Abstrakt
Celem tego artykułu jest przedstawienie takiej interpretacji Agambenowskiej teologicznej genealogii ekonomii, która ukaże jej znaczenie dla badań w obszarze ekonomii politycznej. Jedynym sposobem na powiązanie dyskursów teologii ekonomicznej i ekonomii politycznej jest pokazanie, że teologia ekonomiczna nie zajmuje się kwestiami przynależnymi do sfery ekonomii, lecz podejmuje dużo bardziej ogólny problem – problem ludzkiej praktyki. Postaram się udowodnić, że stawką Agambenowskiej filozofii jest krytyka teologicznych, a więc metafizycznych, założeń koncepcji ludzkiej praktyki, którą to krytykę można przeprowadzić za pomocą teologicznej genealogii, w szczególności trynitarnej ekonomii. Artykuł skupia się na pojęciu liturgii i jego roli w Agambenowskich badaniach genealogicznych jako teologicznym paradygmacie kapitalistycznego zarządzania ludzkim życiem (czyli praktyką) i kończy się rozważaniami nad możliwą aplikacją Agambenowskiej teologicznej genealogii ekonomii do marksistowskiej krytyki ekonomii politycznej, przede wszystkim do krytyki podziału na pracę produkcyjną i nieprodukcyjną.Finansowanie
This article is a result of a research grant “Critique of the Politico-Economic Theology in the Philosophy of Giorgio Agamben” funded by the Institute of Philosophy and Sociology of PAN.
Bibliografia
Agamben, Giorgio. 1998. Homo sacer: Sovereign Power and Bare Life. Trans. Daniel Heller-Roazen. Stanford: Stanford University Press.
Agamben, Giorgio. 1999. “The Idea of Language.” In Agamben, Giorgio. Potentialities: Collected Essays in Philosophy. Trans. Daniel Heller-Roazen. Stanford: Stanford University Press.
Agamben, Giorgio. 2006. Language and Death: The Place of Negativity. Trans. Michael Hardt, Karen Pinkus. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Agamben, Giorgio. 2005. State of Exception. Trans. Kevin Attell. Chicago: University of Chicago Press.
Agamben, Giorgio. 2007. “The Work of Man.” In Giorgio Agamben: Sovereignty and Life, ed. Matthew Calarco, Steven DeCaroli. Stanford: Stanford University Press.
Agamben, Giorgio. 2009. “What Is an Apparatus?” and Other Essays. Trans. David Kishik, Stefan Pedatella. Stanford: Stanford University Press.
Agamben, Giorgio. 2011. The Kingdom and the Glory: For a Theological Genealogy of Economy and Government. Trans. Lorenzo Chiesa, Matteo Mandarini. Stanford: Stanford University Press.
Agamben, Giorgio. 2013a. Opus Dei: An Archeology of Duty. Trans. Adam Kotsko. Stanford: Stanford University Press.
Agamben, Giorgio. 2013b. The Highest Poverty: Monastic Rule and Form-of-Life. Trans. Adam Kotsko. Stanford: Stanford Univeristy Press.
Agamben, Giorgio. 2014. L’uso der corpi. Vicenza: Neri Pozza Editore.
Alloa, Emanuel. 2015. “L’economia delle anime: Per una teologia teologica dell’era manageriale.” In Differenze italiane. Politica e filosofia: Mappe e sconfinamenti, eds. Dario Gentili, Elettra Stimilli. Roma: DeriveApprodi.
Althusser, Louis. 2003. “The Humanist Controversy.” In Althusser, Louis. The Humanist Controversy and Other Texts, ed. Francois Matheron. Trans. G.M. Goshgarian. London: Verso.
Benjamin, Walter. 1996. “Critique of Violence.” In Benjamin, Walter. Selected Writings. Volume 1, 1913–1926, eds. Marcus Bullock, Michael W. Jennings. London: The Belknap Press of Harvard University Press.
Bröckling, Ulrich. 2007. Das unternehmerische Selbst: Soziologie einer Subjektivierungsform. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
De Angelis, Massimo. 2001. “Marx and Primitive Accumulation: The Continuous Character of Capital’s ‘Enclosures’”. The Commoner 2: 1–22.
Esposito, Roberto. 2013. Due: La macchina della teologia politica e il posto del pensiero. Torino: Einaudi.
Federici, Silvia. 2012. Revolution at Point Zero: Housework, Reproduction, and Feminist Struggles. Oakland: PM Press.
Foucault, Michel. 2009. Security, Territory, Population: Lectures at the Collège de France 1977–1978, eds. Michel Senellart, François Ewald, Alessandro Fontana, Arnold I. Davidson. Trans. Graham Burchell. New York: Picador.
