified Women in Men Identified Judaism. W On Being Jewish Feminist. New York: Schocken Books.
de Certeau, M. 2008. Wynaleźć codzienność: sztuki działania. Tłum. K. Thiel-Jańczuk. Kraków.
Cohen, T. ,,An orange on the seder plate.” http://www.myjewishlearning.com/holidays/Jewish_Holidays/Passover/The_Seder/Seder_Plate_and_Table/Orange.shtml.
Eisenbach-Budner, D., and A. Borns-Weil. ,,The Background to the Background of the Orange on the Seder Plate and Ritual of Inclusion.” http://www.ritualwell.org/ritual/background-background-orange-seder-plate-and-ritual-inclusion.
Gordis, R. 1983. ,,Homosexuals and Homosexuality: Psychiatrists, Religious Leaders and Laymen Compare Notes”. Judaism 1.
Kamionkowski, S.T. 2003. Gender Reversal and Cosmic Chaos: A Study of the Book of Ezekiel, ed. D.J.A. Clines, Ph.R. Davies. London.
Kościańczuk, M. 2010. ,,Choroba umysłowa a opór w kulturze.” Kultura i Historia 18.
Parsons, S.F. 2004. The Cambridge Companion to Feminist Theology. Cambridge.
Shokeid, M. 2001. ,,The Women Are Coming: The Tranformation of Gender Relations in Gay Sinagogue.” Ethnos 1.
Schulmann, S. 1984. The Sophie Horowitz Story. Florida.
Silverman, R. 2010. Coming Out, Becoming, Being and Doing: A Spectrum of LGBT and Female Jewish Identity in Contemporary Culture and a Call to Action for the Jewish Community. Ann Arbour.
West, M., T. Bohache. 2006. The Queer Bible Commentary. London.
Unterman, A. 1995. Some Ortodox Perspectives. W Jewish Exploration of Sexuality. Oxford.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.