Abstrakt
Artykuł stanowi próbę prześledzenia twórczości współczesnej,
trzeciofalowej, francuskiej powieściopisarki, Virginii
Despentes, ze szczególnym uwzględnieniem
zachodzących w niej na przestrzeni ubiegłych dwudziestu lat
zmian. W pierwszej części przedstawiony zostaje zarys
wczesnego etapu jej pisarstwa. Na pierwszy plan wysuwają się
specyficzne dla kultury francuskiej końca ubiegłego stulecia
kwestie kontekstualne: zwłaszcza zachodzących w relacji
do rekonfiguracji francuskiego pola literackiego w połowie lat
dziewięćdziesiątych przemian w strategii (samo)reprezentacji
podmiotów wykluczonych z uwagi na ich rasowo-płciowo
-klasowe usytuowanie, oraz wyłonienia się nurtu literatury
opatrzonej mianem „trashowej”.
Druga część stawia sobie za cel wydobycie queerowego aspektu
ostatniego projektu Despentes. Przeprowadzona w oparciu
o geopoetologiczne instrumentarium analiza utworu Apocalypse
bébé dostarcza informacji na temat czasoprzestrzennych
uwarunkowań (nie)normatywnych tożsamości głównych
bohaterów. Autorska konstrukcja miejskiego chronotopu Paryża
i Barcelony zestawiona zostaje z propozycjami badaczy kultury
spod znaku krytycznych teorii queer, prowadząc do tezy
o specyficznym ,,zwrocie utopijnym” zachodzącym w ostatniej
powieści tej pisarki.
Bibliografia
Armanet, F., B. Valloeys 2000. ,,Catherine Breillat – Virginie Despentes: Le sexe à cru.” Libération, 13 juillet.
Bourdieu, P. 2001. Reguły sztuki: Geneza i struktura pola literackiego. Tłum. A. Zawadzki. Kraków.
Bourdieu, P., L. Wacquant 2007. ,,Nowomowa neoliberalna.” Tłum. M. Starnawski. Recykling Idei 9.
Bourseiller, C. 2008. Génération chaos: Punk, New Wave 1975–1981, Paris.
Braidotti, R. 2009. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym. Tłum A. Derra. Warszawa.
Bridet, G. 2004. ,,Le Corps à l’œuvre des femmes écrivains: Autour de Christine Angot, Marie Darrieussecq, Virginie Despentes et Catherine Millet.” W Le roman francais au tournant du XXIe siècle, red. B. Blanckeman, A. Mura-Brunel, M. Dambre. Paris.
Butler, J. 2010. Walczące słowa: Mowa nienawiści i polityka performatywu. Tłum. A. Ostolski. Warszawa.
Carter, E., J. Donald, red. 1993. Space and Place: Theories of Identity and Location. London.
de Certeau, M. 2008. Wynaleźć codzienność: Sztuki działania. Tłum. K Thiel-Jańczuk. Kraków.
Despentes, V. 2010. Apocalypse bébé. Paris.
Freeman, E. 2010. Time Binds: Queer Temporalities, Queer Histories. Durham.
Gajewska, A. red. 2012. Teorie wywrotowe: Antologia przekładów. Tłum. A. Grzemska, M. Wesołowska. Poznań.
Genette, G. 1972. Figures III. Paris.
Gillis, S., G. Howie, R. Munford red. 2007. Third Wave Feminism: A Critical Exploration. New York.
Goffman, E. 1977. Człowiek w teatrze życia codziennego. Tłum. H. Datner-Śpiewak, P. Śpiewak, oprac. J. Szacki. Warszawa.
Halberstam, J. 2005. In a Queer Time and Place: Transgender Bodies, Subcultural Lives. New York.
Harvey, D. 2012. Bunt miast : Prawo do miasta i miejska rewolucja. Tłum. A. Kowalczyk et al. Warszawa 2012.
Harvey, D. 2012. Paris, capitale de la modernité. Paris.
Hooks, B. 2013. Teoria feministyczna: Od marginesu do centrum. Tłum. E. Majewska. Warszawa.
Jordan, S. 2002. ,,Dans le mauvais goût pour le mauvais goût?: Pornographie, violence et sexualité féminine dans la fiction de Virginie Despentes.” W Nouvelle écrivaines: Nouvelles voix, red. N. Morello, C. Rodgers. New York.
Jousset, P. 2008. Anthropologie du style: Propositions. Pessac.
Kalaga, W. red. 2004. Dylematy wielokulturowości. Kraków.
Massey, D. 1994. Space, Place and Gender. Cambridge.
Muñoz, J.E. 2009. Cruising Utopia: The Then and There of Queer Futurity. New York.
Rybicka, E. 2008. ,,Od poetyki przestrzeni do polityki miejsca : zwrot topograficzny w badaniach literackich.” Teksty Drugie 4/112: 21-38.
Schaal, M. A. 2011. ,,Virginie Despentes or a French Third Wave of Feminism?” W Cherchez la femme: Women and Values in the Francophone World, red. A. Angelo, E. Fülöp. Newcastle.
Schaal, M.A. 2013. ,,Une nécessaire rébellion feministe: De la violence au féminin chez Virginie Despentes” W Rebelles et criminelles chez les écrivaine d’expression française, red. F. Chevillot, C. Tront. New York.
Taster, Y., D. Negra red. 2007. Interrogating Postfeminism: Gender and the Politics of Popular Culture. Durham-London.
Tuan, Y. 1974. Topophilia: A Study of Environmental Perception, Attitudes and Values. Englewood Cliffs.
Wacquant, L. 2008. Urban Outcasts: A Comparative Sociology of Advanced Marginality. Cambridge.
Warchała, M. 2006. Autentyczność i nowoczesność: Idea autentyczności od Rousseau do Freuda. Kraków.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.