Decentralizacja człowieka? Ku postantropocentrycznej teorii punktu widzenia
Main Article Content
Abstrakt
Bazując na ostatnich postępach w wirusologii oraz pracy queerowej feministki chicano Glorii Anzaldúa’y, w niniejszym artykule badamy możliwość przesunięcia z pozycji epistemologii antropocentrycznych (w tym feministycznych teorii punktu widzenia) w stronę szerszych, zdecentralizowanych sposobów produkcji wiedzy - takich, które ani nie byłyby skoncentrowane wyłącznie na człowieku, ani nie były w pełni postludzkie. Badamy to przejście w kilku etapach składających się na poszczególne części niniejszego artykułu: (1) krótki przegląd współczesnych krytyk antropocentryzmu oraz ograniczeń feministycznej teorii punktu widzenia głównego nurtu w kontekście przekroczenia antropocentryzmu; (2) analiza współczesnych opracowań z obszaru wirusologii, które prezentują obiecujące alternatywy wobec wąskiej antropocentrycznej definicji tego, co ludzkie; oraz (3) analiza podmiotowości nepantlera i onto-epistemologii Anzaldúa’y na gruncie jej teorii conocimiento. Dzieło Glorii Anzaldúa’y dostarcza nam unikalnej perspektywy dla powyższych rozważań, gdyż postantropocentryczny (i posthumanistyczny) wymiar myśli Anzaldúa’y nie został jeszcze w pełni zbadany, a jej epistemologię powszechnie kategoryzuje się jako etnicznie określoną feministyczną teorię punktu widzenia.
Downloads
Article Details
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.
Bibliografia
- Acampora, R. 2005. ,,Zoos and Eyes: Contesting Captivity and Seeking Successor Practices.” Society and Animals 1: 69–88.
- Ackermann, H. W. 2003. ,,Bacteriophage Observations and Evolution.” Research in Microbiology 4: 245–251.
- Anzaldúa, G. 1983. ,,La prieta.” in This Bridge Called My Back: Writings by Radical Women of Color, ed. Ch. Moraga, G. Anzaldúa. New York.
- Anzaldúa, G. 2000. Interviews/Entrevistas, ed. A. Keating. New York.
- Anzaldúa, G. 2008. Borderlands/La Frontera: The New Mestiza. Aunt Lute.
- Anzaldúa, G. 2009. ,,Speaking across the Divide.” in The Gloria Anzaldúa Reader. Durham, N.C.
- Anzaldúa, G. 2009. ,,The Coming of el Mundo Surdo.” in The Gloria Anzaldúa Reader, ed. A. Keating. Durham.
- Anzaldúa, G.E., A. Keating, ed. 2002. This bridge we call home: Radical Visions for Transformation. New York.
- Bamford, D. H. 2003. ,,Do Viruses Form Lineages across Different Domains of Life?” Research in Microbiology 4: 231–236.
- Barad, K. 2012. „Matter feels, converses, suffers, desires, yearns and remembers.” in New Materialisms: Interviews and Cartographies, ed. R. Dolphijn, I. van der Tuin. London.
- Bennett, J. 2010. Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Durham–London.
- Best, S. 2009. ,,Minding the Animals: Ethology and the Obsolescence of Left Humanism.” The International Journal of Inclusive Democracy, 5 February.
- Burnside, J. 2012. ,,Humans Don’t Make the World Go ‘Round.” New Statesman, 29 November.
- Braidotti H. 2007. ,,Feminist Epistemology after Postmodernism: Critiquing Science, Technology and Globalisation.” Interdisciplinary Science Reviews 1.
- Braidotti, R. 2013. The Posthuman. Cambridge.
- Conner, R. 2010. ,,Santa Nepantla: A Borderlands Sutra Plenary Speech.” in El Mundo Zurdo: Selected Works from the Meetings of the Society for the Study of Gloria Anzaldúa 2007 & 2009, ed. N.E. Cantú et al. San Francisco.
- Esnault, C., et al. 2013. ,,Differential Evolutionary Fate of an Ancestral Primate Endogenous Retrovirus Envelope Gene, the EnvV Syncytin, Captured for a Function in Placentation.” Plos Genetics 9.
- Hayward, E. 2008. ,,More Lessons from a Starfish: Prefixial Flesh and Transspeciated Selves.” Women's Studies Quarterly 3–4: 64–85.
- Gaard, G. 2011. ,,Ecofeminism Revisited: Rejecting Essentialism and Re-Placing Species in a Material Feminist Environmentalism” Feminist Formations 2: 26–53.
- Giffney, N., M.J. Hird 2008. Introduction: Queering the Non/Human, Theorising the Non/Human. Burlington.
- Harding, S. 1998. ,,Borderland Epistemologies.” in Is Science Multicultural? Postcolonialisms, Feminisms, and Epistemologies. Bloomington.
- Harding, S., ed. 2003. The Feminist Standpoint Theory Reader. New York.
- Harding, S. 2008. Sciences from Below: Feminisms, Postcolonialities, and Modernities. Durham.
- Hird, M.J. 2009. ,,Feminist Engagements with Matter.” Feminist Studies 2: 329–346.
- Hird, M.J., C. Roberts 2011. ,,Feminism Theorises the Nonhuman” Feminist Theory 2: 109–117.
- Hodder, I. 2012. Entangled: An Archaeology of the Relationships between Humans and Things. Hoboken.
- Keating, A. 2012. ,,Speculative Realism, Visionary Pragmatism, and Poet-Shamanic Aesthetics in Gloria Anzaldúa–and Beyond.” Women’s Studies Quarterly 3: 51-69.
- Latour, B. 1993. We Have Never Been Modern. Trans. C. Porter. Cambridge.
- Levine, A. 2005. ,,Champion of the Spirit: Anzaldúa’s Critique of Rationalist Epistemology.” in EntreMundos/AmongWorlds: New Perspectives on Gloria Anzaldúa, ed. A. Keating. New York.
- Lugones, M. 2010. ,,Toward a Decolonial Feminism.” Hypatia 4: 743.
- Magiorkinis, G., et. al. 2012. Env-Less Endogenous Retroviruses Are Genomic Superspreaders. Proceedings of the National Academy of Sciences USA 109:7385-90.
- Martine, T.A. 2005. ,,Making Oppositional Culture, Making Standpoint: A Journey into Gloria Anzaldúa’s Borderlands.” Sociological Spectrum 5: 539–570.
- Meacher, M. 2003. End of the World Nigh: It's Official, lecture delivered at Newcastle University, 14 February.
- Merchant, C. 1983. The Death of Nature: Women, Ecology, and the Scientific Revolution. New York.
- Ohmer, S. 2010. ,,Gloria E. Anzaldúa’s Decolonising Ritual de Conocimiento.” Confluencia 1: 141–153.
- Rice, G. 2007. Are Viruses Alive? Microbial Life – Educational Resources. Montana State University.
- Ryan, F. 2010. ,,Virus: Why You're Only Half Human.” Science and Technology, 29 January.
- Sagan, D. 2013. Cosmic Apprentice: Dispatches from the Edges of Science. Minneapolis.
- Twine, R. 2010. ,,Genomic Natures Read through Posthumanisms.” The Sociological Review 58: 175–195.
- Zaytoun, K. 2006. ,,Theorizing at the Borders: Considering Social Location in Rethinking Self and Psychological Development.” NWSA Journal 2: 52–72.
- Zimmer, C. 2011. A Planet of Viruses. Chicago.
- Zimmer, C. 2012. ,,Mammals Made By Viruses.” Discover Magazine, 14 February.