Abstract
Economical education can be viewed as a relatively new activity of
financial sector in Poland and globally. Author focuses his analysis on its functioning
in Polish educational system and concludes that it currently resolves to banking
education - both because of banks’ engagement in its organization as well as its bias
towards individualism and consumerism. The final part of the article is devoted to
alternative in a form of critical economical education, which would be aimed at
critical description of economic processes and construction of individual and collective
strategies of acting within the realm of economic activities and with a purpose
of changing the latter.
References
Autor nieznany. 2012 ,,Uniwersytet Jagielloński walczy z kryzysem: nowy kampus jest zbyt kosztowny w utrzymaniu.” Gazeta Krakowska. http://natablicy.pl/uniwersytet-jagiellonski-walczy-z-kryzysem-nowy-kampus-jest-zbyt-kosztowny-w-utrzymaniu,artykul.html?material_id=4f0192aa9a22dd7866000000/.
Anderson, R. 2011. Consumer Bankruptcy in Europe: Different Paths for Debtors and Creditors. Florence.
Arthur, C. 2012. Financial Literacy Education: Neoliberalism, the Consumer and the Citizen. Rotterdam-Boston-Taipei.
Brookfield, S.D., J.D. Holst. 2011. Radicalizing Learning: Adult Education for a Just World. San Francisco.
Burns, R. 2012. ,,You Are Not A Loan: Is a debt strike the future of Occupy?”. These Times. http://www.inthesetimes.com/article/13984/you_are_not_a_loan/.
Charkiewicz, E. 2008. ,,Czy Matka Polka może być uboga?”. Recykling Idei 11: 62–68.
Chesnais, F. 2012. Bezprawne długi: jak banki sterują demokracją. Tłum. L. Mazur, J. Szczygieł. Warszawa.
Crouch, C. 2008. “After privatised Keynesianism”, Think Pieces 41: 1–5.
Davies, P. 2012. Financial literacy in the context of democracy. Cadiz.
Dubois, H., R. Anderson 2010. Managing Household Debts: Social Service Provision in the EU. Dublin.
Freire, P. 2005. Pedagogy of the Oppressed 30th Anniv. New York-London.
Goliński, T. 2012. ,,Moja lekcja przedsiębiorczości”. Zielone Wiadomości 12: 9.
Górski, R. 2007. Bez państwa: demokracja uczestnicząca w działaniu. Kraków.
Graeber, D. 2011. Debt: The First 5,000 Years. New York.
Gutstein, E. 2013. ,,Whose Community Is This?: Mathematics of Neighborhood Displacement”. Rethinking Schools 3: 11–17.
Hannon, A. 2013. ,,Social Text: Periscope. The Banking Model of Education.” Social Text: Periscope. http://www.socialtextjournal.org/periscope/2011/09/the-banking-model-of-education.php/.
Hirschman, A. 1970. Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States. Cambridge.
Huston, S.J. 2010. ,,Measuring Financial Literacy”. The Journal of Consumer Affairs 2: 296–316.
Jessop, B. 2009. ,,Cultural Political Economy and Critical Policy Studies”. Critical Policy Studies 3/4: 336-356.
Kaczmarczyk, M. 2010. Edukacja finansowa w świetle badań empirycznych. Gdynia.
Keiser, M. 2012. ,,Keiser Report.” episode 373. http://rt.com/programs/keiser-report/episode-373-max-keiser/comments/.
Khatib, K., M. Killjoy, M. McGuire. 2012. We Are Many: Reflections on Movement Strategy from Occupation to Liberation. Oakland-Edinburgh-Baltimore.
Kowzan, P., M. Prusinowska 2011. ,,Polityka głosu, polityka wyjścia i pytanie o edukację autonomiczną z perspektywy współczesnych ruchów uniwersyteckich”. Ars Educandi 8: 93–121.
Kowzan, P. 2012. ,,Studenckie życie z długiem”. Zielone Wiadomości 12.
Kuligowski, P. 2010. ,,Uniwersytet – Przestrzenie wspólnoty. Ankieta: Uniwersytet rynkowy czy wspólnotowy?”. Praktyka Teoretyczna 1: 203–205.
Martin, N. 2005. ,,The Role of History and Culture in Developing Bankruptcy and Insolvency Systems: the Perils of Legal Transplantation”. Boston College International and Comparative Law Review 1: 1–77.
Matysiak, A. 2009. Strategia rozwoju szkolnictwa wyższego 2010–2020: projekt środowiskowy. Warszawa.
Mayo, P. 1999. Gramsci, Freire and Adult Education: Possibilities for Transformative Action. London-New York.
Mendel, M. 2006. ,,Pedagogika miejsca i animacja na miejsce wrażliwa.” W Pedagogika miejsca. Wrocław.
Milerski, B., B. Śliwerski 2000. Pedagogika: leksykon PWN. Warszawa.
Ministerstwo Sprawiedliwości 2012. Informacja statystyczna o ewidencji spraw i orzecznictwie w sądach powszechnych oraz o więziennictwie. Cz. VIII Więziennictwo w 2011 r.. Warszawa.
Morgan, J. 2012. ,,So long UK, thanks for all the loans: we’ll be in touch...” Times Higher Education. http://www.timeshighereducation.co.uk/story.asp?sectioncode=26&storycode=420807&c=/.
