Abstract
In a lecture dedicated to “the urban question”,
Giorgio Agamben characterized modern spatial transfor-
mations in terms of moving from the city, as a traditional
form of spatial organization, to the metropolis. =is process
coincides, according to the Italian philosopher, with the
birth of modern biopolitics, specialized in producing and
managing the bare life. Agamben’s metropolis is a space of
indistinction, another materialization (beside camp) of state
of exception, an area of delocalizing localization, associated
by representatives of the urban studies with a neoliberal
city of zero tolerance. Negative analysis of (urban) biopo-
litics by Agamben has its reverse side in form of metropo-
lis theory formulated by Antonio Negri and Michael Hardt.
A similar starting point – a description of the metropolis
exposed to the mechanisms of biopower, an assumption of
its boundlessness and heterotopic character, an abolishment
of dixerence between private and public space - leads them
to the contrary, armative, due to the dixerent approach
of biopolitics, conclusions. According to Negri, the metro-
polis is to the multitude what the factory was to the industrial
working class. Multitude usually takes place in urban areas,
aiming at their democratic transformation. It $lls the empty
space after the working class - urban actor privileged by
Henri Lefebvre - and takes over the right to the city, carried
out in acts of its constant reproduction. =e article aims at
highlighting points of intersection and fundamental dixe-
rences presented in both visions of biopolis. It argues that
biopolitical resistance, linked to the cultural productivity
of urban subject, involves the creation of place in Agam-
benian non-place of sovereign power.
References
Agamben G. 2000. What is a Camp?. W Means without End: Notes on Politics. Minneapolis-London.
Agamben G. 2006. Pochwała profanacji. W Profanacje. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Agamben G. 2008. Co zostaje z Auschwitz?: archiwum i świadek. Homo sacer III. Warszawa: Sic!.
Agamben G. 2008. Homo sacer: suwerenna władza i nagie życie. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Agamben G. 2008. Stan wyjątkowy: homo sacer II.1. Kraków: Korporacja Ha!art.
Agamben G. 2008. Wspólnota, która nadchodzi. Warszawa: Sic!.
Agamben G. 2009. Czas, który zostaje: komentarz do Listu do Rzymian. Warszawa: Sic!.
Agamben G. 2010. Czym jest urządzenie?. W Agamben: przewodnik „Krytyki Politycznej”. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Agamben G. 2010. Metropolis. www.ekologiasztuka.pl/seminarium.foucault.
Auge M. 2010. Nie-miejsca: wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Berman M. 2006. „Wszystko. co stałe rozpływa się w powietrzu”: rzecz o doświadczeniu nowoczesności. Kraków: Universitas.
Casarino C., A. Negri. 2008. In Praise of the Common: a Conversation on Philosophy and Politics. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Castells M. 2007. Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Castells M. 2008. Siła tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czyżewski A. 2001. Trzewia Lewiatana: antropologiczna interpretacja idei miasta-ogrodu. Kraków: Państwowe Muzeum Etnograficzne.
Davis M. 1992. City of Quartz: Excavating the Future in Los Angeles. New York: Verso.
Davis M. 2009. Planeta slumsów. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Deleuze G. 2004. Foucault. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiego Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Deleuze G. 2007. Postscriptum o społeczeństwie kontroli. W Negocjacje: 1972-1990. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Dikec M. 2007. Badlands of the Republic: Space. Politics and Urban Policy. Oxford: Oxford University Press.
Diken B. 2004. “From Refugee Camps to Gated Communities: Biopolitics and the End of City”. Citizenship Studies 8 (1) : 83-106.
Diken B., C. B. Laustsen. 2005. The Culture of Exception: Sociology Facing the Camp. London-New York: Routledge.
Drozdowski R. 2006. Obraza na obrazy: strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących. Poznań: Zysk i S-ka.
Ek. R. 2006. “Giorgio Agamben and the Spatialities of the Camp: an Introduction”. Geografiska Annaler: Series B. Human Geography 88 (4) : 363–386.
Fernandes E. 2007. “Implementing the Urban Reform Agenda in Brazil”. Environment & Urbanization 9 (1): 177–189.
Florida R. 2005. Cities and the Creative Class. London-New York: Routledge.
Foucault M. 1998. Nadzorować i karać: narodziny więzienia. Warszawa: Aletheia.
Foucault M. 1998. Trzeba bronić społeczeństwa: wykłady w College de France. 1976. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Foucault M. 2005. „Inne przestrzenie”. Teksty Drugie 96 (6): 117-125.
Freud Z. 1997. Niesamowite. W Pisma psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Graham S. 2011. Cities Under Siege: the New Military Urbanism. New York: Verso.
Hardt M., A. Negri. 2004. Multitude: Krieg und Demokratie im Empire. Frankfurt/M.-New York: Campus Verlag.
Hardt M., A. Negri. 2005. Imperium. Warszawa: W.A.B..
Hardt M., A. Negri. Rzecz-pospolita. Kraków: Korporacja Ha!art.
Harvey D. 2010. Sztuka renty: globalizacja. monopol i utowarowienie kultury. W Ekonomia kultury. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Harvey D. 2010. „The Right to the City”. New Left Review 53 : 23-40.
