Abstrakt
Tekst usiłuje raz jeszcze wprowadzić w życie klasyczne idee Marksowskiej krytyki ekonomii politycznej oraz pokazać, jak można je aktywować dzięki teologii. Szczególna uwaga skupi się na teologicznie uwydatnionym pojęciu alienacji, traktowanym nie tylko jako przedmiot, ale i metoda krytyki. Celem owej metody wyobcowującej jest to, by ujawnić „transcedentalny plan” historycznego a priori kapitalizmu. Dokona się to poprzez produkcję alegorii, to znaczy figuracje nieskończonego ruchu kapitalistycznej totalności. Zaczynając od krytyki odczarowanego euhemeryzmu Hardta i Negriego, którzy chcą zdemitologizować ekonomię polityczną jako nic więcej, jak tylko relacje między ludźmi, zamierzam pokazać ograniczenia ich podejścia, eksponując ustanowienie kapitału jako stworzenie rzeczywistości odwróconej. W tym procesie hipostaza pracy ludzkiej (tj. kapitał) zdobywa przewagę nad istotami ludzkimi nie tylko w wyobraźni, ale także realnie, podważając jasność podziału na byt realny i wyobrażony. Analizując centralne punkty tego procesu, zamierzam wskazać na złożoną zależność kolejnych odczarowań i zaczarowań, które ustanawiają kapitał jako coś ponadludzkiego, jednocześnie naturalizując jego fantazmatyczne stawanie się do postaci samego rdzenia zasady rzeczywistości. Alienacja jako metoda próbuje przełamać jednoczesność zaczarowania/odczarowania, dzieląc rzekomo spójny pozór – fetysz – na oddzielne i potencjalnie skonfliktowane warstwy. Potencjał dla tego konfliktu wywoływany jest przez dwa efekty obcości. Po pierwsze, przez zestawienie skończonego podmiotu ludzkiego z nieskończonym procesem kapitału. Po drugie, poprzez myślenie o nawróceniu, które – stając się szczytem alienacji – uzdolniłoby istotę ludzką do ukonstytuowania się jako podmiot autonomiczny, przeciwstawiony bogom tego świata oraz swojej własnej, ziemskiej jaźni.
Bibliografia
Agence France-Presse. 2014. “Orban trumpets harsh Hungarian ‘workfare’ scheme.” http://www.globalpost.com/dispatch/news/afp/140309/orban-trumpets-harsh-hungarian-workfare-scheme.
Althusser, Louis. 1962. “The ‘Piccolo Teatro’: Bertolazzi and Brecht: Notes on a Materialist Theatre.” https://www.marxists.org/reference/archive/althusser/1962/materialist-theatre.htm.
Althusser, Louis. 2014. “On Genesis.” Trans. Jason E. Smith. Décalages 1(2): 1–4.
Annanikova, Ludmiła. 2014. “Sześć punktów i wylatujesz: Packing po polsku.” Gazeta Wyborcza, 19th February.
Aronowitz, Stanley, and William Difazio. 2012. “The Jobless Future.” In Labour & Leisure, ed. Krzysztof Gutfrański. Gdańsk: Instytut Sztuki Wyspa.
Arthur, Chris J. 2004. The New Dialectic and Marx’s “Capital”. Leiden–Boston: BRILL.
Arthur, Chris J. 2009. “Possessive Spirit of Capital: Subsumption/Inversion/Contradiction.” In Re-Reading Marx: New Perspectives after the Critical Edition, eds. Ricardo Bellofiore, Roberto Fineschi. London: Palgrave Macmillan.
Balibar, Étienne. 1970. The Basic Concepts of Historical Materialism. In Althusser, Louis, and Étienne Balibar. Reading “Capital”. Trans. Ben Brewster. London: New Left Books.
Balibar, Étienne. 2007. The Philosophy of Marx. Trans. Chris Turner. London–New York: Verso.