Mówka, M. 2012. ,,The Discussion Starts on Changes in Consumer Bankruptcy Law in Poland.” European Consumer Debt Network. http://www.ecdn.eu/ecdn/index.php?option=com_content&task=view&id=71&Itemid=1/.
Nawrocka, E., 2012. ,,Wszyscy jesteśmy przestępcami.”, http://www.youtube.com/watch?v=fG48wsvYCrE
OECD 2005. Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies. Paris.
Rachwał, T. 2005. ,,Kształtowanie postaw uczniów na lekcjach podstaw przedsiębiorczości.” W Przedsiębiorczość a współczesne wyzwania cywilizacyjne. Kraków.
Ramsay, I. 2007. ,,Comparative Consumer Bankruptcy.” University of Illinois Law Review 1: 241–274.
Research and Destroy 2010. ,,Communiqué z nieobecnej przyszłości – o kresie życia studenckiego”. Praktyka Teoretyczna 1: 189–202.
Rochon, L. 2003. On Money and Endogenous Money: Post Keynesian and Circulation Approaches W Modern Theories of Money: the Nature and Role of Money in Capitalist Economies. Cheltenham-Northampton.
Ross, A. 2011. Powstanie globalnego uniwersytetu. W Edu-Factory: samoorganizacja i opór w fabrykach wiedzy. Kraków.
Rutkowiak, J. 2010. Wychylenia wyobraźni: z myślą o poneoliberalnych przemianach w edukacji. W Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków.
Seaford, R. 2004. Money and the Early Greek Mind: Homer, Philosophy, Tragedy. Cambridge 2004.
Sekuła, M. ,,Interpelacja nr 5401 – tekst odpowiedzi” http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=6891B718
Simpson, P.V. 2009. ,,Student Loans Body Hunts Overseas Defaulters.” The Local. http://www.thelocal.se/18706/20090406/.
Smith, G.A. 2002. ,,Place-based Education: Learning to Be Where We Are”. Phi Delta Kappan 83: 584–594.
Strike Debt/Occupy Wall Street, 2012. The Debt Resistors’ Operations Manual. http://strikedebt.org/The-Debt-Resistors-Operations-Manual.pdf/.
Strumska-Cylwik, L. 2005. ,,Rozważania nad zagadnieniem przedsiębiorczości w kontekście otwartości człowieka na świat.” W Przedsiębiorczość a współczesne wyzwania cywilizacyjne. Kraków.
Świecka, B. 2011. ,,Wpływ kryzysu finansowego na zjawisko nadmiernego zadłużenia gospodarstw domowych. Kryzys finansowy – jaka przyszłość?.” Gdańsk. http://www.ecdn.eu/ecdn/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=391.
Walters, A., A. Smith, 2010. ,,Bankruptcy Tourism” under the EC Regulation on Insolvency Proceedings: a View from England and Wales.” International Insolvency Review 19: 181–208.
Wałejko, G. 2012. ,,Interpelacja nr 5845 – tekst odpowiedzi.” http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=069A7F14 data dostępu: 8 lutego 2013.
Williams, T. 2008. ,,Empowerment of Whom and for What?: Financial Literacy Education and the New Regulation of Consumer Financial Services”. Law & Policy 2: 226–256.
Williams, J. 2011. ,,Pedagogika długu.” W Edu-Factory: samoorganizacja i opór w fabrykach wiedzy. Kraków.
Willis, L.E. 2008. ,,Against Financial-Literacy Education.” Iowa Law Review 1: 197–285.
Weber, M. 2002. Gospodarka i społeczeństwo: zarys socjologii rozumiejącej. Warszawa.
Zamojski, P. 2012. ,,Kondycja uniwersytetu – słowo wstępne.” Ars Educandi VIII: 7–12.
Zielińska, M. 2009. ,,Edukacja dorosłych imigrantów na Islandii w świetle pedagogiki miejsca.” Rocznik Andragogiczny 23: 358–378.
Zielińska, M., P. Kowzan, M. Prusinowska 2011. ,,Social Movement Learning: From Radical Imagination to Disempowerment?” Studies in the Education of Adults 2: 251–267.
Żuchowicz, M. ,,Pot i łzy przedszkolaków: czy będą chciały oszczędzać?” http://wroclaw.gazeta.pl/wroclaw/1,35771,9587363,Pot_i_lzy_przedszkolakow__Czy_beda_chcialy_oszczedzac_.html.
License
“Theoretical Practice” seeks to put into practice the idea of open access to knowledge and broadening the domain of the commons. It serves the development of science, thinking and critical reflection. The journal is published in open-access mode under the CC-BY-NC-SA 4.0 license (detail available here: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Articles published in the journal may be freely distributed, stored, printed and utilized for academic and teaching purposes without restrictions.
They should not be, however, used for any commercial purposes or be reconstructed into derivative creations. Access to the journal may not be limited or offered for a fee by any third party.
Prospective authors are obliged to fill in, sign and send back the publishing contract compliant with the CC licencing. [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf,EN.doc].
According to this contract, authors grant the journal a non-exclusive right to publish their work under the creative commons license (CC-BY-NC-SA 4.0) without any financial obligation on both sides of the contract.
Before submission authors should make sure that derivative materials they use are not protected by copyright preventing their non-commercial publication. Authors are responsible for any respective copyright violations.