Atheology of multitude. Katechon, air pump and biopolitics
PDF (Język Polski)

Keywords

Materialism
biopolitics
theology
operaismo
multitude
katechon
vacuum
love
Spinoza
Hobbes
Boyle
Negri
Hardt
Virno
Schmitt
Latour
Agamben

How to Cite

Pospiszyl, M. (2013). Atheology of multitude. Katechon, air pump and biopolitics. Praktyka Teoretyczna, 8(2), 281–308. https://doi.org/10.14746/prt.2013.2.13

Abstract

This text is an attempt to conduct a historical-materialist analysis of
theological, political, and scientific concepts (e.g.,katechon, multitude and vacuum).
Such studies carried out in detail on the discussions between Spinoza, Hobbes
and Boyle held on the verge of the modern era are to show the crucial theoretical
conclusions fraught with consequences. It presents the shaping of the bourgeois
vision of science, theology, and the birth of the modern concept of private property
on the one hand, and on the other - the forming of the first universalist class
struggles conducted both at the level of theology, politics, and the methodology
of science. A better understanding of these struggles and disputes, as well as
a clarification of the specific stance taken by Spinoza in this conflict, shed new
light on the crisis described and diagnosed within the autonomist theories of
Negri, Hardt and Virno.

https://doi.org/10.14746/prt.2013.2.13
PDF (Język Polski)

References

Adams, J. 1851. ,,Defense of Constitutions of Government of United States.” W The Works of John Adams, t. 6. Boston.

Agamben, G. 1999. ,,Absolute Immanence.” in Potentialities, Stanford: California.

Agamben, G. 2009. Czas, który zostaje: komentarz do Listu do Rzymian. Warszawa.

Althusser, L. 1997. The Only Materialist Tradition. W The New Spinoza, Minnesota.

Balibar, É. 1995. Culture and Identity Working Notes. W Identity in Question, New York.

Balibar, É. 2007. Filozofia Marksa. Warszawa.

Balibar, É. 2007. Trwoga mas. Warszawa.

Balibar, É. 2009. Spinoza i polityka. Warszawa.

Barth, K. 1968. The Epistle to the Roman. London.

Bayle, P. 1715. Dictionnaire historique et critique. Rotterdam.

Biblia 1978. wyd. IV Brytyjskiego i Zagranicznego Towarzystwa Biblijnego. Warszawa.

Deleuze, G. 1988. Spinoza: Practical Philosophy. San Francisco.

Engels, F. 1961. Postęp reformy społecznej na kontynencie. W MED, t. 1. Warszawa.

Foucault, M. 1998. ,,Podmiot i władza.”. Lewą Nogą 9.

Graeber, D. 2008. ,,The Sadness of Post-Workerism or ‘Art And Immaterial Labour’ Conference: A Sort of Review.” The Commoner, 19 January.

Hardt, M., A. Negri 2004. Multitude: War and Democracy in the Age of Empire. New York.

Hardt, M., A. Negri 2005. Imperium. Warszawa.

Hardt, M., A. Negri 2012. Rzecz-pospolita: poza własność prywatną i dobro publiczne. Kraków.

Hegel, G.W. 2002. Wykłady z historii filozofii, t. 3. Warszawa.

Heidegger, M. 2002. Fenomenologia życia religijneg. Kraków.

Hobbes, T. 1840. ,,Behemoth: The History of the Causes of the Civil Wars of England, and of the Counsels and Artifices By Which They Were Carried On From the Year 1640 to the Year 1660.” in The English Works of Thomas Hobbes of Malmesbury, t. 6. London.

Hobbes, T. 1954. Lewiatan. Tłum. Cz. Znamierowski. Warszawa.

Hobbes, T. 1956. Elementy filozofii, t. 2. Tłum. Cz. Znamierowski. Warszawa.

Israel, J. 2001. Radical Enlightenment: Philosophy and the Making of Modernity 1650-1750. Oxford-New York.

Janik, M. (w druku). Ontologia polityczna Benedykta Spinozy. Warszawa.

Latour, B. 2011. Nigdy nie byliśmy nowocześni: studium z antropologii symetrycznej. Warszawa.

Locke, J. 1992. Dwa traktaty o rządzie. Warszawa.

Lordon, F. 2012. Kapitalizm, niewola, pragnienie: Marks i Spinoza. Warszawa.

Lukács, G. 1988. Historia i świadomość klasowa. Warszawa.

Luksemburg, R. ,,Taktyka rewolucji.” http://www.praktykateoretyczna.pl/roza-luksemburg-taktyka-rewolucji.

Marks, K. 1960. Listy z Deutsch-Französische Jahrbücher. W MED, t. 1. Warszawa.

Marks, K. 1964. Osiemnasty brumaire’a Ludwika Bonaparte. W MED, t. 8. Warszawa.

Marks, K. 1968. Kapitał. t. 1, W MED, t. 23. Warszawa.

Marks, K. 1986. Zarys krytyki ekonomii politycznej. Warszawa.

Marks, K., F. Engels 1961. ,,Ideologia niemiecka.” W MED, t. 3. Warszawa.

MacIntosh, J.J., ed. 2005. Boyle on Atheism. Toronto.

Montag, W. 1999. Bodies, Masses, Power. London-New York.

Negri, A. 1991. The Savage Anomaly: The Power of Spinoza's Metaphysics and Politics. Minneapolis.

Negri, A., G. Fadini 2013. ,,Materializm i teologia.”. Praktyka Teretyczna 2.

Palaver, W. 1995. ,,Hobbes and the Katechon: The Secularization of Sacrificial Christianity.” Contagion 2.

Peterson E. 1935. Der Monotheismus als politisches Problem: Ein Beitrag zur Geschichte der politischen Theologie im Imperium Romanum. Leipzig.

Rousseau, J.J. 2002. Umowa społeczna. Wydawnictwo ANTYK Kęty.

Schmitt, C. 1995. ,,Beschleuniger wider Willen oder: Problematik der westlischen Hemisphäre.“ W Staat, Großraum, Nomos: Arbeiten aus den Jahren 1916-1969. Berlin.

Schmitt, C. 2006. The Nomos of the Earth. Trans. G.L. Ulmen. New York.

Schmitt, C. 2008. Lewiatan w teorii państwa Thomasa Hobbesa. Warszawa.

Shapin, S., S. Schaffer 1985. Leviathan and the Air-Pump: Hobbes, Boyle and the Experimental Life. Princeton.

Simpson, J.A., E.S.C. Weiner. 1989. The Oxford English Dictionary, t. 8. Oxford.

Spinoza, B. 1954. Etyka, cz. IV. Tłum. I. Myślicki. Warszawa.

Spinoza, B. 1961. Listy. Tłum. L. Kołakowski. Warszawa.

Spinoza, B. 1969. Traktat o uzdrowieniu rozumu. Warszawa.

Spinoza, B. 2000. Traktat teologiczno-polityczny. W Traktaty. Wydawnictwo ANTYK Kęty.

Strauss, L. 2008. ,,Uwagi do „Pojęcia polityczności” Carla Schmitta.”. Kronos 3.

Virno, P. 2004. A Grammar of the Multitude. Los Angeles.

Virno, P. 2008. Multitude: Between Innovation and Negation. New York.