Boskie zarządzanie: krytyczne uwagi na temat „Il regno e la gloria” Giorgio Agambena
Okładka czasopisma Praktyka Teoretyczna, tom 17, nr 3, rok 2015, tytuł ECONOMIC THEOLOGIES
PDF

Słowa kluczowe

Giorgio Agamben
ekonomiczna teologia rządzenia
sekularyzacja
metoda
Karol Marks
chrematystyka

Jak cytować

Toscano, A. (2015). Boskie zarządzanie: krytyczne uwagi na temat „Il regno e la gloria” Giorgio Agambena. Praktyka Teoretyczna, 17(3), 39–57. https://doi.org/10.14746/prt.2015.3.3

Abstrakt

Esej Alberta Toscano jest próbą ocenienia metodologicznej i teoretycznej wagi Królestwa i chwały Agambena dla radykalnej krytyki współczesnej polityki i ekonomii. Szczególnej analizie poddane jest w nim znaczenie sformułowania „teologiczna genealogia ekonomii i zarządzania”, które pojawia się w podtytule książki. Toscano skupia się przede wszystkim na Agambenowskim rozumieniu sekularyzacji, które umożliwia postawienie tezy, że nowoczesność jedynie dopełnia chrześcijańską „ekonomię” opatrzności, czy też że Marksowskie pojęcie praxis „stanowi w zasadzie zeświecczenie teologicznej koncepcji bycia stworzenia jako boskiego działania”. Autor stara się pokazać, że Agamben w zbytnim stopniu polega na pewnym typie historycznego substancjalizmu, który stoi w sprzeczności z jego deklaracją skupienia się na genealogii. Przygląda się także słabym punktom w Agambenowskim podejściu do tak kluczowych zagadnień, jak pieniądz i administracja.
https://doi.org/10.14746/prt.2015.3.3
PDF

Bibliografia

Agamben, Giorgio, i Gianluca Sacco. 2010. „Od teologii politycznej do teologii ekonomicznej.” Tłum. Paweł Mościcki. W Agamben: Przewodnik Krytyki Politycznej, red. Zespół KP. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Agamben, Giorgio. 2007. Il regno e la gloria: Per una genealogia telogica dell’economia e del governo, Homo sacer II.2. Vicenza: Bollati Boringhieri Editore.

Agamben, Giorgio. 2008. „Teoria delle segnature.” W Signatura rerum: Sul metodo. Vicenza: Bollati Bolighieri Editore.

Agamben, Giorgio. 2011. The Kingdom and the Glory: For a Theological Genealogy of Economy and Government, Homo sacer II.2. Tłum. Lorenzo Chiesa, Matteo Mandarini. Stanford: Stanford University Press.

Agamben, Giorgio. 2013. The Highest Poverty: Monastic Rules and Form-of-Life, Homo Sacer IV.1. Tłum. Adam Kotsko. Stanford: Stanford University Press.

Agamben, Giorgio. 2014. Uso dei corpi, Homo sacer IV.2. Vicenza: Bollati Boringhieri Editore.

Aliez, Eric. 1991. „Les Temps capitaux.” W Récits de la conquête du temps, t.1. Paris: Cerf.

Arthur, Christopher. 2004. The New Dialectic and Marx’s Capital. Leiden: Brill.

Blumenberg, Hans. 1983. The Legitimacy of the Modern Age. Tłum. Robert M. Wallace. Cambridge: The MIT Press.

Draper, Hal. 1970. „The Death of the State in Marx and Engels.” Socialist Register 7: 281–307.

Engels, Fryderyk. 1969. „O autorytecie.” W Marks, Karol, i Fryderyk Engels. Dzieła, t. 18.

Foucault, Michel. 2000. „Nietzsche, genealogia, historia.” W Foucault, Michel. Filozofia, historia, polityka. Tłum. Damian Leszczyński, Lotar Rasiński. Warszawa–Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Foucault, Michel. 2002. Porządek dyskursu. Tłum. Michał Kozłowski. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Foucault, Michel. 2011. Narodziny biopolityki. Tłum. Michał Herer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Foucault, Michel. 2013. „Przestrzeń, wiedza i władza.” Tłum. Kajetan Maria Jaksender. W Kim pan jest profesorze Foucault?, red. Bartłomiej Błesznowski, Kajetan Maria Jaksender, Krzysztof Matuszewski. Kraków: Wydawnictwo Eperons-Ostrogi.

Jankowicz, Grzegorz, i Paweł Mościcki. 2008. „Projekt Homo Sacer.” W Agamben, Giorgio. Stan wyjątkowy. Tłum. Grzegorz Jankowicz, Paweł Mościcki. Kraków: Korporacja Ha!art.

Mandarini, Matteo. 2009. „Beyond Nihilism: Notes towards a Critique of Left-Heideggerianism in Italian Philosophy of the 1970s.” W The Italian Difference, red. Lorenzo Chiesa, Alberto Toscano. Melbourne: re.press.

Marks, Karol. 1951. Kapitał, t. 1. Warszawa: Książka i Wiedza.