Pieśń nad Pieśniami w Zoharze
PDF

Słowa kluczowe

Zohar
Bóg
Szechina
imiona
judaizm

Jak cytować

Moreno-Szypowska, J. C. (2023). Pieśń nad Pieśniami w Zoharze. Filozofia Chrześcijańska, 20, 67–92. https://doi.org/10.14746/fc.2023.20.3

Abstrakt

Księga Blasku czyli Zohar to księga powstała w średniowiecznej Hiszpanii. I choć podaje się, że jej autorem był wielki rabbi początku wieków, Szymon bar Jochaj, głębsza analiza, szczególnie lingwistyczna (dzieło napisane jest sztucznym aramejskim, w który wpleciono słowa arabskie, greckie i romance) wykazała, że tak naprawdę napisał ją kastylijski kabalista Mojżesz z Leonu podający się za osobę, która tylko odnalazła manuskrypt i przepisała go w kilku kopiach. Zohar, obrazoburczy dla jednych, stanowi dla drugich trzeci – po Torze i Talmudzie – najważniejszy tekst religii żydowskiej. Jest on swoistym podsumowaniem wielowiekowej mądrości Sefardyjczyków – zarówno reprezentantów kabały ekstatyczno-profetycznej, jak i teurgiczno-teoretycznej – przekazanym w formie opowieści o przygodach Szymona bar Jochaja, który wraz z synem oraz adeptami przemierza Palestynę, rozważając hebrajską Biblię, a w szczególności Pięcioksiąg. Wędrowcy w swoich rozmyślaniach uciekają się do autorytetu najwybitniejszych rabinów, a z tworzonej rzez nich egzegezy wyłania się swoista teoria Bożych Imion stanowiąca podstawę dla przyszłej mistyki żydowskiej, która w oparciu o Księgę Blasku powstanie na ziemiach Safedu za sprawą m. in. Mojżesza Cordovero i Izaaka Lurii. Niniejszy artykuł przedstawia tą teorię szczegółowo, posiłkując się dla lepszego zrozumienia zawiłości Zoharu objaśnieniami najważniejszych jego znawców, takich jak D. Matt, Ch. Mopsik, M.A. Ouaknin, G. Scholem i G. Vajda.
https://doi.org/10.14746/fc.2023.20.3
PDF

Bibliografia

El Cantar de los Cantares. Comentado por El Zohar, tłum., oprac. i wstęp J. Peradejordi, Barcelona 2015.

Graetz H., Historia Żydów, t. 2, tłum. S. Szenhak, Warszawa 1929.

Green A., A Guide to the Zohar, Standford 2004. DOI: https://doi.org/10.1515/9780804782913

Hildegarda z Bingen, Scivias, t. 2, ks. 3, tłum. J. Łukaszewska-Haberkowa, Kraków 2011.

Idel M., Kabbalah and Eros, New Haven–London [USA, Pennsylvania] 2005.

Matt D., The Zoharic Origin of Tikkun Leil Shavuot, https://www.youtube.com/watch?v=TnTrHqB0sEY [dostęp: 07.08.2021].

Mechtylda z Magdeburga, Strumień Światła Boskości, t. 1, tłum. P.J. Nowak, Kraków 2016.

Mistrz Eckhart, Kazania i traktaty, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 1988.

Ouaknin M.A., Concerto pour quatre consonnes sans voyelles, Paris 1991.

Ouaknin M.A., Rotnemer D., Le livre des prénoms bibliques et hébraïques, Paris 1993.

Pięcioksiąg. Hebrajsko-polski Stary Testament. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi i transliteracją oraz indeksem rdzeni, tłum. A. Kuśmirek, Warszawa 2003.

Pisma. Hebrajsko-polski Stary Testament. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi i transliteracją oraz indeksem rdzeni, tłum. A. Horodecka i in., Warszawa 2014.

Prorocy. Hebrajsko-polski Stary Testament. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją i indeksem słów hebrajskich, tłum. G. Szamocki i in., Warszawa 2008.

Scholem G., Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki, tłum. I. Kania, Warszawa 2007.

Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, tłum. J. Salij i in., oprac. i wstęp. J. Salij, Kęty 1999.

Wolfson E.R., The body in the text. The kabalistic theory of embodiment, „The Jewish Quarterly rReview”, 2005, t. 93, nr 3, http://www.ma.huji.ac.il/~kazhdan/Shneider/hermeneutics/Wolfson_Body_in_the_Text.pdf [dostęp: 05.09.2021]. DOI: https://doi.org/10.1353/jqr.2005.0062

Wolfson E.R., Trough a Speculum That Shines. Vision and Imagination in Medieval Jewish Mysticism, Princeton [USA, New Jersey] 1997.

Le Zohar. Cantique des Cantiques, tłum. Ch. Mopsik, Lagrasse 1999.

Zohar. The Book of Enlightenment, tłum. i wstęp D. Chanan Matt, Słowo wstępne A. Green, New Jersey 1983.