Abstrakt
Celem tego artykułu jest prześledzenie zasadniczych zrębów redukcji przeprowadzonej przez Heideggera, w wyniku której z doświadczenia religijnego wyłania się najbardziej pierwotne doświadczenie życia. Przedstawione niżej rozważania konsekwentnie podążają opisaną wyżej ścieżką wiodącą z powrotem do rzeczy samej, czyli właśnie z powrotem do życia samego. Stąd nie będzie nas tutaj interesować po prostu myślenie religijne młodego Heideggera ani też jego odniesienie do problemu Boga. Zamiast tego spróbujemy odtworzyć jego ścieżkę z powrotem ku życiu samemu. Ten artykuł skupia się wprawdzie na wczesnych poszukiwaniach filozoficznych Heideggera. Wydaje się jednak, że Heidegger do samego końca pozostaje wierny ambitnym celom wyznaczonym przez nakreślony z młodzieńczym zapałem poszukiwania prawdziwego życia niepozorny schemat do wykładu Kriegsnotsemester z 1919 roku. Trudno oprzeć się wrażeniu, że cała długa droga jego myślenia jest takim właśnie nieustannym powracaniem do życia.
Bibliografia
Buren J. van, The Earliest Heidegger: a New Field of Research, in: A Companion to Heidegger, eds. H.L. Dreyfus and M.A. Wrathall, Oxford 2005, pp. 19-31. DOI: https://doi.org/10.1111/b.9781405110921.2004.00004.x
Buren J. van, The Young Heidegger: Rumour of the Hidden King, Bloomington 1994.
Dilthey W., Das Wesen der Philosophie, in: Gesammelte Schriften, Bd. 5, Lepizig–Berlin 1924.
Dilthey W., Die Typen der Weltanschauung und ihre Ausbildung in den metaphysichen Systemen in: Gesammelte Schriften’, Bd. 8, Lepizig–Berlin 1931.
Dilthey W., Einleitung in die GeisteswissenschaftenVersuch einer Grundlegung für das Studium der Gesellschaft und der Geschichte, Berlin 1922.
Dreyfus H.L., Being-in-the-World: A Commentary on Heidegger’s Being and Time, Division I, Cambridgen 1990.
Edwards P., Heidegger and Death as a ‘Possibility’, „Mind” 84(1) 1975, p. 546-66. DOI: https://doi.org/10.1093/mind/LXXXIV.1.548
Galarowicz J., Martin Heidegger: genius thinker or shaman, Kraków 2014.
Heidegger M., Gesamtausgabe 2. Abt. Bd. 56/57: Zur Bestimmung der Philosophie 1. Die Idee der Philosophie und das Weltanschauungsproblem (1919) 2. Phänomenologie und transzendentale Wertphilosophie (1919), Klostermann, Vittorio; 2., durchges. u. erg. edition (31 Dec. 1999), Berlin 1999.
Heidegger M., Kant and the problem of metaphysics, Bloomington [USA, Indiana] 1990.
Heidegger M., The idea of philosophy and the problem of worldview, in: M. Heidegger, Towards the definition of philosophy, transl. T. Sadler, London 2000, p. 1-99.
Heidegger M., The phenomenology of religious life, Bloomington [USA, Indiana] 2004.
Heidegger M., Towards the definition of philosophy, transl. T. Sadler, London 2000.
Jagiełło J., Martin Hediegger: thinking meta-physically, in: S. Janeczek, A. Starościc, Metaphysics, Part 1: Concepts of metaphysics, Lublin 2017.
Kisiel T., The Genesis of Heidegger’s «Being and Time», Berkeley 1993. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520916609
Michalski K., Heidegger and contemporary philosophy, Warsaw 1978.
Mizera J., Towards a non-metaphysical philosophy. Martin Heidegger’s road to other thinking, Cracow 2006.
Mulhall S., Routledge Philosophy Guidebook to Heidegger and ‘Being and Time’, London 2002. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203196557
Payen G., Martin Heidegger, catholicisme, revolution, nazisme, Paris 2016. DOI: https://doi.org/10.3917/perri.payen.2016.01
Pöggeler O., Martin Heidegger’s Path of Thinking, transl. by D. Magurshak and S. Barber, New Jersey 1963.
Polt R., Heidegger: an Introduction, London 1999.
Reading Heidegger from the Start: Essays in His Earliest Thought, eds. T. Kisiel and J. van Buren, Albany 1994.
Stachewicz K., Martin Heidegger’s thinking of God, in: S. Janeczek, A. Starościc, Philosophy of God, Part 1: The Search for God, Lublin 2017.
The Cambridge Companion to Heidegger, ed. C. Guignon, Cambridge 1993.
Vedder B., Heidegger’s philosophy of religion. From God to the Gods, Pittsburgh 2006.
Wrathall M., How to Read Heidegger, London 2003.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Przemysław Zgórecki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Filozofia Chrześcijańska udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Filozofia Chrześcijańska pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
