Fantazja, emocje, refleksja. Bajki w warsztacie nauczyciela etyki
PDF (Język Polski)

Keywords

children
philosophy
education
ethics
dzieci
edukacja
filozofia

How to Cite

Danszczyk, J., Folda, M., Glicka, M., Gościniak, J., Jakubowski, D., Klak, J., … Tomczak, A. (2011). Fantazja, emocje, refleksja. Bajki w warsztacie nauczyciela etyki. ETHICS IN PROGRESS, 2(1), 45–51. https://doi.org/10.14746/eip.2011.1.8

Abstract

Opowieści w konwencji bajki z przesłaniem filozoficznym, ailment mogą znacząco wzbogacić warsztat nauczyciela etyki, który przymierza się do pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. Starannie dobrana bajka, zaprezentowana przez nauczyciela (lub uczniów) w sposób sceniczny, może wzbudzić nie tylko zainteresowanie (i kluczowe w filozofii) zdziwienie (Martens, 2003), ale także tzw. dysonans poznawczy w zetknięciu z kontrowersją, dylematem lub konfliktem racji czy dóbr
https://doi.org/10.14746/eip.2011.1.8
PDF (Język Polski)

References

Camhy, D. G. (2007). Philosophical dialogue as foundation of innovative learning. W: D. G. Camhy (Ed.), Philosophical foundations of innovative learning. Proceedings oft the International Conference on Philosophy for Children. Sankt Augustin: Akademia Verlag, ss. 230-237.

Cohen, M. (2008). Philosophical tales. New Jersey: John Wiley Blackwell Publishing.

Damasio, A. (1999). The feeling of what happens. New York: Harcourt Bracer & Co.

Habermas, J. (1981, 2010). Philosophical notes on Moral Judgment Theory. W: G. Lind, H.A. Hartmann, & R. Wakenhut (Eds.), Moral Judgments and social education. 2nd Edition. New Brunswick & London 2010: Transaction Publishers, ss. 3-20.

Habermas, J. (1983). Moralbewusstsein und kommunikatives Handeln. Frankfurt/M.: Suhrkamp.

Lind, G. (2002, 2009). Moral list lehrbar. München: Oldenbourg.

Nowak, E. (2002). Autonomia jako zasada etyczności. Kant, Fichte, Hegel. Wrocław: WUWr.

Piaget, J. (1981). Intelligence and affectivity. Trans. T.A. Brown & C.E: Kaegi. Palo Alto: Annual Reviews, Inc.

Piquemal, M. & Laguatriere, Ph. (2003). Les philo-fables. Paris: Albin Michel.

Piquemal, M. & Laguatriere, Ph. (2004). Philo fabelhaft. 63 Fabeln aus aller Welt und ihre philosophische Bedeutung. Kempen: Moses Verlag.

Piquemal, M. (2004). Bajki filozoficzne. Warszawa: Wydawnictwo Muchomor.

Sharp, A. M. (2007). The classroom community of inquiry and the education of emotions. W: D. G. Camhy (Ed.), Philosophical foundations of innovative learning. Proceedings oft the International Conference on Philosophy for Children. Sankt Augustin: Akademia Verlag, ss. 84-94.

Stamm, I. (2007). Zwischen Neurobiologie und Sozialethik. Oldenbourg: BIS-Verlag der Universität Oldenbourg.

Wygotski, L. (1989). Myślenie i mowa. Warszawa: PWN.