Abstrakt
Artykuł przedstawia podstawowe założenia filozofii komunitariańskiej i wskazuje na sprzeczności w niej występujące. Pozytywną alternatywą względem refleksji komunitarian ma być koncepcja wspólnoty post – tradycyjnej Axela Honnetha.
Bibliografia
Abramson J., Bussiere E. 2004. Wolność słowa i prawo do swobodnego przekazu. W Komunitarianie: wybór tekstów. Warszawa: Aletheia.
Benhabib S. 2003. „Kryzys państwa narodowego: granice tożsamości obywatelskiej”. Przegląd Polityczny 62/63: 159-161.
Benhabib S. 1992. Situating the Self: Gender, Community and Postmodernism in Contemporary Ethics. New York.
Bridges T. 2005. Kultura obywatelska. W Aktualność wolności: wybór tekstów. Warszawa: Aletheia.
Brighouse H. 2007. Sprawiedliwość. Warszawa: Sic!.
Bruce S. 2006. Fundamentalizm. Warszawa: Sic!.
Etzioni A. 2004. Wspólnota responsywana: perspektywa komunitariańska. W Komunitarianie: wybór tekstów. Warszawa: Aletheia.
Filipowicz S. 1997. Pochwała rozumu i cnoty: republikańskie credo Ameryki. Kraków: Znak.
Fraser N., Honneth A. 2005. Redystrybucja czy uznanie?: debata filozoficzno-polityczna. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.
Gauthier D. 2004. Liberalne indywiduum. W Komunitarianie: wybór tekstów. Warszawa: Aletheia.
Giddens A. 2001. Poza lewicą i prawicą: przyszłość polityki radykalnej. Poznań: Zysk i S-ka.
Herman J. 2000. Neokonserwatyzm, Poznań.
Hirszowicz M. 2007. Stąd, ale dokąd?: społeczeństwo u progu nowej ery. Warszawa: Sic!.
Honneth A. 1995. Struggle for Recognition: the Moral Grammar of Social Conflicts. Cambridge: MIT Press.
Honneth A. 1999. The Social Dynamics of Disrespect: Situating Critical Theory Today. W
Jurgen Habermas: a Critical Reader. Oxford.
Honneth A. 2007. Negative Freedom and Cultural Belonging: an Unhealthy Tension in the Political Philosophy of Isaiah Berlin. W Disrespect: the Normative Foundations of Critical Theory. Cambridge.
Honneth A. 2007. Post-traditional Communities: a Conceptual Proposal. W Disrespect: the Normative Foundations of Critical Theory. Cambridge.
Jackson Preece J. 2007. Prawa mniejszości. Warszawa: PWN.
Kymlicka W. 2004. Liberalizm a komunitarianizm. W Komunitarianie: wybór tekstów Warszawa: Aletheia.
Kymlicka W., Norman W. 2005. Obywatelstwo w kulturowo różnorodnych społeczeństwach: problemy, konteksty, pojęcia. W Aktualność wolności: wybór tekstów. Warszawa: Aletheia.
Prostak R. 2005. Liberalna autonomia, komunitarystyczna heteronomia: Charles Taylor jako krytyk teorii sprawiedliwości Johna Rawlsa. W Aktualność wolności: wybór tekstów. Warszawa: Aletheia.
Rosenblum N. L. 2005. Pluralizm, integralizm i polityczne teorie akomodacji religii. W Aktualność wolności: wybór tekstów. Warszawa: Aletheia.
Sandel M. 2004. Republika proceduralna i nieuwarunkowana jaźń. W Komunitarianie: wybór tekstów. Warszawa: Aletheia.
Sennett R. 2006. Korozja charakteru: osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie. Warszawa: Muza.
Sennett R. 2009. Upadek człowieka publicznego. Warszawa: Muza.
Szahaj A. 2000. Jednostka czy wspólnota?: spór liberałów z komunitarystami a „sprawa polska”. Warszawa: Biblioteka Polityczna Aletheia.
Śpiewak P. 2004. Komunitariańska platforma programowa. Społeczeństwo responsywne: prawa i obowiązki. W Komunitarianie: wybór tekstów. Warszawa: Aletheia.
Śpiewak P. 2004. Obietnice demokracji. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Śpiewak P. 2004. Poszukiwanie wspólnot. W Komunitarianie: wybór tekstów, Warszawa: Aletheia.
Taylor Ch. 1994. The Politics of Recognition, W Multiculturalism: Examining the Politics of Recognition. Princeton: Princeton University Press.
Taylor Ch. 2004. Nieporozumienia wokół debaty liberalno-komunitariańskiej. W Komunitarianie: wybór tekstów. Warszawa: Aletheia.
Walzer M. 2004 Liberalizm a praktyka separacji. W Komunitarianie: wybór tekstów. Warszawa: Aletheia.
Walzer M. 2004. Komunitariańska krytyka liberalizmu. W Komunitarianie: wybór tekstów Warszawa: Aletheia.
Walzer M. 2006. Polityka i namiętność: o bardziej egalitarny liberalizm. Warszawa: Muza.
Walzer M. 2007. Sfery sprawiedliwości: obrona pluralizmu i równości. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Wellmer A. 1994. Uwarunkowania kultury demokratycznej: przyczynek do debaty „liberałów” z „komunitarystami”. W Filozofia w dobie przemian. Poznań: Wydawnictwo Naukowe IF UAM.
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.