Jałowiecki B. 2009. M. S. Szczepański. Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Juskowiak P. 2010. „Wspólnoty oporu w mieście postpolitycznym”. Kultura Współczesna (2) : 129-140.
Koolhaas R. 2008. Junk-space „Logan Airport: światowej klasy upgrade dla XXI wieku” (billboard z końca XX wieku). Przegląd Kulturoznawczy.
Laclau E. 2009. Rozum populistyczny. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiego Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Laclau E. Nagie życie czy społeczne nie wiadomo co?. W Agamben: przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Lefebvre H. 2002. The Right to the City. W The Blackwell City Reader. Oxford: Oxford University Press.
Lemke T. 2010. Strefa nierozrożnialności: krytyka Agambenowskiej koncepcji biopolityki. http://www.recyklingidei.pl/lemke_strefa_nierozroznialnosci.
Marcuse P. 2009. “From Critical Urban Theory to the Right to the City”. City - analysis of urban trends, culture, theory, policy, action 13 (2-3) : 185-197.
Mbembe A. 2003. “Necropolitics”. Public Culture 15 (1) : 11-40.
Minca C. 2005. “The Return of the Camp”. Progress in Human Geography 29 (4) : 405-412.
Minca C. 2006. “Giorgio Agamben and the New Biopolitical Nomos”. Geografiska Annaler B 88 (4) : 387–403.
Minca C. 2007. “Agamben’s Geographies of Modernity”. Political Geography 26 (1) : 78-97.
Negri A. 2008. Goodbye Mr Socialism. Warszawa: W.A.B..
Negri A. 2009. “On Koolhaas”. Radical Philosophy 154 : 48-50.
Negri A. 2010. Multitude and Metropolis. http://www.generation-online.org/t/metropolis.html.
Negri A.. Petcou C.. Petrescu D.. Querrien A. 2010. What Makes a Biopolitical Space?: a Discussion with Toni Negri. http://www.eurozine.com/articles/2008-01-21-negri-en.html.
Pasquinelli M. 2008. Creative Sabotage in the Factory of Culture: Art. Gentrification and the Metropolis. W Animal Spirits: the Bestiary of the Commons. Rotterdam.
Patel R. 2010. Wartość niczego: jak przekształcić społeczeństwo rynkowe i na nowo zdefiniować demokrację. Warszawa: Muza.
Perera S. 2002. “What is a Camp… ?”. Bordelands E-Journal 1 (1) : 1-15.
Płonowska-Ziarek E. 2001. An Ethics of Dissensus: Postmodernity. Feminism and the Politics of Radical Democracy. Stanford.
Purcell M. 2008. Recapturing Democracy: Neoliberalization and the Struggle for Alternative Urban Futures. London-New York.
Ranciere J. 1999. Disagreement: Politics and Philosophy. Minneapolis.
Ranciere J. 2009. „Lud czy wielość?”. Recykling Idei 12.
Ratajczak M. 2010. „Wielość: produkcja wspólnotowości”. Praktyka Teoretyczna 1 (1) : 159-189.
Rutkowski K. 2006. Ostatni pasaż: przypowieść o byciu byle jakim. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
Sassen S. 2007. Globalizacja: eseje o nowej mobilności ludzi i pieniędzy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sławek T. 1997. „Akro/nekro/polis: wyobrażenia miejskiej przestrzeni”. W Pisanie miasta – czytanie miasta. Poznań : Studia Kulturoznawcze 9.
Smith N. 1996. The New Urban Frontier: Gentrification and the Revanchist City. London-New York.
Stavrakakis Y. 2007. Antinomies of Space: from the Representation of Politics to a Topology of the Political. W Urban Politics Now: Re-Imagining Democracy in the Neoliberal City. Rotterdam.
Tari M. 2010. „20 tez o obaleniu metropolii”. Praktyka Teoretyczna 2 (2) : 141-150.
Turner V. 2010. Proces rytualny: struktura i antystruktura. Warszawa : PIW.
Turner V. 2002. Karnawał. rytuał i zabawa w Rio de Janeiro”. Konteksty (3-4) : 159-170
Wacquant L. 2009. Więzienia nędzy. Warszawa: Książka i Prasa.
Zukin S. 1995. The Cultures of Cities. Cambridge-MA-Oxford: Wiley-Blackwell.
License
“Theoretical Practice” seeks to put into practice the idea of open access to knowledge and broadening the domain of the commons. It serves the development of science, thinking and critical reflection. The journal is published in open-access mode under the CC-BY-NC-SA 4.0 license (detail available here: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Articles published in the journal may be freely distributed, stored, printed and utilized for academic and teaching purposes without restrictions.
They should not be, however, used for any commercial purposes or be reconstructed into derivative creations. Access to the journal may not be limited or offered for a fee by any third party.
Prospective authors are obliged to fill in, sign and send back the publishing contract compliant with the CC licencing. [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf,EN.doc].
According to this contract, authors grant the journal a non-exclusive right to publish their work under the creative commons license (CC-BY-NC-SA 4.0) without any financial obligation on both sides of the contract.
Before submission authors should make sure that derivative materials they use are not protected by copyright preventing their non-commercial publication. Authors are responsible for any respective copyright violations.