Dokąd zmierza materializm? Althusser/Darwin

Main Article Content

Catherine Malabou

Abstrakt

Autorka wykorzystuje Althusserowską koncepcję materializmu spotkania do rewizji darwinizmu oraz przemyślenia relacji między doborem w przestrzeni naturalnej i społecznej. W potocznym rozumieniu dobór społeczny zwany też społecznym darwinizmem opiera się na wyobrażeniu o rzeczywistości międzyludzkiej jako przestrzeni ciągłej walki i rywalizacji. W istocie nie ma on nic wspólnego z naturą, argumentuje Malabou, to samoutwierdzający się mechanizm władzy, który dyscyplinuje i eliminuje możliwość zaistnienia różnicy w systemie. Ta klisza pomija przygodność i ateleologiczny charakter doboru oraz „stan plastyczny” organizmów w teorii Darwina. Właśnie owych plastyczności i przygodności brakuje nam dziś w rzeczywistości społecznej.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Malabou, C. (2018). Dokąd zmierza materializm? Althusser/Darwin. Praktyka Teoretyczna, 28(2), 16-29. https://doi.org/10.14746/prt.2018.2.1
Dział
MATERIALIZM PLASTYCZNOŚCI
Biogram autora

Catherine Malabou, Centre for Research in Modern European Philosophy Kingston University

profesor filozofii na University of Kingston w Londynie i w ECS, Leuk-Stadt w Szwajcarii. Jest autorką kilkunastu książek, między innymi L’Avenir de Hegel (Vrin 1996), Les Nouveaux Blessés (Bayard 2007), Changer de différence (Galilée 2009) czy Avant demain. Épigenèse et rationalité (P.U.F. 2014). W języku polskim ukazała się jedna jej publikacja: Ontologia przypadłości. Esej o plastyczności destrukcyjnej (Fundacja Augusta Hrabiego Cieszkowskiego 2017).

Bibliografia

  1. Althusser, Louis. 2016. „Podziemny nurt materializmu spotkania”. Tłum. J. Brzeziński. Praktyka Teoretyczna 1(19): 37–62.
  2. Canguilhem, Georges. 1994. A Vital Rationalist: Selected Writings from Georges Canguilhem. New York: Zone Books.
  3. Darwin, Karol. 2013. O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, czyli o utrzymywaniu się doskonalszych ras w walce o byt. Tłum. S. Dickstein, J. Nusbaum. Oprac. J. Popiołek, M. Yamazaki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  4. Derrida, Jacques. 2016. Widma Marksa. Stan długu, praca żałoby i nowa Międzynarodówka. Tłum. T. Załuski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  5. Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. 1969. Zasady filozofii prawa. Tłum. A. Landman. Warszawa: PWN.
  6. Jacob, François. 1973. Historia i dziedziczność. Tłum. K. Pomian. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  7. Marks, Karol. 1976. „Przyczynek do krytyki heglowskiej filozofii prawa”. Tłum. [b.d.]. W Karol Marks i Fryderyk Engels. Dzieła. T.1. Warszawa: Książka i Wiedza
  8. Mrówka, Kazimierz. 2004. Heraklit. Fragmenty: nowy przekład i komentarz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  9. Nietzsche, Fryderyk. 2016. Ecce homo. Jak się staje, kim się jest. Tłum. J. Dudek, E. Kiresztura-Wojciechowska. Kraków: vis-à-vis.