Abstract
The issue of love: eros and agape, enriched by its praxeological dimension of caritas, is engaging as it concerns life, development, and above all the personal identity of each person. This topic was clearly highlighted by Plato in his teaching and also presented today by Benedict XVI in his encyclical Deus Caritas Est. In this study Antinomies of Love – Weakness and Power, I show personal contexts in which love is present, and at the end I focus on anthropological and cultural consequences of using such model of interpretation. Most important, however, is that love is understood in the personal area of human existence. This makes it possible to get out of love new contents and meanings.
References
Bartnik C.S., Agapetologia personalistyczna, w: tenże, Kultura i świat osoby, Lublin I999, s. I87-206.
Benedykt XVI, Caritas in veritate, Rzym 2009. Benedykt XVI, Deus caritas est, Rzym 2005.
Dec I., Dlaczego miłość, Wrocław I998.
Jaspers K., Nietzsche a chrześcijaństwo, tłum. C. Piecuch, Warszawa I99I.
Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań I994.
Kierkegaard S., Czyny miłości. Kilka rozważań chrześcijańskich w postaci mów S. Kierkegaarda, tłum. A. Szwed, Kęty 2008.
Kobierzycki T., Osoba. Dylematy rozwoju, Bydgoszcz I989.
Kozłowski R., Bóg - Człowiek, Człowiek - Bóg. Dylematy możliwej miłości, „Zeszyty Karmelitańskie" I(62) 20I3 styczeń-marzec, s. 30-36.
Kozłowski R., Kobierzycki T., Maj F., Żyć. Myśleć. Wierzyć. O związkach filozofii i teologii w refleksji personalistycznej Czesława Stanisława Bartnika, Słupsk 20I4.
Nietzsche F., Antychrześcijanin, tłum. G. Sowiński, Kraków I996.
Nietzsche F., Z genealogii moralności, tłum. G. Sowiński, Kraków I997.
Pieper J., O miłości, nadziei i wierze, tłum. I. Gano i K. Michalski, Poznań 2000.
Ratzinger J., Patrzeć na Chrystusa, tłum. J. Merecki, Kraków 2005.
Ratzinger J., Wiara - Prawda - Tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata, tłum. R. Zajączkowski, Kielce 2004.
Sawicki F., Bóg jest miłością, Pelplin 2002.
Scheler M., Resentyment a moralność, tłum. J. Garewicz, Warszawa I977.
Siemianowski A., Człowiek a świat wartości, Gniezno I993.
Składanowski M., Ciało - dusza - duch. Myśl Josepha Ratzingera na tle współczesnej antropologii, Warszawa 20I3.
Św. Augustyn, O państwie Bożym, tłum. W. Kornatowski, Warszawa I977.
Św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, II-II, q. 27, a. 2, tłum. A. Głażewicz, Londyn I967.
Żizek S., Kruchy Absolut. Czyli dlaczego warto walczyć o chrześcijańskie dziedzictwo, tłum. M. Kropiwnicki, Warszawa 2009.
License
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).