Pamiętniki wojny rosyjsko-ukraińskiej: świadectwa autobiograficzne, spowiedzi zbiorowe, medialne archiwum pamięci
Okładka czasopisma Studia Ukrainica Posnaniensia, tom 13, nr 1, rok 2025, tytuł STUDIA UKRAINICA POSNANIENSIA 13 / 1
PDF (Українська)

Słowa kluczowe

literatura ukraińska
pamiętnik
gatunek
media
pamięć
narracja autobiograficzna
praktyki upamiętniające

Jak cytować

Romanenko, O. (2025). Pamiętniki wojny rosyjsko-ukraińskiej: świadectwa autobiograficzne, spowiedzi zbiorowe, medialne archiwum pamięci. Studia Ukrainica Posnaniensia, 13(1), 97–108. https://doi.org/10.14746/sup.2025.13.1.6

Abstrakt

Kluczową hipotezą artykułu jest transformacja gatunku dziennika w praktykach twórczych literatury ukraińskiej i – szerzej – kultury – pod wpływem wojny rosyjsko-ukraińskiej, rozwoju mediów cyfrowych i zmian w polityce pamięci w kontekście nowych praktyk upamiętniających. Intelektualnym wsparciem tych badań stały się studia nad pamięcią, studia militarne, a także studia poświęcone badaniu narracji autobiograficznej. W artykule stwierdzono, że w warunkach rozwoju nowych mediów istotna staje się chwiejność granic gatunkowych dziennika oraz charakteru narracji. Dzięki mediom społecznościowym, w których codzienne posty pełnią funkcję cyfrowego pamiętnika, na narrację wpływa strumień świadomości, rozbudowany dialog z obserwującymi i nie tylko. Jednocześnie opowieść biograficzna jako kluczowy element narracji w dzienniku w warunkach wojny rosyjsko-ukraińskiej zostaje przekształcona i staje się powieścią-pamiętnikiem (Życie po 16.30 Oleksandra Tereszczenki), właśnie dziennikiem czy zaświadcza o dodatkowych wątkach w mediach dotyczących pamiętnikarstwa (Przemieniam się… Wołodymyra Wakulenki, aforystyczny Słownik wojenny według projektu Ostapa Sływyńskiego, projekt intermedialny Jeszcze jeden dzień: pamiętniki wojenne, projekt strony internetowej Czytomo). Wszystkie te przykłady pokazują, jak w narracji militarnej realizowany zostaje związek pamięci zbiorowej z osobistym doświadczeniem świadków tragicznych wydarzeń, co odzwierciedla nowe doświadczenia estetyczne i etyczne odbiorców.

https://doi.org/10.14746/sup.2025.13.1.6
PDF (Українська)

Bibliografia

Barinova Ya., New media. Art. Pamiat. Prostir, Kyiv: Laboratoriia, 2023.

Czermińska M., Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie, wyzwanie, Kraków: Universitas, 2020.

Engberg-Pedersen A., Ramsey N. (red.), War and literary studies, Cambridge: Cambridge University Press, 2023. DOI: https://doi.org/10.1017/9781009052832

Kuzmenko Yu., U muzei Anny Frank v Amsterdami vystavliat 14 shchodennykiv ukrainskykh ditei pro viinu, https://suspilne.media/culture/542219-u-muzei-anni-frank-v-amsterdamivistavlat-14-sodennikiv-ukrainskih-ditej-pro-vijnu/.

Meek A., Trauma and media: theories, histories, and images, New York: Routledge, 2010.

Nora P., Teperishnie, natsiia, pamiat, per. z fr. A. Riepy, Kyiv: Klio, 2014.

Rarytskyi O., Partytury tekstu i dukhu (Khudozhno-dokumentalna proza ukrainskykh shistdesiatnykiv), Kyiv: Smoloskyp, 2016.

Shche odyn den: shchodennyky viiny, https://chytomo.com/shchodennyky-vijny/pro-proiekt/.

Slyvynskyi O., Slovnyk viiny, Kharkiv: Vivat, 2023.

Slyvynskyi O., Slovnyk viiny: vid smittia do skladu, https://chytomo.com/slovnyk-vijny-vidsmittia-do-skladu/.

Tereshchenko O., Zhyttia pislia 16.30, Kyiv: Dipa, 2021.

Vakulenko V., Ya peretvorius… Shchodennyk okupatsii. Vybrani virshi, Kharkiv: Vivat, 2023.

Vriatuvala shchodennyky Vakulenka, ta ne vriatuvalasia sama. Pomerla Viktoriia Amelina, https://nakypilo.ua/novyny/vriatuvala-shchodennyky-vakulenka-ta-ne-vriatuvalasia-samapomerla-viktoriia-amelina/.

Zebald V.G., Povitriana viina i literatura, per. z nim. R. Osadchuk, Kyiv: ist Publishing, 2023.