Acid Rider. Idea „komunizmu kwasowego” Marka Fishera a doświadczenie zewnętrzności
Main Article Content
Abstrakt
Acid communism pozostaje intrygującym wstępem Marka Fishera do planowanej przezeń historycznej rekonstrukcji radykalnych projektów politycznych wyrosłych na gruncie kultury psychodelicznej. Idea ta nie narodziła się w próżni, lecz stanowi konsekwencję jego poszukiwań teoretycznych. Artykuł próbuje osadzić koncepcję „komunizmu kwasowego” w szerszym kontekście, skupiając się na refleksji poświęconej doświadczeniu psychodelicznemu jako kontakcie z Zewnętrzem. Twierdzę, że istnieje zbieżność między koncepcją komunizmu kwasowego a zagadnieniami poruszanym przez Fishera w książce The Weird And The Eerie, gdzie analizuje potencjalnie transformujący szok zetknięcia z tym, co radykalnie Inne. Omówię przy tym krótko dwa fenomeny muzyczno-kulturowe, które zaistniały już po epoce psychodelii lat sześćdziesiątych. Posłużą one za egzemplifikacje trybów weird oraz eerie, obietnic przyszłości pokapitalistycznej, które nie znalazły politycznej reprezentacji i osunęły się na poziom widma niezrealizowanej przyszłości modernizmu. W końcowej części artykułu spróbuje pokazać jak zagadnienie komunizmu kwasowego wiąże się z kwestią pragnienia postkapitalistycznego oraz z Fisherowską wersją futuro-akceleracjonizmu.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.
Bibliografia
- Brown, Wendy. 1999. „Resisting Left Melancholy.” boundary 2 3(26): 19–27.
- Brown, Wendy. 2005. Edgework: Critical Essays on Knowledge and Politics. Princeton: Princeton University Press.
- Butt, Gavin, Kodwo Eshun, i Mark Fisher. 2016. Post-Punk Then and Now. London: Repeater Books.
- Colquhoun, Matt. 2020. Egress: On Mourning, Melancholy and Mark Fisher. London: Repeater Books.
- Diski, Jenny. 2013. Lata sześćdziesiąte. Tłum. Maciej Płaza. Łódź: Officyna.
- Fisher, Mark. 2012. „Post-Capitalist Desire.” W What We Are Fighting for: A Radical Collective Manifesto, red. Federico Campagna i Emanuele Campiglio. London: Pluto Press.
- Fisher, Mark. 2013a. “»A Social and Psychic Revolution of Almost Inconceivable Magnitude«: Popular Culture’s Interrupted Accelerationist Dreams.” E-flux Journal 46, https://www.e-flux.com/journal/46/60084/a-social-and-psychic-revolution-of-almost-inconceivable-magnitude-popular-culture-s-interrupted-accelerationist-dreams/.
- Fisher, Mark. 2013b. Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Winchester: Zero Books.
- Fisher, Mark. 2014a. „Terminator vs. Avatar.” W #Accelerate#. The Accelerationist Reader, red. Robin Mackay i Armen Avanessian. Falmouth: Urbanomic.
- Fisher, Mark. 2014b. „Practical Eliminativism.” W Speculative Aesthetics, red. Robin Mackay, Luke Pendrell i James Trafford. Falmouth: Urbanomic.
- Fisher, Mark. 2016. The Weird and the Eerie. London: Repeater Books.
- Fisher, Mark. 2018a. “Baroque Sunbursts.” W Rave: Rave And Its Influence on Culture, red. Nav Haq. London: Black Dog Press.
- Fisher, Mark. 2018b. K-Punk: The Collected and Unpublished Writings of Mark Fisher (2004-2016), red. Darren Ambrose. Wstęp Simon Reynolds. London: Repeater Books.
- Fisher, Mark. 2020a. Postcapitalist Desire: The Final Lectures, red. Matt Colquhoun. London: Repeater Books.
- Fisher, Mark. 2020b. Realizm kapitalistyczny. Czy nie ma alternatywy? Tłum. Andrzej Karalus. Warszawa: Książka i Prasa.
- Frank, Thomas C. 1998. Conquest of the Cool: Business Culture, Counterculture, and the Rise of Hip Consumerism. Chicago: University of Chicago Press.
- Jawłowska, Aldona. 1975. Drogi kontrkultury. Warszawa: PIW.
- Land, Nick. 2011. Fanged Noumena: Collected Writings 1987–2003, red. Robin Mackay i Ray Brassier. Falmouth: Urbanomic.
- Marcus, Greil. 1990. Lipstick Traces: A Secret History of the Twentieth Century. Cambridge: Belknap Press.
- Marcuse, Herbert. 1998. Eros i cywilizacja. Tłum. Hanna Jankowska i Arnold Pawelski. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza SA.
- Miéville, China. 2009. “M.R. James and the Quantum Vampire.” W Collapse: Philosophical Research and Development, t. IV, red. Robin Mackay. Falmouth: Urbanomic.
- Miller, Jonathan, reżyser. 1966. Alice in Wonderland. BBC.
- Reynolds, Simon. 2005. Rip it Up and Start Again: Postpunk 1978–1984. London: Faber and Faber.
- Reynolds, Simon. 2008. Energy Flash: A Journey Through Rave Music and Rave Culture. Berkeley: Soft Skull Press.
- Sowa, Jan, i Krzysztof Wolański. 2017. Sport nie istnieje. Igrzyska w społeczeństwie spektaklu. Warszawa: WAB.
- Willis, Ellen. 2012. “The Family: Love It or Leave It.” W Beginning to See the Light: Sex, Hope, and Rock-and-Roll. Minneapolis: University of Minnesota Press.