Abstract
The article shows how the political engagement of Polish futurism influenced its poetic representations of crowds. Futurists showed masses as a reservoir of energy strong enough not only to destroy the old regime but also to create a framework for the new order. They described the masses by employing elements of different discourses – conservative, communist and military. These heterogenic representations were bound together by the apotheosis of the revolution against the normative order of modernity (and capitalism).References
Bereś, Stanisław. 1979. „Futurystyczna baśń o cywilizacji”. Miesięcznik Literacki 2.
Bojtár, Endre. 1972. „Awangarda wschodnioeuropejska jako kierunek literacki”. Tłum. J. Walicka. Miesięcznik Literacki 11–12.
Delaperrière, Maria. 2004. Polskie awangardy a poezja europejska. Studium wyobraźni poetyckiej. Tłum. Adam Dziadek. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Dębicki, Ludwik. 1903. Z dawnych wspomnień (1846–1848). Kraków: Spółka Wydawnicza Polska.
Eksteins, Modris. 1996. Święto wiosny: wielka wojna i narodziny nowego wieku. Tłum. Krystyna Rabińska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Groys, Boris. 2008. Art Power. Massachusetts: MIT Press.
Hazan, Eric. 2015. A History of the Barricade. Tłum. D. Fernbach. Verso: London.
Jasieński, Bruno. 2008. Poezje zebrane. Wstęp, komentarz i oprac. Beata Lentas. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Le Bon, Gustaw. 1994. Psychologia tłumu. Tłum. Bolesław Kaprocki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe pwn.
Linde, Samuel. 1809. Słownik języka polskiego. T. 2, cz.1: M–O. Warszawa: nakładem autora.
Loth,Roman. 1965. „»Kultura Robotnicza« – »Nowa Kultura« 1922–1924. Szkic z dziejów prasy kulturalno-oświatowej kprp”. Przegląd Humanistyczny 1.
Ortega y Gasset, José. 2016. Bunt mas. Tłum. Piotr Niklewicz. Zakrzewo: Replika.
Niedźwiedzki, Władysław, Adam Antoni Kryński i Jan Karłowicz (red.). 1902. Słownik języka polskiego. T. 2. H–W. Warszawa: Kasa im. Mianowskiego.
Peiper, Tadeusz. 1972. Tędy. Nowe Usta. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Przybyszewski, Stanisław. 1899. „Confiteor”. Życie 1.
Pułka, Leszek. 1993. Hołota, masa, tłum. Bohater zbiorowy w prozie polskiej 1890–1918. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Rawiński, Marian. 1971. „Słowo o Jakubie Szeli Brunona Jasieńskiego wobec folkloru”. Pamiętnik Literacki 1.
Romani, Bruno. 1986. Le futurisme. Italie et France. W Les avant-gardes litteraires au xxe siècle. T. 1: Histoire. Red. Jean Weisgerber. Budapest: Akadémiai Kiadó.
Sajewska, Dorota. 2016. Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru wielkiej wojny. Warszawa: Instytut Teatralny imienia Zbigniewa Raszewskiego.
Sheppard, Richard. 2000. Modernism – Dada – Postmodernism. Evanston: Northwestern University Press.
Sloterdijk, Peter. 2004. Pogarda mas. Szkic o walkach kulturowych we współczesnym społeczeństwie. Tłum. Bogdan Baran. Warszawa: Czytelnik.
Sontag, Susan. 2010. Widok cudzego cierpienia. Tłum. Sławomir Magala. Kraków: Karakter.
Sorel, Georges. 2014. Rozważania o przemocy. Tłum. Marek J. Mosakowski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Stern, Anatol. 1985. Wiersze zebrane. T. 1. Oprac. Andrzej K. Waśkiewicz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Tarde, Gabriel de. 1904. Opinia i tłum. Tłum. Kazimiera Skrzyńska. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Virilio, Paul. 2007. Wypadek pierworodny. Tłum. Krystyna Szeżyńska-Maćkowiak. Warszawa: Sic!
Walicki, Andrzej. 2011. Prace wybrane. T. 3: Stanisław Brzozowski – drogi myśli. Kraków: Universitas.
Yankowski, Yeży. 1920. Tram wpopszek ulicy: skruty prozy i poemy. Warszawa: Futuryzm Polski.
License
“Theoretical Practice” seeks to put into practice the idea of open access to knowledge and broadening the domain of the commons. It serves the development of science, thinking and critical reflection. The journal is published in open-access mode under the CC-BY-NC-SA 4.0 license (detail available here: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Articles published in the journal may be freely distributed, stored, printed and utilized for academic and teaching purposes without restrictions.
They should not be, however, used for any commercial purposes or be reconstructed into derivative creations. Access to the journal may not be limited or offered for a fee by any third party.
Prospective authors are obliged to fill in, sign and send back the publishing contract compliant with the CC licencing. [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf,EN.doc].
According to this contract, authors grant the journal a non-exclusive right to publish their work under the creative commons license (CC-BY-NC-SA 4.0) without any financial obligation on both sides of the contract.
Before submission authors should make sure that derivative materials they use are not protected by copyright preventing their non-commercial publication. Authors are responsible for any respective copyright violations.