Abstrakt
Artykuł poświęcony jest praktykom teoretycznym trzech
czołowych autorek nurtu amerykańskiej twórczości eksperymentalnej
kojarzonych z kręgiem poetów
L=A=N=G=U=A=G=E: Lyn Hejinian, Leslie Scalapino
i Carla Harryman. Odegrały one fundamentalną rolę
w ukształtowaniu ciągle otwartej i toczącej się debaty
krytyczno-teoretyczno-literackiej dotyczącej statusu formalnie
radykalnej literatury tworzonej przez kobiety zaangażowanej
w kwestie epistemologii feministycznej. Praktyka ta, skupiająca
się na procesach i mechanizmach dyskursu, nie ogranicza
się do wymiaru poetyckiego i artystycznego, lecz zakłada,
że twórczość poetycka jest społecznie zaangażowaną „strategią
interwencji” (Harryman), a jako taka funkcjonuje jako
skoncentrowana na języku epistemologia feministyczna. Hejinian, Scalapino i Harryman stworzyły imponujący dorobek literacko-teoretyczny, na który składają się gatunkowozłożone teksty hybrydyczne mocno osadzone we współczesnych dyskursach feministycznych, kupiające się na problematyce produkcji wiedzy, znaczenia, tożsamości, płci i seksualności, ukrytych mechanizmów ideologicznych tradycyjnie pojmowanego utworu narracyjnego, a także imperatywu przekraczenia tych mechanizmów. Artykuł jest próbą umiejscowienia ich twórczości w szerszym kontekście współczesnej myśli feministycznej począwszy od écriture féminine, poprzez krytykę polityki tożsamościowej Judith Butler oraz Denise Riley, po horyzont posthumanistyczny cyborgicznego pisarstwa Donny Haraway.
Bibliografia
Bean, H.R. 2009. ,,Carla Harryman's Non/Representation and the Ethics of Dispersive Performance.” Postmodern Culture 201
Billitteri, C. 2004. ,,The Necessary Experience of Error.” How 2 3.
Billitteri, C. 2006. ,,The Passion of Becoming an Object.” Paideuma 351/2.
Fraser, K. 2000. Translating the Unspeakable: Poetry and the Innovative Necessity. United States.
Frost, E. A. 2003. The Feminist Avant-garde in American Poetry. Iowa City.
Frost, E.A. Cynthia Hogue, red. 2006. Innovative Women Poets: An Anthology of Contemporary Poetry and Interviews. Iowa City.
Frost, E.A. 2006. ,,Interview with Leslie Scalapino.” W Innovative Women Poets: An Anthology of Contemporary Poetry and Interviews, red. E.A. Frost, C. Hogue. Iowa City.
Haraway, D. 1991. ,,A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist Feminism in the Late Twentieth Century.” W Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. New York.
Harryman, C. 1989. Animal Instincts: Prose, Plays, Essays. Berkeley.
Harryman, C. 1989. ,,There is Nothing Better Than a Theory.” W Animal Instincts: Prose, Plays, Essays. Berkeley.
Harryman, C. 1995. There Never Was a Rose Without a Thorn. San Francisco.
Harryman, C. 1999. ,,Women’s Writing: Hybrid Thoughts on Contingent Hierarchies and Reception.” How 2 2.
Harryman, C. 2004. ,,How I Wrote Gardener of Stars.” W Biting the Error: Writers Explore Narrative, red. R. Gluck, G. Scott, M. Adams. Toronto.
Harryman, C. 2011. ,,Introduction: Non/narrative.” JNT: Journal of Narrative Theory 411.
Hejinian, L. 1994. ,,List do Petera Middletona, 2 lutego 1994.” W Lyn Hejinian Papers. Mandeville, Special Collections Library.
Hejinian, L. 2000. The Language of Inquiry. Berkeley.
Hinton, L. C. Hogue red. 2001. We Who Love to be Astonished:Experimental Women’s Writing and Performance Poetics. Tuscaloosa.
Hinton, L. 2005. ,,To Write Within Situations of Contradiction: An Introduction to the Cross-Genre Writings of Carla Harryman.” Postmodern Culture 161.
Hollier, D. 1992. Against Architecture: The Writings of Georges Bataille. Cambridge.
Retallack, J. 1994. ,,RE:THINKING:LITERARY:FEMINISM: three essays onto shaky grounds.” W Feminist Measures: Soundings in Poetry and Theory, red. L. Keller, Ch. Miller. Ann Arbor.
Riley, D. 2000. The Words of Selves: Identification, Solidarity, Irony. Stanford.
Scalapino, L. 1999. The Public World/Syntactically Impermanence. Hanover–London.
Sloane, M. A., red. 1998. Moving Borders: Three Decades of Innovative Writing By Women. New Brunswick, NJ.
O’Sullivan, M., red. 1996. Out of Everywhere: Linguistically Innovative Poetry by Women in North America & the UK. London-Saxmundham.
Simpson, M. 2000. Poetic Epistemologies: Gender and Knowing in Women’s Language-oriented Writing. New York.
Vickery, A. 2000. Leaving Lines of Gender: A Feminist Genealogy of Language Writing. Hanover –London, NH.
Wolfe, C. 2010. What is Posthumanism? Minneapolis.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.