Abstrakt
Reading the text of the main representative of Spanish mysticism, which is Saint Teresa of Jesus, we can see similarities with the philosophical refl ections of the modern thinker Giorgio Agamben. In both of them we fi nd an analogous approach to the issues that concern them the most: for the mystic it is God, for Agamben, language. Poetic images used by Saint Teresa of Jesus, are transforming into the philosophical concepts used by Agamben. The thinking of both is similar, although the message is completely diff erent. Filled with the “faith, hope and love” of Saint Teresa of Jesus wants to draw a path, a leading soul to God, a synonym for life, and Agamben, infl uenced by the thoughts of Hegel and Heidegger, outlines a situation in which a lost human being is in a cul-de-sac ending with terrifying death wall. Hence the mysticism of the sixteenth century can be called the mysticism of life, while philosophical considerations over the language of the twentieth century, the mysticism of death.
Bibliografia
Agamben G., El lenguaje y la muerte. Un seminario sobre el lugar de la negatividad, tłum. T. Segovia, Valencia 2003.
Agamben G., Idea prozy, tłum. E. Górniak Morgan, Warszawa 2018.
Agamben G., Wspólnota która nadchodzi, tłum. S. Królak, Warszawa 2008.
Biblia Tysiąclecia, http://biblia.deon.pl/ [dostęp: 27.09.2019].
Buber M., Opowieści chasydów, tłum. P. Hertz, Poznań 1986.
Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994.
Heidegger M., Sein und Zeit, Tübingen 2006.
Lévinas E., Całość i nieskończoność: esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1998.
Mickiewicz A., Dziady, cz. II, https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/dziady.pdf [dostęp: 27.01.2019].
Pino Estivill E., La «cosa misma» del lenguaje en Giorgio Agamben. Una revisión del concepto de comunidad, „Romanica Olomucensia” Nr 26.1, 2014, https://www.scribd.com/document/370554201/La-Cosa-misma-del-lenguaje-en-Giorgio-Agamben-Ester-Pino [dostęp: 27.01.2019].
Teresa od Jezusa, Poezje. Poesías, tłum. M. Szafrańska-Brandt, Kraków 2015.
Teresa od Jezusa, Zamek wewnętrzny czyli Mieszkania, tłum. D. Wandzioch, W. Ciak, Poznań 2009.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).