Abstrakt
This article focuses on the question of the involvement of contemporary artists in the public debate concerning boundary issues relating to migration and the treatment of immigrants. The aim of this essay is to take a closer look at some of their strategies for making the boundary issue more visible and their ability to draw our attention to the situation of excluded minorities, such as “clandestines” and refugees. The object of the study is, in particular, the way in which these artists address the question of the international migration process in the modern “open”, “ostensibly borderless” world, and the socio-political problems it generates. The effect of the border-crossing experience on the life of an immigrant, the image attached to him or her by the “host” society, as well as the artistic reflections on EU institutions and the hospitality of contemporary European societies are also included in the author’s analysis.Bibliografia
Augé, Marc. 1997. Pour une anthropologie de la mobilité. Paris: Éditions Galilée.
Bal, Mieke, Hernandez-Navarro, Miguel A. 2012. Introduction to Art and Visibility in Migratory Culture: Conflict, Resistance, and Agency, edited by Mieke Bal. Amsterdam, New York: Editions Rodopi.
Balibar, Etienne. 2002. Politics and the Other Scene. London: Verso.
Balibar, Etienne, Williams, Erin M. 2002. “World Borders, Political Borders.” PLMA 117 (1):71-78.
Bojarska, Katarzyna. 2009. “I am putting the fire underneath people. Isaac Julien in conversation with Katarzyna Bojarska.” Accessed September 12, 2014. http://www.obieg.pl/english/12332.
Derrida, Jacques. 2005. On Cosmopolitanism and Forgiveness. London: Routledge.
Fassin, Didier. 2001. “The Biopolitics of Otherness: Undocumented Foreigners and Racial Discrimination in French Public Debate.” Anthropology Today 17 (1):3-7.
Gold Extra. 2008. “Frontiers.” Accessed September 10, 2014. http://goldextra.com/en/frontiers#/0.
Gonzalez, Jennifer A. 2001. “Sea Dreams: Isaac Julien’s Western Union: Small Boats.” In The Migrant’s Time. Rethinking Art History and Diaspora, edited by Saloni Mathur, 115-129. Williamstown: Sterling and Francine Clark Art Institute.
Guénif-Souilmas, Nacira. 2010. “Le corps-frontière, traces et trajets postcoloniaux.” In Ruptures postcoloniales. Les nouveaux visages de la société française, edited by Nicolas Bancel, Florence Bernault, and others, 217-229. Paris: Éditions La Découverte.
Julien, Isaac. 2007. “WESTERN UNION: Small Boats.” Accessed September 10, 2014. http://www.isaacjulien.com/installations/smallboats.
Mezzadra, Sandro, Neilson, Brett. 2013. Border as Method, or, the Multiplication of Labor. NC- London: Duke University Press.
Mitchell, William J. T. 2010. “Migration, Law, and the Image: Beyond the Veil of Ignorance.” In Images of Illegalized Immigration. Towards a Critical Iconology of Politics, edited by Chrisitne Bischoff, Francesca Falk, Sylvia Kafehsy, 13-30. Bielefeld: Transcript Verlag.
Papastergiadis, Nikos. 2012. Cosmopolitanism and Culture. Cambridge: Polity Press.
Rancière, Jacques. 2004. The Politics of Aesthetics. The Distribution of the Sensible. London, New York: Continuum.
Scott, James Wesley. 2012. “European Politics of Borders, Border Symbolism and Cross-Border Cooperation.” In A compagnon to Border Studies, edited by Thomas M. Wilson, Hastings Donnan, 83-99. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
Sloterdijk, Peter. 2013. In the World Interior of Capital: Towards a Philosophical Theory of Globalization. Cambridge: Polity Press.
Société Réaliste, 2005. “EU Green Card Lottery Project.” Accessed September 10, 2014. http://www.memefest.org/works/1757-a7c023df9/EU_greencard.pdf.
Wilson, Thomas M., Donnan, Hastings. 2012. “Borders and Border Studies.” In A compagnon to Border Studies. Oxford: Blackwell Publishing Ltd.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.