HISTORIA HISTORIOGRAFII W PRAKTYCE DYDAKTYCZNEJ - PRZYKŁAD POZNAŃSKI

Main Article Content

Tomasz FALKOWSKI

Abstrakt

In the paper I resume some problems concerning the teaching of historiography at the Faculties of History in Poland. Having thirty hours to present historiography from Antiquity to Present Times, the Polish scholars must answer to the following questions: is it necessary to discuss with students every stage of the development of history, or maybe would it be bett er to focus on the twentieth century historical schools and tendencies? In what proportion the national history should be included in the universal one? Based on my personal teaching experience, I try to show how that kind of dilemas could be resolved.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dział
ŚRODOWISKA I POSTACI
Biogram autora

Tomasz FALKOWSKI, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

Pracuje w Zakładzie Metodologii Historii i Historii Historiografii IH UAM w Poznaniu. Studiował w Toruniu (UMK), a także Poznaniu (UAM) i Paryżu (Paris I, EHESS). Główne prace: Myśl i zdarzenie, Universitas, Kraków 2013; Foucault. Historiozofia zdarzenia, WN UAM, Poznań 2014. Najważniejsze przekłady: Marc Ferro, Kino i historia, PWN, Warszawa 2011; Maurice Blanchot, Przestrzeń literacka, PWN, Warszawa 2016. Zainteresowania badawcze: historia historiografii, historia nauki, współczesna humanistyka francuska.