Postkapitalizmy czy kapitalizm 2.0? Pracownicy wiedzy w kapitalizmie kognitywnym
PDF

Słowa kluczowe

praca
własność
siła robocza
kapitalizm
praca oparta na wiedzy

Jak cytować

Mika, B. (2014). Postkapitalizmy czy kapitalizm 2.0? Pracownicy wiedzy w kapitalizmie kognitywnym. Praktyka Teoretyczna, 11(1), 51–174. https://doi.org/10.14746/pt.2014.1.7

Abstrakt

Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie czy szeroko dyskutowane rozpowszechnienie pracy opartej na wiedzy ma szansę zrewolucjonizować współczesne stosunki gospodarcze. W argumentacji odniesiono się do trzech kluczowych kwestii: liczebności pracowników wiedzy, ich teoretycznej i faktycznej różnorodności oraz wpływu praw własności intelektualnej na potencjał zmiany kryjący się w rosnącym znaczeniu wiedzy dla procesów pracy. W konkluzji zaprezentowano argumenty zgodnie, z którymi wszelka rewolucyjna zmiana kapitalizmu musi pociągnąć za sobą odtowarowienie siły roboczej zaangażowanej w produkcję dóbr zarówno materialnych jak i niematerialnych.
https://doi.org/10.14746/pt.2014.1.7
PDF

Bibliografia

Bendyk, Edwin. „Fałszywa alternatywa.” [wstęp do książki] Castells, Manuel i Pekka Himanen. 2009. Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Tłum. Michał Penkala. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Benkler, Yochai. 2008. Bogactwo sieci: Jak produkcja partnerska zmienia rynki i wolność. Tłum. Rafał Próchniak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Castells, Manuel i Pekka Himanen. 2009. Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Tłum. Michał Penkala. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Castells, Manuel. 1996. The Rise of the Network Society: The Information Age. Economy, Society and Culture. Malden, MA; Oxford, UK: Blackwell

Davenport, Thomas H. 2007. Zarządzanie pracownikami wiedzy. Tłum. Magdalena Lany. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.

Domański. Henryk. 2004. Struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Drucker, Peter. 1957. Landmarks of Tomorrow: A Report on the New. New York: Harper and Brothers .

Drucker, Peter. 1993. The Post-Capitalist Society. New York: HarperBusiness.

Florida, Richard. 2004. The Rise of The Creative Class. New York: Basic Books.

Harman, Chris. “The workers of the world.” pubs.socialistreviewindex.org.uk

Hauptfleisch, Sanet. 2006. “The experience of work in a call centre environment.” Journal of Industrial Psychology 32: 23–30.

Healy, Joshua G. i Tom Bramble. 2003. “Dial ‘b’ for burnout? The experience of job burnout in a telephone call centre” Labour and Industry 14: 39–60.

Husson. Michael. „»Nowa gospodarka« – ciągle kapitalistyczna!” hussonet.free.fr/skfm01.pdf

Jaarsveld van, Danielle. 2004. “Collective representation among high-tech workers at Microsoft and beyond: Lessons from WashTech/CWA.” Industrial Relations 43: 364–385.

Jashapara, Ashok. 2006. Zarządzanie wiedzą. Tłum. Jarosław Sawicki, Warszawa: PWE.

Jemielniak, Dariusz. 2008. Praca oparta na wiedzy: Praca w przedsiębiorstwach wiedzy na przykładzie organizacji high-tech. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Kochan, Jerzy. 2011. Studia z teorii klas społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kowalik, Tadeusz. 2012. Róża Luksemburg: Teoria akumulacji i imperializmu. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Kowalski, Tadeusz. 2011. „Pojęcie i cechy pracownika wiedzy.” Studia Lubuskie 7: 310– 323.

Kozyr-Kowalski, Stanisław. 2004. Socjologia, społeczeństwo obywatelskie i państwo. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Lordon, Frédéric. 2012. Kapitalizm, niewola i pragnienie: Marks i Spinoza. Tłum. Magdalena Kowalska i Michał Kozłowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Marks, Karol. 1986. Zarys krytyki ekonomii politycznej. Tłum. Z.J. Wyrozembski. Warszawa: Książka i Wiedza.

May, Christopher. 2002. The Information Society:A Sceptical View. Cambridge: Polity Press.

Mika, Bartosz. 2013. Cyfrowi kolaboranci: Tłumacze hobbyści w społeczeństwie sieciowym. Szczecin: My Book.

Moller, Y., F. Crous i Johannes M. Schepers. 2004. “Ondersoek na die persoonlikheidseienskappe van inbelsentrumkonsultante” Journal of Industrial Psychology 30: 74–84.

Nakamura, Leonard. 2000. “Economics and the New Economy: the invisible hand meets creative destruction.” Business Review of Philadelphia Federal Reserve Bank” July: 15–30.

Newfield, Christopher. 2011. „Struktura i milczenie kognitariatu.” Tłum. Michalina Byra W Sowa, Jan i Krystian Szadkowski (red.), Edu-factory: Samoorganizacja i opór w fabrykach wiedzy, Kraków: Korporacja Ha!art.

Rullani Enzo. 2000. “Le capitalisme cognitive. Du deja vu?” Multitudes 2: 87–94.

Tittenbrun, Jacek. 2009. Małe jest piękne?: Stosunki własności siły roboczej w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Szczecin: My Book.

Tittenbrun, Jacek. 2010. Struktura klasowo-stanowa społeczności Poznania. Poznań: Nakom.

Tittenbrun, Jacek. 2012. Gospodarka w społeczeństwie: Zarys socjologii gospodarki i socjologii ekonomicznej w ujęciu strukturalizmu socjoekonomicznego. Poznań: Znak.

Weber, Max. 2002. Gospodarka i społeczeństwo: Zarys socjologii rozumiejącej. Tłum. Dorota Lachowska.Warszawa: PWN.

Wright, Erik O. 2006. „Klasy się liczą.” Tłum. Maciej Gdula, W Współczesne teorie socjologiczne, red. Aleksandra Jasińska-Kania, Lech M. Nijakowski, Jerzy Szacki i Marek Ziółkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Zapf, Dieter, Amela Isic, Myriam Bechtoldt i Patricia Blau. 2003. “What is typical for call centre jobs? Job characteristics, and service interactions in different call centers.” European Journal of Work and Organizational Psychology 12: 311–340.