Anomiczni Żonglerzy. Ciało polityczne i późnośredniowieczna maszyna antropologiczna
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.
Bibliografia
- Aegidius, Romanus. 2007. Der Traktat „De ecclesiasticapotestate“ des Aegidius Romanus Eine spätmittelalterliche Herrschaftskonzeption des päpstlichen Universalismus, red. Elmar Krüger. Köln: Böhlau Verlag.
- Agamben, Giorgio. 2004. The Open: Man and Animal. Tłum. Kevin Attell. Stanford: Stanford University Press.
- Agamben, Giorgio. 2009. Homo sacer: Suwerenna władza i nagie życie. Tłum. Mateusz Salwa. Warszawa: Prószczyński i S-ka.
- Agamben, Giorgio. 2011. The Kingdom and the Glory: For a Theological Genealogy of Economy and Government. Tłum. Lorenzo Chiesa i Matteo Mandarini. Stanford: Stanford University Press.
- Agamben, Giorgio. 2012. The Church and the Kingdom. Tłum. Leland de la Durantaye. London: Seagull Books.
- Agamben, Giorgio. 2013. The Highest Poverty: Monastic Rules and Form-of-Life. Tłum. Adam Kotsko. Stanford: Stanford University Press.
- Alexander, Jonathan. 1990. „Labeur and Paresse: Ideological Representations of Medieval Peasant Labor.” The Art Bulletin 72/73: 436–452.
- Althaus-Reid, Marcella. 2000. Indecent Theology: Theological Perversions in Sex, Gender and Politics. New York: Routledge.
- Arquilliere, Henri-Xavier. 1972. L’Augustinisme politique :Essai surla formation des théories politiques du moyen-âge. Paris: Vrin.
- Augustyn. 1953. „O wolnej woli.” Tłum. Anna Trombala. W Augustyn, Dialogi filozoficzne. Warszawa: Pax.
- Baszkiewicz, Jan. 2009. Myśl polityczna wieków średnich. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
- Bednarek, Joanna. 2012. „Cięcie apellejskie: Giorgio Agamben.” W Joanna Bednarek, Polityka poza formą. Ontologiczne uwarunkowania poststrukturalistycznej filozofii polityki. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
- Benjamin, Walter. 1997. Ulica jednokierunkowa. Tłum. Andrzej Kopacki. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
- Benjamin, Walter. 2012. „O pojęciu historii.” Tłum. Adam Lipszyc. W Walter Benjamin, Konstelacje: Wybór tekstów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Biblia Tysiąclecia. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych. 2012. Tłum. zbiorowe. Poznań: Pallotinum.
- Blumenberg, Hans. 2009. Praca nad mitem. Tłum. Kamila Najdek, Michał Herer i Zbigniew Zwoliński. Warszawa: Oficyna Naukowa.
- Bonifacy VIII. 2002. „Unamsanctam.” Tłum. Władysław Seńko. W Dante, Monarchia. Kęty: Wydawnnictwo Antyk.
- Braidotti, Rosi. 2006. Transpositions: On Nomadic Ethics. Cambridge: Polity Press.
- Cohen, Esther. 1993. The Crossroads of Justice: Law and Culture in Late Medieval France. Leiden: Brill.
- Cohn, Norman. 2007. W pogoni za millenium: Millenarystyczni buntownicy i mistyczni anarchiści średniowiecza. Tłum. Marek Chojnacki. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Cohn, Samuel Kline, Jr. 2006. Lust for Liberty: The Politics of Social Revolt in Medieval Europe, 1200–1425 Italy, France, and Flanders. Cambridge: Harvard University Press.
- Constitutiones 1893. Monumenta Germaniaehistorica. Legumsectio 4: Constitutiones et actapublicaimperatorum et regum.Hannoverae: Impensis Bibliopolii Hahniani. https://archive.org/details/monumentagermani0601geseuoft
- Concilium Lateranense IV. 1215. http://www.internetsv.info/Archive/CLateranense4.pdf
- Czeczot, Katarzyna. 2014. „Wynaturzenie”. Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej (1)4.
- de Lubac, Henri. 2013. Corpus Mysticum: The Eucharist and the Church in the Middle Ages. Historical Survey. Tłum. Gemma Simmonds. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
- de Montaiglon, Anatole i Gaston Raynaud. 1872. „Du prestre et du chevalier.” W Recueil général et complet des fabliaux des XIIIe et XIVe siècles. T. 2. Paris: Librairie des bibliophiles, gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k209380j/f56.item.r= maleureus.
