Abstrakt
Skóra, będąc zewnętrzną powłoką ciała, jest do tej pory niespożytkowanym aspektem w badaniach posthuma-nistycznych. O ile nieoceniona rozprawa Frantza Fanona o znaczącym tytule Black Skin, White Masks zredefiniowała znaczenie, jakie kryje się w myśleniu o skórze w kontekście rasy, o tyle do tej pory nie skupiano się na potencjale skórnej metaforyki. Sara Ahmed i Jackie Stacey pokazują,
że „polityka gruboskórności” (ang. skin-tight politics),
polegająca na wyznaczaniu granic ciała i płci, doprowadza
do odrzucenia relacji z innością i odmiennością i podtrzymuje
binarny porządek. Tworząc koncepcję „myślenia poprzez skórę”,
badaczki postulują zmianę postrzegania „normatywnych”
wizji cielesności. Wychodząc od propozycji Ahmed i Stacey,
traktuję skórę jako metaforę zmian w obrębie myśli
filozoficznej, która skutecznie wyrugowała materialność
z własnego obszaru. Będą zatem Dermografie projektem
łączącym zagadnienia materializmu feministycznego z neolingwistyczną
poezją Joanny Mueller, który dąży do nowej wizji
filozofii rozumianej przez Luce Irigaray jako dyskurs miłości.
Bibliografia
Ahmed, S., J. Stacey 2001. ,,Introduction: Dermographies.” W Thinking Through the Skin, red. S. Ahmed, J. Stacey. London–New York.
Bakke, M. 2010. ,,Posthumanizm: Człowiek w świecie większym niż ludzki.” W Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych, red. J. Sokolski. Warszawa.
Barad, K. 2012. ,,Posthumanistyczna performatywność: Ku zrozumieniu, jak materia zaczyna mieć znaczenie.” Tłum. J. Bednarek. W Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, red. A. Gajewska. Poznań.
Brach-Czaina, J. 2003. ,,Dotknięcie świata.” W Błony umysłu. Warszawa.
Brown, B. 2013. ,,Idea rzeczy i idee w rzeczach.” Tłum. Ł. Zaremba. Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej 1.
Coole, D., S. Frost 2010. ,,Introducing New Materialisms.” W New Materialisms: Ontology, Agency, and Politics, red. D. Coole, S. Frost. Durham–London.
Cyranowicz, M., P. Kozioł, red. 2005. Gada!Zabić? Pa]n[tologia neolingwizmu. Warszawa.
Domańska, E. 2008. ,,Humanistyka nie-antropocentryczna a studia nad rzeczami.” Kultura Współczesna 3: 9–21.
Domańska, E. 2010. ,,Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?” Teksty Drugie 1/2: 45–55.
Domańska, E. 2012. ,,Metodologia praktyczna.” W Historia egzystencjalna. Warszawa.
Dolphijn, R., I. van der Tuin 2012. ,,Interview with Rosi Braidotti.” W Dolphijn, R., I. van der Tuin New Materialism: Interviews and Cartographies. Ann Arbor.
Dolphijn, R., I. van der Tuin 2012. ,,Introduction: What May I Hope for?” W Dolphijn, R., and I. van der Tuin New Materialism: Interviews and Cartographies. Ann Arbor.
Dolphijn, R., I. van der Tuin 2012. New Materialism: Interviews and Cartographies. Ann Arbor.
Gallop, J. 1988. Thinking Through the Body. New York.
Głuch, W., red. 1999. Biologia: Słownik encyklopedyczny. Wrocław
Herbert, Z. 1972. ,,Poeta wobec współczesności.” Odra 11.
Irigaray, L. 2000. Ciało–w–ciało z matką. Tłum. A. Araszkiewicz. Kraków.
Irigaray, L. 2001. To be Two. London–New York.
Irigaray, L. 2002. The Way of Love. New York.
Irigaray, L. 2008. Conversations with S. Pluháček and H. Bostic, J. Still, M. Stone, A. Wheeler, G. Howie, M.R. Miles and L.M. Harrington, H.A. Fielding, E. Grosz, M. Worton, B. H. Midttun. London–New York.
Kirby, V. 2008. ,,Natural Conversations: Or, what if Culture was Really Nature all along?” W Material Feminisms, red. S. Alaimo, S. Hekman. Bloomington.
Kłosińska, K. 1999. ,,Sygnatura kobieca: Rozdarcie, blizna.” W Ciało, pożądanie, ubranie: O wczesnych powieściach Gabrieli Zapolskiej. Kraków.
Matuszewski, R. 1965. ,,Moraliści, słowiarze i mitotwórcy.” W Z problemów literatury polskiej XX wieku, t. 3: Literatura Polski Ludowej, red. A. Brodzka, Z. Żabicki. Warszawa.
Mueller, J. 2003. Somnambóle fantomowe. Kraków.
Mueller, J. 2007. Zagniazdowniki/Gniazdowniki. Kraków.
Mueller, J. 2010. Wylinki. Wrocław.
Nancy, J.L. 2002. Corpus. Tłum. M. Kwietniewska. Gdańsk.
Nancy, J.L. 2003. ,,A Finite Thinking.” W A Finite Thinking, red. S. Sparks. California.
Nycz, R. 2013. ,,W stronę humanistyki innowacyjnej: Tekst jako laboratorium.” Teksty Drugie 1/2.
Sullivan, S. 2001. Living Across and Through Skins. Bloomington.
van der Tuin, I. 2011. ,,The New Materialist ‘Always Already’: On an A-Human Humanities.” NORA: Nordic Journal of Feminist and Gender Research 4.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.