Poza paradygmat immunizacji: biopolityka w projekcie filozoficznym Roberta Esposita
Main Article Content
Abstrakt
Celem tekstu jest rekonstrukcja wybranych wątków z twórczości Roberta Esposita, które w opinii autora budują rdzeń omawianej koncepcji filozoficznej. Rekonstrukcja ta oscyluje wokół pojęć komunizacji, immunizacji, nowoczesności oraz biopolityki, a jej zadaniem jest uchwycenie wewnętrznego związku między tymi terminami. Elementem wiążącym komunizację i immunizację jest negatywność, która zarazem umożliwia wspólnotowe życie, jak i stanowi zagrożenie dla jej członków. Z racji faktu, że dialektyka między komunizacją
i immunizacją dotyczy, na najbardziej radykalnym poziomie, relacji między życiem i śmiercią, problematyka wspólnoty okazuje się być nieodłączna od zagadnienia biopolityki.
Downloads
Article Details
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.
Referencje
- Agamben G. 2008. Co zostaje z Auschwitz?: archiwum i świadek. Homo sacer III. Warszawa: Sic!.
- Agamben G. 2008. Homo sacer: suwerenna władza i nagie życie. Warszawa: Prószyński i S-ka.
- Agamben G. 2008. Wspólnota. która nadchodzi. Warszawa: Sic!.
- Bataille G. 1998. Doświadczenie wewnętrzne. Warszawa: Wydawnictwo KR.
- Bentham J. 1995. The Panopticon Writings. London: Verso.
- Benveniste E. 1974. Indo-European Language and Society. Miami.
- Borradori. G. 2008. Filozofia w czasach terroru. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie.
- Campbell T. 2008. Bios. Immunity. Life: the /ought of Roberto Esposito. W R. Esposito. Bios: Biopolitics and Philosophy. Minneapolis: University of Minnesota Press.
- Derrida J. 1993. Farmakon. W Pismo filozofii. Kraków: Wydawnictwo KR.
- Derrida J. 1999. Wiara i wiedza: dwa źródła religii w obrębie samego rozumu. W Religia. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
- Derrida. J. 1997. Politics of Friendship. London-New York: Verso.
- Esposito R. 2002. Immunitas: protezione e negazione della vita. Torino.
- Foucault M. 1988. Technologies of the Self: a Seminar with Michel Foucault. Massachusetts: University of Massachusetts Press.
- Foucault M. 1998. Trzeba bronić społeczeństwa: wykłady w College de France. 1976. Warszawa: Fundacja Aletheia.
- Foucault M. 2010. Wola wiedzy. W Historia seksualności. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.
- Haraway D. 1989. “The Biopolitics of Postmodern Bodies: Determination of Self in Immune System Discourse”. Di@er-ences (1).
- Hardt M.. Negri A. Rzecz-pospolita. Kraków: Korporacja Ha!art.
- Heidegger M. 1997. Czas światoobrazu. W Drogi lasu. Warszawa: Fundacja Aletheia.
- Heidegger M. 2007. O istocie języka. W W drodze do języka. Warszawa: Fundacja Aletheia.
- Klein J. 1982. Immunology: the Science of Self-Nonself Discrimination. New York: John Wiley & Sons Inc.
- Mauss M. 1972. The General Theory of Magic. London.
- Nancy J.-L. 2002. The Restlessness of the Negative. Minneapolis-London: University of Massachusetts Press.
- Nancy J.-L. 2010. Rozdzielona wspólnota. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskie Szkoły Wyższej.
- Sontag S. 1999. Choroba jako metafora: AIDS i jego metafory. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
- Treichler P. 1987. „AIDS. Homophobia. and Biomedical Discourse: an Epidemic of Signification”. October 43 : 31-70.
- Treichler P. 1999. How to Have theory in Epidemic: Cultural Chronicles of AIDS. Duke.
- Virchow R. 1856. “Alter und neuer Vitalismus”. Archiv fur Pathologische Anatomie und Physiologie und fur Klinische Medizin 9.
- Virchow R. 1858. Die Cellularpathologie in ihrer Begrundung auf physiologische und pathologische Gewebelehre dargestellt. Berlin.