Postcapitalism or capitalism 2.0? Knowledge workers and cognitive capitalism
PDF (Język Polski)

Keywords

work
labor
ownership
labor force
capitalism
knowledge-based work

How to Cite

Mika, B. (2014). Postcapitalism or capitalism 2.0? Knowledge workers and cognitive capitalism. Praktyka Teoretyczna, 11(1), 51–174. https://doi.org/10.14746/pt.2014.1.7

Abstract

The article aims to answer the question of whether the widely discussed dissemination of knowledge-based work has the potential to revolutionize modern economic relations. The argument makes reference to three key issues: 1)the number of knowledge workers, 2) their theoretical and actual diversity, and 3) the impact of intellectual property rights on potential changes hiding within the growing importance of knowledge work processes. In conclusion it is argued that any revolutionary change must involve decommodification of the workforce involved in the production of both material and intangible/immaterial goods.
https://doi.org/10.14746/pt.2014.1.7
PDF (Język Polski)

References

Bendyk, Edwin. „Fałszywa alternatywa.” [wstęp do książki] Castells, Manuel i Pekka Himanen. 2009. Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Tłum. Michał Penkala. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Benkler, Yochai. 2008. Bogactwo sieci: Jak produkcja partnerska zmienia rynki i wolność. Tłum. Rafał Próchniak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Castells, Manuel i Pekka Himanen. 2009. Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu. Tłum. Michał Penkala. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Castells, Manuel. 1996. The Rise of the Network Society: The Information Age. Economy, Society and Culture. Malden, MA; Oxford, UK: Blackwell

Davenport, Thomas H. 2007. Zarządzanie pracownikami wiedzy. Tłum. Magdalena Lany. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.

Domański. Henryk. 2004. Struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Drucker, Peter. 1957. Landmarks of Tomorrow: A Report on the New. New York: Harper and Brothers .

Drucker, Peter. 1993. The Post-Capitalist Society. New York: HarperBusiness.

Florida, Richard. 2004. The Rise of The Creative Class. New York: Basic Books.

Harman, Chris. “The workers of the world.” pubs.socialistreviewindex.org.uk

Hauptfleisch, Sanet. 2006. “The experience of work in a call centre environment.” Journal of Industrial Psychology 32: 23–30.

Healy, Joshua G. i Tom Bramble. 2003. “Dial ‘b’ for burnout? The experience of job burnout in a telephone call centre” Labour and Industry 14: 39–60.

Husson. Michael. „»Nowa gospodarka« – ciągle kapitalistyczna!” hussonet.free.fr/skfm01.pdf

Jaarsveld van, Danielle. 2004. “Collective representation among high-tech workers at Microsoft and beyond: Lessons from WashTech/CWA.” Industrial Relations 43: 364–385.

Jashapara, Ashok. 2006. Zarządzanie wiedzą. Tłum. Jarosław Sawicki, Warszawa: PWE.

Jemielniak, Dariusz. 2008. Praca oparta na wiedzy: Praca w przedsiębiorstwach wiedzy na przykładzie organizacji high-tech. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Kochan, Jerzy. 2011. Studia z teorii klas społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kowalik, Tadeusz. 2012. Róża Luksemburg: Teoria akumulacji i imperializmu. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Kowalski, Tadeusz. 2011. „Pojęcie i cechy pracownika wiedzy.” Studia Lubuskie 7: 310– 323.

Kozyr-Kowalski, Stanisław. 2004. Socjologia, społeczeństwo obywatelskie i państwo. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Lordon, Frédéric. 2012. Kapitalizm, niewola i pragnienie: Marks i Spinoza. Tłum. Magdalena Kowalska i Michał Kozłowski. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.

Marks, Karol. 1986. Zarys krytyki ekonomii politycznej. Tłum. Z.J. Wyrozembski. Warszawa: Książka i Wiedza.

May, Christopher. 2002. The Information Society:A Sceptical View. Cambridge: Polity Press.

Mika, Bartosz. 2013. Cyfrowi kolaboranci: Tłumacze hobbyści w społeczeństwie sieciowym. Szczecin: My Book.

Moller, Y., F. Crous i Johannes M. Schepers. 2004. “Ondersoek na die persoonlikheidseienskappe van inbelsentrumkonsultante” Journal of Industrial Psychology 30: 74–84.

Nakamura, Leonard. 2000. “Economics and the New Economy: the invisible hand meets creative destruction.” Business Review of Philadelphia Federal Reserve Bank” July: 15–30.

Newfield, Christopher. 2011. „Struktura i milczenie kognitariatu.” Tłum. Michalina Byra W Sowa, Jan i Krystian Szadkowski (red.), Edu-factory: Samoorganizacja i opór w fabrykach wiedzy, Kraków: Korporacja Ha!art.

Rullani Enzo. 2000. “Le capitalisme cognitive. Du deja vu?” Multitudes 2: 87–94.

Tittenbrun, Jacek. 2009. Małe jest piękne?: Stosunki własności siły roboczej w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Szczecin: My Book.

Tittenbrun, Jacek. 2010. Struktura klasowo-stanowa społeczności Poznania. Poznań: Nakom.

Tittenbrun, Jacek. 2012. Gospodarka w społeczeństwie: Zarys socjologii gospodarki i socjologii ekonomicznej w ujęciu strukturalizmu socjoekonomicznego. Poznań: Znak.

Weber, Max. 2002. Gospodarka i społeczeństwo: Zarys socjologii rozumiejącej. Tłum. Dorota Lachowska.Warszawa: PWN.

Wright, Erik O. 2006. „Klasy się liczą.” Tłum. Maciej Gdula, W Współczesne teorie socjologiczne, red. Aleksandra Jasińska-Kania, Lech M. Nijakowski, Jerzy Szacki i Marek Ziółkowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Zapf, Dieter, Amela Isic, Myriam Bechtoldt i Patricia Blau. 2003. “What is typical for call centre jobs? Job characteristics, and service interactions in different call centers.” European Journal of Work and Organizational Psychology 12: 311–340.