Feminist Aliens, Memoirs from the Margins. A Caribbean “Feminist’s” Experience in Western Feminism
Journal cover Praktyka Teoretyczna, volume 10, no. 4, year 2013, title Feminist Epistemologies
PDF

Keywords

Caribbean
developing world
feminist epistemologies
power

How to Cite

Baldwin, A. (2013). Feminist Aliens, Memoirs from the Margins. A Caribbean “Feminist’s” Experience in Western Feminism. Praktyka Teoretyczna, 10(4), 17–40. https://doi.org/10.14746/prt.2013.4.2

Abstract

Badaczki feministyczne z krajów rozwijających się przez długi czas pisały o napięciu między feminizmami Zachodnimi a feminizmami krajów rozwijających się. Zachodnie feministki często przedstawiają kobiety z krajów rozwijających jako poddaną opresji monolityczną grupę z „trzeciego świata”. W niniejszym artykule zakładam, że władza zakorzeniona w tego rodzaju przedstawieniach niejawnie kategoryzuje kobiety ze świata rozwijającego się jako „inne” i tym samym umożliwia zachodnim feminizmom określanie, czyja wiedza jest odpowiednia w kontekście rozwijania feministycznej epistemologii. Podkreślam również, że dla rozwoju nauki feministycznej konieczne jest uznanie, że feministki z każdego zakątka świata posiadają wiedzę i doświadczenie, które powinny być postrzegane jako wartościowy wkład w feminizm. W swoim artykule stawiam pytanie o to, czy może dojść do zmiany w sposobach wytwarzania wiedzy feministycznej, zmiany umożliwiającej przekroczenie obecnych ograniczeń i wprowadzenie solidarności w praktyki feministyczn.

https://doi.org/10.14746/prt.2013.4.2
PDF

References

Alarcon, N. 1990. ,,The Theoretical Subjects of This Bridge Called My Back and Anglo-American Feminism” In: Making Face, Making Soul: Haciendo Caras, ed. G. Anzaldúa. San Francisco.

Alarcon, N. 1994. ,,The theoretical subjects of this bridge called my back and Anglo-American feminism.” In: The postmodern turn, ed. S. Seidman. Cambridge.

Ang, I. 2001. I'm a Feminist but . . . ‘Other’: Women and Postnational Identities, in: On Not Speaking Chinese: Living Between Asia and the West. London.

Baksh-Soodeen, R. 1993. ,,Is There an International Feminism?” Alternative Approach 24: 22–32.

Brah, A., A. Phoenix 2004. ,,Ain’t I A Woman? Revisiting Intersectionality.” Journal of International Women’s Studies 3.

Crowley, E. 1991. ,,Third World Women and the Inadequacies of Western Feminism.” Trocaire Development Review 2 July.

Elshtain, J.B. 1982. ,,Feminist Discourse and its Discontents: Language, Power and Meaning.” Signs 3.

Felski, R. 2000. The Doxa of Difference, in: Doing Time: Feminist Theory and Postmodern Culture. New York.

Flax, J. 1990. ,,Postmodernism and Gender Relations in Feminist Theory.” in Feminism/Postmodernism Thinking Gender, ed. L. Nicholson. New York.

Gouws, A. 1996. ,,Feminist Epistemology and Representation: The Impact of Post-Mondernism and Post-Colonialism.” Transformation 30.

Kirby, V. 1993. ,,Feminisms and Postmodernisms: Anthropology and the Management of Difference.” Anthropological Quarterly 3.

Ksihwar, M. 1990. ,,Why I do not Call Myself a Feminist.” Manushi 61.

Lazreg, M. 1988. Feminism and Difference: The Perils of Writing as a Woman on Women in Algeria, Feminist Studies 1.

Lorde, A. 1984. Sister Outsider: Essays and Speeches, Trumansburg-NY.

Mohammed, P. 1998. ,,Towards Indigenous Feminist Theorizing in the Caribbean, in: Rethinking Caribbean Difference Historicizing Slavery/The Impact of the Global Environment/ Illusions of Development/Gendered Testimonies.” Feminist Review 59: 6–33.

Mohanty, Ch. 1984. ,,Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses” Boundary 2 3.

Mohanty, Ch. 2003. Feminism Without Borders: Decolonising Theory, Practicing Solidarity. Durham–London.

Mohanty, S.P. 1993. ,,The Epistemic Status of Cultural Identity: On Beloved and the Postcolonial Condition.” Cultural Critique 24.

Moraga, Ch., G. Andaldua, 1981. This Bridge Called My Back: Writings by Radical Women of Color. Watertown.

Nagel, M. 2004. ,,Chandra Talpade Mohanty. Review” Wagadu 1.

Reddock, R. 2001. ,,Conceptualizing ‘Difference’ in Caribbean Feminist Theory” in: New Caribbean Thought: A Reader, ed. B. Meeks, F. Lindahl. Kingston.

Somjee, G. 1989. Narrowing the Gender Gap. Basingstoke–London.

Spelman, E. 1988. Inessential Woman: Problems of Exclusion in Feminist Thought. Boston.

Talpade Mohanty, Ch. 2003. Feminism Without Borders: Decolonising Theory, Practicing Solidarity. Durham–London.

Talpade Mohanty, Ch. 2003. ,,Under Western Eyes Revisited: Feminist Solidarity Through Anti-capitalist Struggles.” Signs 2.

Tang Nain, G. 1991. ,,Black Women, Sexism, and Racism: Black or Antiracist Feminism?” Feminist Review 37: 1–22.

Yeatman, A. 1994. Postmodern Epistemological Politics and Social Science, in: Knowing the Difference, eds. K. Lennon, M. Whitford. New York.

Zimbalist Rosaldo, M. 1980. ,,The Use and Abuse of Anthropology: Reflections on Feminism and Cross-Cultural Understanding.” Signs 3.