Abstrakt
Poniższy tekst jest tłumaczeniem fragmentu książki Jonathana Flatley’a Affective Mapping Melancholia and the Politics of Modernism. Zaskakujące twierdzenie, na którym autor opiera swój wywód, dotyczy melancholii i związanej z nią utraty. Okazuje się bowiem, iż nie wszystkie melancholie są przygnębiające. Obrazując szlaki modernizacji, Flatley wskazuje na rolę i znaczenie utraty, która nie tylko miała wpływ, ale często kreśliła twórczą mapę pisarzy oraz wyznaczała tor zachodzących zmian społeczno-kulturowych.Bibliografia
Adorno, Theodor W. 1994. Teoria estetyczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Anderson, Perry. 1992. „Modernity and Revolution.” W A Zone of Engagement. London: Verso.
Benjamin, Walter. 2002. „The Storyteller: Observations on the Works of Nikolai Leskov.” W Selected Writings, vol. 3. Cambridge: Harvard University Press.
Benjamin, Walter. 2003. „On Some Motifs in Baudelaire.” W Selected Writings, vol. 4. Cambridge: Harvard University Press.
Berman, Marshall. 2006. „Wszystko, co stałe, rozpływa sie w powietrzu”: Rzecz o doświadczeniu nowoczesności. Tłum. Marcin Szuster. Kraków: Universitas.
Calinescu, Matei. 1987. Five Faces of Modernity: Modernism, Avant-Garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism. Durham, NC: Duke University Press.
Fanon, Frantz. 1967. Black Skin, White Masks. New York: Grove Press.
Ferguson, Harvie. 1995. Melancholy and the Critique of Modernity: Soren Kierkegaard’s Religious Psychology. New York: Routledge.
Foucault, Michel. 1987. Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu. Tłum. Helena Kęszycka. Warszawa: PIW.
Foucault, Michel. 2009. Nadzorować i karać: Narodziny więzienia. Tłum. Tadeusz Komendant. Warszawa: Aletheia.
Foucault, Michel. 2010. Historia seksualności. Tłum. Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant, Krzysztof Matuszewski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Freud, Sigmund. 1957. „Thoughts for the Times on War and Death”, “On Transience.” W The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud, vol. 1. London: Hogarth Press.
Freud, Zygmunt. 1991. „Żałoba i melancholia.” Tłum. Barbara Kocowska. W Zygmunt Freud: Człowiek i dzieło, red. Kazimierz Pospiszyl. Wrocław: Ossolineum.
Habermas, Jürgen. 1997. „Modernizm – niedokończony projekt.” Tłum. Małgorzata Łukasiewicz. W Postmodernizm: Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz. Kraków: Baran i Suszczyński.
Habermas, Jürgen. 2005. Filozoficzny dyskurs nowoczesności. Tłum. Małgorzata Łukasiewicz. Kraków: Universitas.
Hamilton, Peter. 1996. „The Enlightenment and the Birth of Social Science.” W Modernity: An Introduction of Modern Societies, London: Blackwell.
Harvey, David. 1989. The Condition of Postmodernity. Oxford: Blackwell.
Jameson, Fredric. 2002. A Singular Modernity. London: Verso.
Koselleck, Reinhart. 1985. Futures Past: On the Semantics of Historical Time. Cambridge: MIT Press.
Kosofsky-Sedgwick, Eve i Adam Frank. 1995. Shame and Its Sisters: A Silvan Tomkins Reader. Durham, NC: Duke University Press.
Mitscherlich, Alexander i Margarete. 1975. The Inability to Mourn: Principles of Collective Behavior. New York: Grove Press.
Osborne, Peter. 1995. The Politics of Time: Modernity and Avant-Garde. London: Verso.
Pippin, Richard B. 1991. Modernism as a Philosophical Problem. Cambridge: Blackwell.
Rimbaud, Arthur. 1999. Sezon w piekle. Tłum. Artur Międzyrzecki. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Schivelbusch, Wolfgang. 1987. The Railway Journey. Berkeley: University of California Press.
Seligman, Martin. 1975. Helplessness: On Depression, Development and Death. New York: Freeman.
Simmel, Georg. 1971. „The Metropolis and Mental Life.” W Individuality and Social Form. Chicago: University of Chicago Press.
Sobel, Dava. 1998. W poszukiwaniu długości geograficznej. Poznań: Zysk i S-ka.
Taussing, Michael. 1980. The Devil and Commodity Fetishism in South America. Chapel Hill: University of North Carolina Press.
Taylor, Frederick Winslow. 1967. The Principles of Scientific Management. New York: Norton.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.