- Deleuze, Gilles i Felix Guattari. 1972. L’anti-OEdipe: Capitalisme et schizophrénie. Paris: Éditions de Minuit.
- Deleuze, Gilles i Felix Guattari. 2015. Tysiąc plateau. Warszawa: Bęc Zmiana.
- „Du Villain qui gagna Paradis en plaidant.” 1829. W Fabliaux ou contes: Fables et romans du XIIe et du XIIIe siècle. T. 2, red. Legrand d’Aussy. Paris: Jules Renouard, gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1475400/f000249.table.
- Döberl, Michael, 1889. Monumenta Germaniae Selecta Ab Anno 768 Usque Ad Annum 1250. 3. tom. München: J. Lindauersche Buchhandlung.
- Duby, Georges. 1978. Les Trois Ordres ou L’imaginaire du féodalisme. Paris: Gallimard.
- Esposito, Roberto. 2011. Immunitas: The Protection and Negation of Life. Tłum. Zakiya Hanafi. Cambridge: Polity Press.
- Federici, Silvia. 2004. Caliban and the Witch: Women, the Body and Primitive Accumulation. New York: Autonomedia.
- Foucault, Michel. 1998. „Podmiot i władza.” Tłum. Jacek Zychowicz. Lewą nogą 9: 174–192.
- Foucault, Michel. 1999. „Prawdziwa płeć.” Tłum. Ariadna Lewańska. W Szaleństwo i literatura, red. Tadeusz Komendant. Warszawa: Fundacja Aletheia.
- Foucault, Michel. 2011. Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Tłum. Michał Herer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Franciszek z Asyżu. 2003a. „Reguła niezatwierdzona.” Tłum. Leopold Staff i Kajetan Ambrożkiewicz. W Kwiatki Świętego Franciszka oraz Reguły i Testament. Kęty: Wydanictwo Antyk.
- Franciszek z Asyżu. 2003b. „Zaczyna się pochwała stworzenia, którą wyśpiewał święty Franciszek złożony chorobą u świętego Damiana.” Tłum. Leopold Staff i Kajetan Ambrożkiewicz. W Kwiatki Świętego Franciszka oraz Reguły i Testament. Kęty: WydanictwoAntyk.
- Freedman, Paul. 1999. Images of the Medieval Peasant. Stanford: Stanford University Press.
- Galpin, Stanley Leman. 1905. Cortois and Vilain: Study of the Distinctions Made Between them by the French and Provencal Poets of the Twelfth, Thirteenth and Fourteenth Centuries. New Haven: Ryder’s Printing House.
- Geremek, Bronisław. 1989. Litość i szubienica: Dzieje nędzy i miłosierdzia. Warszawa: Czytelnik.
- Geremek, Bronisław. 2003. Ludzie marginesu w średniowiecznym Paryżu: XIV–XV wiek. Poznań: Wydawnictwo PTPN.
- Ginzburg, Carlo. 1983. The Night Battles: Witchcraft and Agrarian Cults in the Sixteenth and Seventeenth Centuries. Tłum. John Tedeschii Anne Tedeschi. Baltimore: John Hopkins University Press.
- Grossinger, Christa. 1997. The World Upside Down: English Misericords. London: Harvey Miller Publishers.
- Grosz, Elizabeth. 2011. Becoming Undone: Darwinian Reflections on Sex, Art, and Politics. London: Duke University Press.
- Grundmann, Herbert. 1977. Religiöse Bewegungen im Mittelalter. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
- Grzegorz VII. 1935. The Correspondence of Pope Gregory VII: Selected Letters from the Registrum. Tłum. Ephraim Emerton. New York: Columbia University Press.
- Heinzmann, Richard. 1965. Die Unsterblichkeit der Seele und die Auferstehung des Leibes. Münster: AschendorffscheVerlagsbuchhandlung.
- Hilton, Rodney. 1985. Class Conflict and the Crisis of Feudalism: Essays in Medieval Social History. London: Bloomsbury Academic.
- Irenaeus, 1857. Libros quinque adversus haereses [Greek and Latin]. Cantabrigiae: Typis Academicis.
- Janik, Mateusz. 2014. „Polityka apolityczności: Nieme zwierzęta i posthumanizm.” Praktyka Teoretyczna 4(14): 181–192.
