Abstrakt
Księga Blasku czyli Zohar to księga powstała w średniowiecznej Hiszpanii. I choć podaje się, że jej autorem był wielki rabbi początku wieków, Szymon bar Jochaj, głębsza analiza, szczególnie lingwistyczna (dzieło napisane jest sztucznym aramejskim, w który wpleciono słowa arabskie, greckie i romance) wykazała, że tak naprawdę napisał ją kastylijski kabalista Mojżesz z Leonu podający się za osobę, która tylko odnalazła manuskrypt i przepisała go w kilku kopiach. Zohar, obrazoburczy dla jednych, stanowi dla drugich trzeci – po Torze i Talmudzie – najważniejszy tekst religii żydowskiej. Jest on swoistym podsumowaniem wielowiekowej mądrości Sefardyjczyków – zarówno reprezentantów kabały ekstatyczno-profetycznej, jak i teurgiczno-teoretycznej – przekazanym w formie opowieści o przygodach Szymona bar Jochaja, który wraz z synem oraz adeptami przemierza Palestynę, rozważając hebrajską Biblię, a w szczególności Pięcioksiąg. Wędrowcy w swoich rozmyślaniach uciekają się do autorytetu najwybitniejszych rabinów, a z tworzonej rzez nich egzegezy wyłania się swoista teoria Bożych Imion stanowiąca podstawę dla przyszłej mistyki żydowskiej, która w oparciu o Księgę Blasku powstanie na ziemiach Safedu za sprawą m. in. Mojżesza Cordovero i Izaaka Lurii. Niniejszy artykuł przedstawia tą teorię szczegółowo, posiłkując się dla lepszego zrozumienia zawiłości Zoharu objaśnieniami najważniejszych jego znawców, takich jak D. Matt, Ch. Mopsik, M.A. Ouaknin, G. Scholem i G. Vajda.Bibliografia
El Cantar de los Cantares. Comentado por El Zohar, tłum., oprac. i wstęp J. Peradejordi, Barcelona 2015.
Graetz H., Historia Żydów, t. 2, tłum. S. Szenhak, Warszawa 1929.
Green A., A Guide to the Zohar, Standford 2004. DOI: https://doi.org/10.1515/9780804782913
Hildegarda z Bingen, Scivias, t. 2, ks. 3, tłum. J. Łukaszewska-Haberkowa, Kraków 2011.
Idel M., Kabbalah and Eros, New Haven–London [USA, Pennsylvania] 2005.
Matt D., The Zoharic Origin of Tikkun Leil Shavuot, https://www.youtube.com/watch?v=TnTrHqB0sEY [dostęp: 07.08.2021].
Mechtylda z Magdeburga, Strumień Światła Boskości, t. 1, tłum. P.J. Nowak, Kraków 2016.
Mistrz Eckhart, Kazania i traktaty, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa 1988.
Ouaknin M.A., Concerto pour quatre consonnes sans voyelles, Paris 1991.
Ouaknin M.A., Rotnemer D., Le livre des prénoms bibliques et hébraïques, Paris 1993.
Pięcioksiąg. Hebrajsko-polski Stary Testament. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi i transliteracją oraz indeksem rdzeni, tłum. A. Kuśmirek, Warszawa 2003.
Pisma. Hebrajsko-polski Stary Testament. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi i transliteracją oraz indeksem rdzeni, tłum. A. Horodecka i in., Warszawa 2014.
Prorocy. Hebrajsko-polski Stary Testament. Przekład interlinearny z kodami gramatycznymi, transliteracją i indeksem słów hebrajskich, tłum. G. Szamocki i in., Warszawa 2008.
Scholem G., Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki, tłum. I. Kania, Warszawa 2007.
Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, tłum. J. Salij i in., oprac. i wstęp. J. Salij, Kęty 1999.
Wolfson E.R., The body in the text. The kabalistic theory of embodiment, „The Jewish Quarterly rReview”, 2005, t. 93, nr 3, http://www.ma.huji.ac.il/~kazhdan/Shneider/hermeneutics/Wolfson_Body_in_the_Text.pdf [dostęp: 05.09.2021]. DOI: https://doi.org/10.1353/jqr.2005.0062
Wolfson E.R., Trough a Speculum That Shines. Vision and Imagination in Medieval Jewish Mysticism, Princeton [USA, New Jersey] 1997.
Le Zohar. Cantique des Cantiques, tłum. Ch. Mopsik, Lagrasse 1999.
Zohar. The Book of Enlightenment, tłum. i wstęp D. Chanan Matt, Słowo wstępne A. Green, New Jersey 1983.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Jadwiga Clea Moreno-Szypowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).