Bellofiore, Ricardo. 2009. “A Ghost Turning into Vampire.” In Re-Reading Marx: New Perspectives after the Critical Edition, eds. Ricardo Bellofiore, Roberto Fineschi, London: Palgrave Macmillan.
Benjamin, Walter. 2003. The Origins of the German Tragic Drama. Trans. John Osborne. London–New York: Verso.
Brzozowski, Stanisław. 1990. Idee: Wstęp do filozofii dojrzałości dziejowej. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Brzozowski, Stanisław. 2007. Głosy wśród nocy: Studia and przesileniem romantycznym myśli europejskiej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Brizé, Stephan. 2015. The measure of a man (La loi du marché).
De Angelis, Massimo. 1999. “Marx’s Theory of Primitive Accumulation: A Suggested Reinterpretation.” http://homepages.uel.ac.uk/M.DeAngelis/PRIMACCA.htm.
Deleuze, Gilles, and Felix Guattari. 1996. “Schen und Schprechen: Erfahrungen, Aussagen – Erinnerung an ein Denkexperiment.” In Gilles Deleuze – Fluchtlinien der Philosophie, eds. Freidrich Balke, Joseph Vogl. München: Verlagsor.
Derrida, Jacques. 2006. Specters of Marx: The State of the Debt, the Work of Mourning, and the New International. Trans. Peggy Kamuf. Introduction Bernd Magnus, Stephen Cullenberg. London–New York: Routledge Classics.
Derrida, Jacques, et al. 2008. Ghostly Demarcations: A Symposium on Jacques Derrida’s Spectres of Marx, ed. Michael Sprinker. London–New York: Verso.
Dostoyevsky, Fyodor. 2015. The Brothers Karamazov. http://www.planetpdf.com/ebookarticle.asp?contentid=6161.
“Dragon’s Den. Edycja polska.” 2012. https://www.youtube.com/watch?v=ZvwyXA0iCig.
Feuerbach, Ludwig. 1957. The Essence of Christianity. Trans. George Eliot. Introductory essay Karl Barth. Foreword H. Richard Niebuhr. New York: Harper & Row.
Foucault, Michel. 1990. The History of Sexuality. Volume 1: An Introduction. Trans. Robert Hurley. New York: Vintage Books.
Foucault, Michel. 2005. The Hermeneutics of the Subject: Lectures at the College de France 1981–82. Trans. Graham Burchell. New York: Palgrave Macmillan.
Foucault, Michel. 2008. The Birth of Biopolitics: Lectures at the College de France 1978–79. Trans. Graham Burchell. New York: Palgrave Macmillan.
Gombrowicz, Witold. 1989. Diary. Vol. 2. Trans. Lillian Vallee. Chicago: Northwestern University Press.
Graeber, David. 2012. “Consumption.” In Materiality, eds. Krzysztof Gutfrański, Arne Hendriks, Ines Moreira, Aneta Szyłak, Leira Vergara. Gdańsk: Instytut Sztuki Wyspa.
Hardt, Michael, and Antonio Negri. 2009. Commonwealth. Cambridge: Harvard University Press.
Harvey, David. 2010. The Enigma of Capital: And the Crises of Capitalism. Oxford: Oxford University Press.
Henry, Michel. 1983. Marx: A Philosophy of Human Reality. Trans. Kathleen McLaughlin. Bloomington: Indiana University Press.
Jameson, Fredric. 2008. “Pleasure: A Political Issue.” In Jameson, Fredric. The Ideologies of Theory. London–New York: Verso.
Jameson, Fredric. 2013. Representing Capital: A Commentary on Volume One. London–New York: Verso.
Juncker, Jean-Claude. 2015. “Interview.” Le Figaro, 29th January.
Kachanov, Roman, and Eduard Uspensky. 1969. Gena the Crocodile.
Kenney, Padraic. 1997. Rebuilding Poland: Workers and Communists, 1945–1950. Ithaca: Cornell University Press.
