Abstrakt
Fenomenologia liturgii to główny filozoficzny projekt Jean-Yves Lacoste’a, mało jeszcze w Polsce znanego współczesnego francuskiego myśliciela. Liturgię rozumie bardzo szeroko: to dla niego taki sposób życia, który jest trwaniem wobec Boga, którego pojmuje jako podmiot i obietnicę relacji. Wydaje się zatem, że jest ona zarazem doświadczeniem filozoficznym, jak i mistycznym, dlatego będzie tutaj poddana analizie jako filozofia mistyki. Przebadana zostanie przy tej okazji postawa Lacoste’a wobec zadania myślenia, jego droga do filozofii mistyki oraz sposób, w jaki opisuje relacje między doświadczeniem mistycznym a filozoficznym. Wreszcie na koniec pojawi się pytanie o to czy mistyka u swoich źródeł jest pewnym sposobem przeżywania czasu?
Bibliografia
Bała M., Skurzak J., «Doświadczenie niedoświadczalnego» w fi lozofi i liturgii Jean -Yves Lacoste’a, „Studia Philosophiae Christianae” 47/2 (2011), s. 31 -62.
Greisch J., Le Buisson ardent et les Lumières de la raison, t. 2, Paris 2002.
Heidegger M., Fenomenologia życia religijnego, tłum. G. Sowiński, Kraków 2002.
Lacoste J.Y., Bâtir, habiter, prier, „Revue Thomiste” 87 (1987), s. 357 -390, 547 -578.
Lacoste J.Y., Dictionnaire critique de théologie, Paris 1998.
Lacoste J.Y., Dieu connaissable comme aimable. Par delà «foi et raison», „Recherches de Science Religieuse” 95 (2007), nr 2, s. 177 -197.
Lacoste J.Y., En marge du monde et de la terre: l’aise, „Revue de Métaphysique et de Morale” 100 (1995), s. 185 -200.
Lacoste J.Y., Être en danger, Paris 2011.
Lacoste J.Y., Être, vivre, exister: le commencement de l’homme, „Revue de Métaphysique et de Morale” 98 (1993), s. 347 -366.
Lacoste J.Y., Expérience et absolu. Questions disputées sur l’humanité de l’homme, Paris 1994.
Lacoste J.Y., From theology to theological thinking, tłum. C. Hackett, New York 2014.
Lacoste J.Y., La mémoire et l’espérance: Notes théologiques sur le temps, Paris 1983.
Lacoste J.Y., La phénoménalité de dieu. Neuf études, Paris 2008.
Lacoste J.Y., La théologie et la tâche de la pensée, w: P. Gibert, C. Théobald, Théologies et vérité au défi de l’histoire, Leuven 2010, s. 213 -226.
Lacoste J.Y., Le monde et l’absence d’œuvre, et autres études, Paris 2000.
Lacoste J.Y., L’esprit dans l’aporie du temps. Esquisse, „Revue Philosophique de Louvain. Quatrième série” 85 (1987), nr 65, s. 22 -79.
Lacoste J.Y., L’intuition sacramentelle. Et autres essais, Paris 2015.
Lacoste J.Y., Note sur le temps. Essai sur les raisons de la mémoire et de l’espérance, Paris 1990.
Lacoste J.Y., Philosophie, théologie et vérité. Remarques frontalières, „Recherches de Science Religieuse” 89 (2001), nr 4, s. 487 -510.
Lacoste J.Y., Présence et parousie, Paris 2006.
Marion J.L., Lacoste ou la correction de l’analytique existentiale, „Transversalités” 2 (2009), nr 110, s. 169 -175.
Schrijvers J., An introduction to Jean -Yves Lacoste, Farnham 2012.
Schrijvers, J., God and/in Phenomenology? Introducing Jean -Yves Lacoste’s La phénoménalité de Dieu, „Bijdragen, International Journal for Philosophy and Theology” 71 (2009), s. 85 -93.
Schrijvers J., Ontotheological turnings? The decentering of the modern subject in recent French phenomenology, New York 2011.
Thomas -Fogiel I., La phénoménologie bien tempérée. Sur Être en danger, „Etudes Philosophiques” 105 (2013), nr 2, s. 239 -259.
Thomas -Fogiel I., La tournure empiriste de la phénoménologie française contemporaine, „Revue philosophique de la France et de l’étranger” 138 (2013), nr 4, s. 527 -548.
Wardley K.J., Praying to a French god: The theology of Jean -Yves Lacoste, London 2016.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 PRZEMYSŁAW ZGÓRECKI
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).