- Kantorowicz, Ernst. 2007. Dwa ciała króla: Studium ze średniowiecznej teologii politycznej. Tłum. Maciej Michalski i Adam Krawiec. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Koziol, Geoffrey. 2009. Błaganie o przebaczenie i łaskę: Porządek rytualny i polityczny wczesnośredniowiecznej Francji. Tłum. Zbigniew Dalewski. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
- Lambert, Malcolm. 2002. Herezje średniowieczne. Od reformy gregoriańskiej po reformację. Tłum. Wacław Jan Popowski. Warszawa: Volumen.
- Lange, Tyler. 2016. Excommunication for Debt in Late Medieval France: The Business of Salvation. New York: Cambridge University Press.
- Langland, William. 1983. Widzenie o Piotrze Oraczu. Tłum. Przemysław Mroczkowski. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
- Laroche, Emmanuel. 1949. Histoire de la racine „Nem” en grec ancien. Paris: Klincksieck.
- Le Goff, Jacques. 1997. Narodziny czyśćca. Tłum. Krzysztof Kocjan. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Le Goff, Jacques. 2001. Święty Franciszek z Asyżu. Tłum. Joanna Guze. Warszawa: Czytelnik.
- Le Goff, Jacques. 2011. Średniowiecze i pieniądze: Esej z antropologii historycznej. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: Czytelnik.
- Le Goff, Jacques. 1970. Kultura średniowiecznej Europy. Tłum. Hanna Szumańska-Grossowa. Warszawa: PWN.
- Le Roy Ladurie, Emmanuel. 2014. Montaillou: Wioska heretyków 1294–1324. Tłum. Ewa Dorota Żółkiewska. Czerwoniak: Vesper.
- Lombardus, Petrus. 1055/1058 „Libri quattuor sententiarum.” http://www.hs-augsburg.de/~harsch/Chronologia/Lspost12/PetrusLombardus/pet_s100.html.
- Lucius III.1184. „AdAbolendamDiversamHaeresiumPravitatem.” http://www.documentacatholicaomnia.eu/04z/z_1184-11-04__SS_Lucius_III__Ad_Abolendam_Diversam_Haeresium_Pravitatem__LT.doc.html.
- Marsyliusz z Padwy. 2006. Obrońca pokoju. Tłum. Władysław Seńko. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
- Minar, Jr.EdwinL., 1944. „Pythagorean Communism.” Transactions and Proceedings of the American Philological Association 75: 34–46.
- Moltmann, Jürgen. 1991. The Crucified God: The Cross of Christ as the Foundation and Criticism of Christian Theology. Tłum. R.A. Wilson i John Bowden. Minneapolis: Fortress Press.
- Pennington, Kenneth. 2012. Władca i prawo (1200–1600): Suwerenność monarchy a prawa poddanych w zachodnioeuropejskiej tradycji prawnej. Tłum. Jerzy Pysiak. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
- Peterson, Erik. 2012a. „Chrystus jako imperator.” Tłum. Teresa M. Myśków. Czterdzieści i cztery 4: 11–21.
- Peterson, Erik. 2012b. „Monoteizm jako problem polityczny.” Tłum. Jakub Duraj. Res Publica Nowa 210: 38–61.
- Reynolds, Susan. 2011. Lenna i wasale: Reinterpretacja średniowiecznych źródeł. Tłum. Arkadiusz Bugaj. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
- Salvatorelli, Luigi. 1928. The Life of St. Francis of Assisi. Tłum. EricSutton. London–New York: A.A. Knopf.
- Schmitt, Carl. 1974. Der Nomos der Erde. Berlin: Duncker & Humblot.
- Schmitt, Carl. 2014. Teologia polityczna 2. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
- Scott, James C. 1987. Weapon of the Weak: Everyday Forms of Peasant Resistance. New Haven: Yale University Press.
- Tertulian. 1994. Przeciw Marcjonowi. Tłum. Stefan Ryzner. Warszawa: Wydawnictwa Akademii Teologii Katolickiej.
- Theweleit, Klaus. 2015. Męskie fantazje. Tłum. Mateusz Falkowski i Michał Herer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Tomasz z Akwinu. 1980. Summa teologiczna. Człowiek. T. 6. Tłum. Pius Bełch. Londyn: Veritas.
- Tomasz z Akwinu. 1983. Summa teologiczna. Zmartwychwstanie ciał. T. 33. Tłum. Pius Bełch. Londyn: Veritas.
- Wies, Ernst Wilhelm. 2000. Cesarz Henryk IV: Canossa i walka o panowanie nad światem. Tłum. Paweł Kaczorowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Woszczek, Marek. 2013. „»Ogród pośród płomieni«: Erotyka imperium, eklezjalne ciała i queerowanie małżeństwa.” Praktyka Teoretyczna 2(8): 163–194.