Foucault, Michel. 2010. The Birth of Biopolitics: Lectures at the Collège de France 1978–1979, eds. Michel Senellart, François Ewald, Alessandro Fontana, Arnold I. Davidson. Trans. Graham Burchell. New York: Picador.
Gentili, Dario. 2015. “Il dispositivo della crisi: Antagonismo e governementalità.” In Differenze italiane. Politica e filosofia: mappe e sconfinamenti, eds. Dario Gentili, Elettra Stimilli. Roma: DeriveApprodi.
Hardt, Michael, and Antonio Negri. 2009. Commonwealth. Cambridge: Harvard University Press.
Harvey, David. 2007. A Brief History of Neoliberalism. New York: Oxford University Press.
Lazzarato, Maurizio. 2012. The Making of the Indebted Man: An Essay in the Neoliberal Condition. Trans. Joshua David Jordan. Los Angeles: Semiotext(e).
Lazzarato, Maurizio. 2015. Governing by Debt. Trans. Joshua David Jordan. Los Angeles: Semiotext(e).
Lemke, Thomas. 2005. “A Zone of Indistinction – A Critique of Giorgio Agamben’s Concept of Biopolitics.” Outlines. Critical Practice Studies 7(1): 3–13.
Marazzi, Christian. 2011. The Violence of Financial Capitalism. Trans. Kristina Lebedeva, Jason Francis McGimsey. Los Angeles: Semiotext(e).
Marx, Karl. 1988. Economic and Philosophical Manuscripts of 1844. Trans. Martin Milligan. New York: Prometheus Books.
Marx, Karl. 1990. Capital: A Critique of Political Economy. Vol. 1. Trans. Ben Fowkes. New York: Penguin.
Marx, Karl. 2009. Kapital 1.1.: Resultate des unmittelbaren Produktionsprozesses: Sechtes Kapitel des ersten Bandes des »Kapitals« (Entwurf). Berlin: Karl Dietz Verlag.
Mirowski, Philip. 2013. Never Let a Serious Crisis Go to Waste: How Neoliberalism Survived the Financial Meltdown. London–New York: Verso.
von Mises, Ludwig. 1949. Human Action: A Treatise on Economics. New Haven: Yale University Press.
Oliva, Stefano. 2015. “Politics, Ontology, Language: Giorgio Agamben and the Presupposing Apparatus.” Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio 1: 205–214.
Oslington, Paul (ed.). 2011. Adam Smith as Theologian. New York: Routledge.
Oslington, Paul. 2012. “Jacob Viner on Adam Smith: Development and Reception of a Theological Reading.” European Journal of the History of Economic Thought 19(2): 287–301.
Peterson, Erik. 1994. Ausgewählte Schriften. Vol. 1.: Theologische Traktate. Würzburg: Echter.
Ratajczak, Mikołaj. 2013. “Pomiędzy negatywnością a Aufhebung/désouvrement: Odparcie kryptoteologicznej krytyki Agambena.” Praktyka Teoretyczna 2(8): 347–363.
Ratajczak, Mikołaj. 2014. “Znaczenie Rezultatów bezpośredniego procesu produkcji dla współczesnej lektury Marksa.” Hybris 25: 174–195.
Rothschild, Emma. 2002. Economic Sentiments: Adam Smith, Condorcet, and the Enlightenment. Cambridge: Harvard University Press.
Stimilli, Elettra. 2011. Il debito del vivente: Asceci e capitalismo. Macerata: Quodlibet.
Stimilli, Elettra. 2015. Debito e colpa. Padova: Ediesse.
Toscano, Alberto. 2011. “Divine Management: Critical Remarks on Giorgio Agamben’s The Kingdom and the Glory.” Angelaki 16(3): 125–136.
Viner, Jacob. 1927. “Adam Smith and laissez faire.” Journal of Political Economy 35: 1–22.
Virno, Paolo. 2011. E così via, all’infinito: Logica e antropologia. Torino: Bollati Boringhieri.
Virno, Paolo. 2015. When the Word Becomes Flesh: Language and Human Nature. Trans. Giuseppina Mecchia. Los Angeles: Semiotext(e).
Weber, Max. 2013. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. Trans. Talcott Parsons. London–New York: Routledge.
Whyte, Jessica. 2014. “‘Man Produces Universally’: Praxis and Production in Agamben and Marx.” In (Mis)readings of Marx in Continental Philosophy, eds. Jernej Habjan, Jessica Whyte. New York: Palgrave Macmillan.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.