Konwicki, Tadeusz. 1999. Minor Apocalypse: A Novel. Trans. Richard Lourie. Afterword Robert L. McLaughlin. Normal: Dalkey Archive Press.
Lazzaratto, Maurizio. 2012. The Making of the Indebted Man: Essay on Neoliberal Condition. Trans. Joshua David Jordan. Los Angeles: Semiotext(e).
Levinas, Emmanuel. 1997. Difficult Freedom: Essays on Judaism. Trans. Seán Hand. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Lubac, Henri de. 1988. Catholicism: Christ and the Common Destiny of Men. Trans. Lancelot C. Sheppard, Elizabeth Englund. San Francisco: Ignatius Press.
Marx, Karl. 1990. Capital: A Critique of Political Economy. Vol. 1. Trans. Ben Fowkes. London: Penguin Classics.
Marx, Karl. 1992. Early Writings. Trans. Rodney Livingstone, Gregor Benton. London: Penguin Classics.
Marx, Karl. 2015. Results of the Direct Production Process. Trans. Ben Fowkes. https://www.marxists.org/archive/marx/works/1864/economic/.
Mazzucato, Mariana. 2013. The Entrepreneurial State, Debunking Public vs. Private Sector Myths. London: Anthem Press.
Miłosz, Czesław. 2001. “The Spirit of History.” In Miłosz, Czesław. New and Collected Poems 1931–2001. London: Allen Lane The Penguin Press.
Olesik, Marta. 2014. Mieszczanin na górze Moria: Søren Kierkegaard, nowoczesny podmiot i oswajanie absolutu. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.
Ontario Health Coalition. http://www.ontariohealthcoalition.ca.
Pitala, Wojciech. “Lewica nie może popierać górników.” http://www.krytykapolityczna.pl/artykuly/kraj/20150122/lewica-nie-moze-popierac-gornikow.
Postone, Moishe. 1996. Time, Labor and Social Domination: A Reinterpretation of Marx’s Critical Theory. New York: Cambridge University Press.
Rubin, Isaac Illich. 1972. “Marx’s Theory of Commodity Fetishism.” In Rubin, Isaac Illich. Essays on Marx’s Theory of Value. https://www.marxists.org/archive/rubin/value/.
Rubin, Isaac Illich. 1979. A History of Economic Thought. London: InkLinks.
Santorski, Jacek. 2015. “Praca z pasją (jednak) ma sens.” Sens w pracy 3: 5–9.
Schumpeter, Joseph. 1998. Das Wesen und der Hauptinhalt der theoretischen Nationaloekonomie. Cited in Backhaus, Hans Georg. 1995. “Between Philosophy and Science.” In Open Marxism. Vol 1.: Dialectics and History, eds. Werner Bonefeld, Richard Gunn, Kosmas Psychopedis. London: Pluto Press.
Smith, Adam. 1976. An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Vol. 1, Book IV. Oxford: Oxford University Press.
Stimilli, Elettra. 2011. Il debito del vivente: Ascesi e capitalismo. Macerata: Quodlibet.
Temkin, Aleksander. 2014. “Porfiry Pietrowicz, czyli urzędowe sumienie zapasowe.” Kronos 1: 223–229.
Thompson, Edward P. 1988. The Making of The English Working Class. London: Penguin Books.
Thompson, Edward P. 1993. “Time, Work-Discipline and Industrial Capitalism.” In Thompson, Edward P. Customs in Common. London: Penguin Books.
Vivosmart. “Die Garmin vívo-Serie – Join the movement!”. https://www.youtube.com/watch?v=CRymY6Qz-os.
Vogl, Joseph. 2015. The Spectre of Capital. Stanford: Stanford University Press.
Wacquant, Loïc. 2012. “Three Steps to a Historical Anthropology of Actually Existing Neoliberalism.” Social Anthropology/Anthropologie Sociale 20: 66–79.
Wood, Meiksins Ellen. 2002. The Origin of Capitalism: A Longer View. London–New York: Verso.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.