Rasa, klasa, płeć i wieś. Feministyczne epistemologie marginesu
PDF

Słowa kluczowe

wieś
teoria marginesu
podporządkowani inni
wiedze usytuowane
intersekcjonalność

Jak cytować

Borys, M. (2013). Rasa, klasa, płeć i wieś. Feministyczne epistemologie marginesu. Praktyka Teoretyczna, 10(4), 41–64. https://doi.org/10.14746/prt.2013.4.3

Abstrakt

W moim artykule próbuję odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób polski feminizm mógłby poszerzać wiedzę i włączać w obszar swoich działań mieszkanki wsi. W tym celu przywołuję teorie z obszaru czarnej myśli feministycznej oraz postkolonializmu, które problematyzują epistemologię podporządkowanych. Aby renegocjować reżimy widzialności, które ograniczają naszą wyobraźnię, proponuję aplikację tych narzędzi do analizy popkulturowych reprezentacji wsi (film dokumentalny Warszawa do wzięcia oraz serial dokumentalny Chłopaki do wzięcia). Czerpiąc z teorii marginesu bell hooks, postkolonialnych krytyk Gayatri Chakravorty Spivak oraz idei wiedz usytuowanych autorstwa Donny Haraway, pomagających nam wzbogacać wiedzę o różnych rodzajach opresji i ich intersekcjonalności, chciałabym skierować uwagę czytelniczek na te wymiary seksizmu, które nie mieszczą się być może w wąskich ramach definicji „problemów kobiet z dużych miast”.

https://doi.org/10.14746/prt.2013.4.3
PDF

Bibliografia

Bhabha, H. 2008. ,,Mimikra i ludzie: O dwuznaczności dyskursu kolonialnego.” Tłum. T. Dobrogoszcz. Literatura na Świecie 1/2.

Bhabha, H. 2010. Kwestia Innego: Stereotyp, dyskryminacja i dyskurs kolonializmu. W: tegoż, Miejsca kultury. Tłum. T. Dobrogoszcz. Kraków.

Bielawska, K., J. Ruszkiewicz 2011. ,,Po co mieć plany, skoro i tak nic nie wychodzi: Co z bohaterkami Warszawy do wzięcia?” rozm. przepr. M. Gostkiewicz. http://www.tokfm.pl/Tokf/2029020,110500,9968111.html.

Bourdieu, P. 2004. Męska dominacja. Tłum. L. Kopciewicz. Warszawa.

Cieślikowska, D., N. Sarata 2012. ,,Dyskryminacja wielokrotna – historia, teorie, przegląd badań.” http://www.tea.org.pl/userfiles/file/Wielokrotna.pdf.

Create24 2002. ,,Caritas i ministerstwo pracy pomagają bezrobotnym dziewczętom.” http://warszawa.caritas.pl/caritas-i-ministerstwo-pracy-pomagaja-bezrobotnym-dziewczetom/.

Foucault, M. 1985. ,,Intelektualiści a władza. Rozmowa między Michelem Foucault a Gilles’em Deleuze’e.” Tłum. S. Magala. Miesięcznik Literacki 11.

Gietka, E. 2009. ,,Dziewczyny z korzeniami.” Polityka. http://www.polityka.pl/spoleczenstwo/reportaze/1500775,1,dziewczyny-z-pgr-u-do-warszawy.read.

Graff, A. 2013. ,,Obca w krainie patriarchatu”, rozm. przepr. K. Leśniewicz, Tygodnik Przegląd 26, http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/obca-krainie-patriarchatu-rozmowa-agnieszka-graff/.

Haraway, D. 1988. ,,Wiedze usytuowane.” Tłum. A. Czarnacka. http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0062haraway1988.pdf.

Hooks, B. 2008. ,,Margines jako miejsce radykalnego otwarcia.” Tłum. E. Domańska. Literatura na Świecie 1/2.

Hooks, B. 2013. Teoria feministyczna: Od marginesu do centrum. Tłum. E. Majewska. Warszawa.

Loomba, A. 2011. Kolonializm/Postkolonializm. Tłum. N. Bloch. Poznań.

Sowa, J. 2012. Fantomowe ciało króla: Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków.

Spivak, G.Ch. 2011. ,,Czy podporządkowani inni mogą przemówić.” Tłum. E. Majewska. Krytyka Polityczna 24/25.

Struzik, J., red. 2012. Niewidoczne dla społeczności. Sytuacja społeczna lesbijek i kobiet biseksualnych mieszkających na terenach wiejskich i w małych miastach w Polsce: Raport z badań. Kraków.

Szewczyk, Ł. 2012. ,,Chłopaki do wzięcia hitem kanału Polsat Play.” Media 2. http://media2.pl/badania/97064-Chlopaki-do-wziecia-hitem-kanalu-Polsat-Play-wideo.html

Szewczyk, Ł. 2013. ,,Rekordowy rok Polsat Play. Przybywa widzów z większych miast.” http://media2.pl/badania/99531-Rekordowy-rok-Polsat-Play.-Przybywa-widzow-z-wiekszych-miast.html/.

Wallerstein, I. 1991. ,,The Ideological Tension of Capitalism: Universalism versus Racism and Sexism.” W: Balibar, E., I. Wallerstein, Race, Nation, Class: Ambiguous Identities. London–New York.