Nawrócenie św. Augustyna a jego stosunek do kultury antycznej
PDF

Słowa kluczowe

Roman Empire
Christianity
Fathers of the Church
synods
Augustine
classical literature
Manichaeism
magic
astrology
Plato’s philosophy
Plotinus
Porphyry
Ambrose
catechumen
baptism
Church.

Jak cytować

Spychała, D. (2011). Nawrócenie św. Augustyna a jego stosunek do kultury antycznej. Studia Europaea Gnesnensia, (3), 227–243. Pobrano z https://pressto.amu.edu.pl/index.php/seg/article/view/2728

Abstrakt

Augustine of Hippo was the most eminent Church theologian at the close of antiquity. His influence is perceptible until the present day. The path which led him to Christianity was typical for the period of the late Roman Empire, when various religious currents would contend. It seems that the problems of antique culture were of secondary significance in his conversion.

 

PDF

Bibliografia

Bihlmeyer K., Tüchle H., Historia Kościoła, 1, Starożytność chrześcijańska, Warszawa 1971, s. 73–74.

Brown P., Augustyn z Hippony, Warszawa 1993, s. 11.

Calderone S., Letteratura costantiniana e „conversione” di Costantino, [w:] G. Bonamente, F. Fusco, Constantino il Grande. Dall’antichitá all umanesimo. Colloquio sul Cristianesimo nel mondo antico, Macerata 18–20 Decembre 1990, 1, Macerata 1992, s. 231–249.

Clark G., Christianity and Roman Society, Cambridge 2004, s. 16–21, 35.

Dassmann E., Kirchengeschichte II/1. Konstantinische Wende und spätantike Reichskirche, Stuttgart–Berlin–Köln 1996, s. 84–102.

Demandt A., Die Spätantike. Römische Geschichte von Diocletian bis Justynian 284–565 n. Chr., München 1989, s. 440–455.

Doni R., Święty Augustyn. Poszukiwanie prawdy. Biografia, Kraków 2003, s. 27.

Fowden G., Empire to Commonwealth. Consequences of Monotheism in Late Antiquity, Princeton 1993, s. 65–72.

Frend W.H.C., Church and State, s. 39–43, 47, 51; G. Fowden, Empire to Commonwealth, s. 81, 85–86.

Frend W.H.C., Church and State. Perspective and Problems in the Patristic Era, Studia Patristica XVIII/ 1, 1982, s. 49.

Kanior M., Historia monastycyzmu chrześcijańskiego, 1. Starożytność (wiek III–VIII), Kraków 1993, s. 209.

Kijewska A., Święty Augustyn, Warszawa 2007, s. 22–24.

Kötzsche L., Das herrscherliche Christusbild, [w:] C. Colpe, L. Honnefelder, M. Lutz- Bachmann, Spätantike und Christentum. Beiträge zur Religions-und Geistesgeschichte der griechisch-römischen Kultur und Zivilisation der Karserzeit, Berlin 1992, s. 103.

Krautheimer R., The Ecclesiastical Building Policy of Constantine, [w:] G. Bonamente, F. Fusco, Constantino il Grande. Dall’antichitá all umanesimo. Colloquio sul Cristianesimo nel mondo antico, Macerata 18–20 Decembre 1990, 2, Macerata 1993, s. 509–550.

Lane Fox R., Pagans and Christians in the Mediterranean World from the Second Century A.D. to the Conversion of Constantine, London 1986, s. 605, 620–627.

Marrou H., Augustyn, Kraków 1966, s. 14.

Marrou H.I., Zmierzch Rzymu czy późna starożytność? III–VI wiek, Warszawa 1997, s. 35–42.

Misiurek J., Augustyn, [w:] EK 1, Lublin 1989, col. 1087–1088.

Myszor W., Manicheizm w Afryce Północnej i święty Augustyn, s. 12–13.

Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2000, s. 19.

Piganiol A., L’empire chrétien (325–395), Paris 1972, s. 32–33, 53–54, 75, 90–93, 105–107, 113–116, 152, 165–166, 180–181, 210–215, 227–228, 237–243, 246–264, 420–424.

Simon M., Benoit A., Le Judaisme et le Christianisme antique d’Antiochus Epiphane a Constantin, Paris 1968, s. 69–70.

Trapé A., Święty Augustyn. Człowiek — duszpasterz — mistyk, Warszawa 1987, s. 15–16.