Abstrakt
Filozofia Xavier Zubiriego jest jedną z trudniejszych do zrozumienia, ponieważ zawiera pewne niezrozumiałe elementy. Dlatego zasadnym jest przypuszczenie, że może zawierać ona pewne ukryte założenie, które nie jest ujawnione ani przez Zubiriego, ani przez kontynuatorów jego myśli. Zubiri, omawiając wpływy różnych nurtów na jego myśl, przywołuje jedynie fenomenologię Husserla i metafizykę Heideggera. Przyznaje się także do sięgania do myśli Arystotelesa. Zubiri zaczyna swoje analizy od percepcji rzeczy, przez co czyni zadość fenomenologicznemu wymogowi rozpoczynania refleksji filozoficznej od opisu rzeczywistości. Końcowym etapem tej refleksji jest metafizyka, która wyjaśnia opisywaną rzeczywistość. Jednakże podążając tym tropem, jest trudną rzeczą do końca zrozumieć istotę jego filozoficznej refleksji. Co jest tym ukrytym założeniem? W dziele El ser sobrenatural: Dios y la deifi cación en la teología paulina, które Zubiri napisał w latach 30. i 40. XX wieku Zubiri interpretuje wczesno chrześcijańską neoplatońską teologię. W tym samym dziele Zubiri stwierdza, że jest możliwe dojście do podobnego rozumienia rzeczywistości poczynając od analizy rzeczy wznosząc się ku Bogu. I właśnie to będzie ukrytym założeniem jego filozofii. Tezą tego artykułu jest to, że filozofia Zubiriego może być rozumiana jako pewna próba wykazania, że neoplatońska wizja rzeczywistościu kazana w El ser sobrenatural: Dios y la deifi cación en la teología paulina jest prawdziwa i można do niej dojść na drodze dociekań rozumowych, to znaczy zaczynając od odpisu faktów.
Bibliografia
Díaz Muñoz G., Teología del misterio en Zubiri, Barcelona 2008.
Domínguez E.J., Deificación en el pensamiento de Xavier Zubiri, [la tesis doctoral], Salamanca 2002.
Gadamer H.-G., Prawda i metoda, trad. B. Baran, Kraków 1993.
García J.J., El poder de lo real en Xavier Zubiri y su lectura de los padres griegos, “ The Xavier Zubiri Review” 4 (2002), p. 19-66.
González A., El eslabón aristotélico, „Cuadernos salmantinos de fi losofía” XXXV(2008), p. 5-36.
González A., Los orígenes de la refl exión teológica de Zubiri, „Theologica Xaveriana” 179 (2015), p. 209-250.
Gracia D., El poder de lo real. Leyendo a Zubiri, Madrid 2017.
Pintor-Ramos A., Realidad y verdad. Las bases de la fi losofía de Zubiri, Madrid 1994.
Sáez Cruz J., La causalidad personal: una propuesta zubiriana en diálogo con Mario Bunge, parte I, “The Xavier Zubiri Review” 10 (2008), p. 37-89.
Zubiri X., Acerca del mundo, Madrid 2010.
Zubiri X., Espacio, Tiempo, Materia, Madrid 1996.
Zubiri X., Estructura dinámica de la realidad, Madrid 2006.
Zubiri X., El hombre y Dios, Nueva edición, Madrid 2012.
Zubiri X., Inteligencia sentiente, vol. I: Inteligencia y realidad, Madrid 2011.
Zubiri X., Respectividad de lo real, en: Realitas III-IV, Trabajos del seminario Xavier Zubiri, Madrid 1979, p. 13-43.
Zubiri X., El ser sobrenatural: Dios y la deificación en la teología paulina, en: X. Zubiri, Naturaleza, Historia, Dios, Madrid 2007, p. 454-542.
Zubiri X., Sobre el problema de la fi losofía y otros escritos, Madrid 2002.
Zubiri X., Sobre la realidad, Madrid 2001.
Zubiri X., Sobre el sentimiento y la volición, Madrid 1992.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).