„Nie ma nic lepszego niż teoria.” Kilka uwag o praktyce teoretycznej współczesnych awangardowych pisarek amerykańskich (Lyn Hejinian, Leslie Scalapino, Carla Harryman)
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest praktykom teoretycznym trzechczołowych autorek nurtu amerykańskiej twórczości eksperymentalnejkojarzonych z kręgiem poetówL=A=N=G=U=A=G=E: Lyn Hejinian, Leslie Scalapinoi Carla Harryman. Odegrały one fundamentalną rolęw ukształtowaniu ciągle otwartej i toczącej się debatykrytyczno-teoretyczno-literackiej dotyczącej statusu formalnieradykalnej literatury tworzonej przez kobiety zaangażowanejw kwestie epistemologii feministycznej. Praktyka ta, skupiającasię na procesach i mechanizmach dyskursu, nie ograniczasię do wymiaru poetyckiego i artystycznego, lecz zakłada,że twórczość poetycka jest społecznie zaangażowaną „strategiąinterwencji” (Harryman), a jako taka funkcjonuje jakoskoncentrowana na języku epistemologia feministyczna. Hejinian, Scalapino i Harryman stworzyły imponujący dorobek literacko-teoretyczny, na który składają się gatunkowozłożone teksty hybrydyczne mocno osadzone we współczesnych dyskursach feministycznych, kupiające się na problematyce produkcji wiedzy, znaczenia, tożsamości, płci i seksualności, ukrytych mechanizmów ideologicznych tradycyjnie pojmowanego utworu narracyjnego, a także imperatywu przekraczenia tych mechanizmów. Artykuł jest próbą umiejscowienia ich twórczości w szerszym kontekście współczesnej myśli feministycznej począwszy od écriture féminine, poprzez krytykę polityki tożsamościowej Judith Butler oraz Denise Riley, po horyzont posthumanistyczny cyborgicznego pisarstwa Donny Haraway.
Downloads
Article Details
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.
Bibliografia
- Bean, H.R. 2009. ,,Carla Harryman's Non/Representation and the Ethics of Dispersive Performance.” Postmodern Culture 201
- Billitteri, C. 2004. ,,The Necessary Experience of Error.” How 2 3.
- Billitteri, C. 2006. ,,The Passion of Becoming an Object.” Paideuma 351/2.
- Fraser, K. 2000. Translating the Unspeakable: Poetry and the Innovative Necessity. United States.
- Frost, E. A. 2003. The Feminist Avant-garde in American Poetry. Iowa City.
- Frost, E.A. Cynthia Hogue, red. 2006. Innovative Women Poets: An Anthology of Contemporary Poetry and Interviews. Iowa City.
- Frost, E.A. 2006. ,,Interview with Leslie Scalapino.” W Innovative Women Poets: An Anthology of Contemporary Poetry and Interviews, red. E.A. Frost, C. Hogue. Iowa City.
- Haraway, D. 1991. ,,A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist Feminism in the Late Twentieth Century.” W Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. New York.
- Harryman, C. 1989. Animal Instincts: Prose, Plays, Essays. Berkeley.
- Harryman, C. 1989. ,,There is Nothing Better Than a Theory.” W Animal Instincts: Prose, Plays, Essays. Berkeley.
- Harryman, C. 1995. There Never Was a Rose Without a Thorn. San Francisco.
- Harryman, C. 1999. ,,Women’s Writing: Hybrid Thoughts on Contingent Hierarchies and Reception.” How 2 2.
- Harryman, C. 2004. ,,How I Wrote Gardener of Stars.” W Biting the Error: Writers Explore Narrative, red. R. Gluck, G. Scott, M. Adams. Toronto.
- Harryman, C. 2011. ,,Introduction: Non/narrative.” JNT: Journal of Narrative Theory 411.
- Hejinian, L. 1994. ,,List do Petera Middletona, 2 lutego 1994.” W Lyn Hejinian Papers. Mandeville, Special Collections Library.
- Hejinian, L. 2000. The Language of Inquiry. Berkeley.
- Hinton, L. C. Hogue red. 2001. We Who Love to be Astonished:Experimental Women’s Writing and Performance Poetics. Tuscaloosa.
- Hinton, L. 2005. ,,To Write Within Situations of Contradiction: An Introduction to the Cross-Genre Writings of Carla Harryman.” Postmodern Culture 161.
- Hollier, D. 1992. Against Architecture: The Writings of Georges Bataille. Cambridge.
- Retallack, J. 1994. ,,RE:THINKING:LITERARY:FEMINISM: three essays onto shaky grounds.” W Feminist Measures: Soundings in Poetry and Theory, red. L. Keller, Ch. Miller. Ann Arbor.
- Riley, D. 2000. The Words of Selves: Identification, Solidarity, Irony. Stanford.
- Scalapino, L. 1999. The Public World/Syntactically Impermanence. Hanover–London.
- Sloane, M. A., red. 1998. Moving Borders: Three Decades of Innovative Writing By Women. New Brunswick, NJ.
- O’Sullivan, M., red. 1996. Out of Everywhere: Linguistically Innovative Poetry by Women in North America & the UK. London-Saxmundham.
- Simpson, M. 2000. Poetic Epistemologies: Gender and Knowing in Women’s Language-oriented Writing. New York.
- Vickery, A. 2000. Leaving Lines of Gender: A Feminist Genealogy of Language Writing. Hanover –London, NH.
- Wolfe, C. 2010. What is Posthumanism? Minneapolis.