Czym są marksistowskie badania szkolnictwa wyższego?
Main Article Content
Abstrakt
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.
Bibliografia
- Althusser, Louis. 2006. Ideologie i aparaty ideologiczne państwa. Tłum. Andrzej Staroń. Warszawa: Studenckie Koło Filozfii Marksistowskiej. http://www.filozofia.uw.edu.pl/skfm/publikacje/althusser05.pdf.
- Antonowicz, Dominik. 2015. Między siłą globalnych procesów a lokalną tradycją. Polskie szkolnictwo wyższe w dobie przemian. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
- Ball, Stephen i Youdell, Deborah. 2008. Hidden Privatisation in Public Education. Brussels: Education International.
- Barnett, Ronald. 2015. „In Search of a Public: Higher Education in a Global Age.” W O. Filippakou i G. Williams (red.), Higher Education as a Public Good. Critical Perspectives on Theory, Policy and Practice (s. 15-28). New York: Peter Lang.
- Edu-factory Collective. 2009. Towards a Global Autonomous University. New York: Autonomedia.
- Hall, Richard. 2015. „The University and the Secular Crisis.” Open Library of Humanities 1(1).
- Hardt, Michael. 2012. „Komunizm jest bezwględną krytyką wszystkiego, co istnienie.” Praktyka Teoretyczna, http://www.praktykateoretyczna.pl/michael-hardt-komunizm-jest-bezwzgledna-krytyka-wszystkiego-co-istnieje/
- Hardt, Michael i Negri, Antonio. 1994. Labor of Dionysus. A Critique of the State-Form. Minneapolis: University of Minnesota Press.
- Harvey, David. 2014. Seventeen Contradictions and the End of Capitalism. London: Oxford University Press.
- Holloway, John. 2010. Crack Capitalism. London: Pluto Press.
- Jongbloed, Ben. 2003. „Marketisation in Higher Education: Clark’s Triangle and the Essential Ingredients of Markets.” Higher Education Quarterly 57(2): 110-135.
- Leslie, Larry i Slaughter, Sheila. 1998. Academic Capitalism. Politics, Policies and Entrepreneurial University. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
- Mandel, Ernst. 1999. Late Capitalism. London-New York: Verso.
- Marginson, Simon. 2006. „Putting „Public” Back into the Public University.” Thesis Eleven 84: 44–59.
- Marks, Karol. 1956. Kapitał, t. 1. Warszawa: Książka i Wiedza.
- Marks, Karol i Engels, Fryderyk. 1961. „Ideologia niemiecka”. W MED, t. 3. Warszawa: Książka i Wiedza.
- Schrecker, Ellen. 2010. The Lost Soul of Higher Education. Corporatization, the Assault on Academic Freedom, and the End of the American University. New York: The New Press.
- Szadkowski, Krystian. 2015a. Uniwersytet jako dobro wspólne. Warszawa: PWN.
- Szadkowski, Krystian. 2015b. „Teza o hybrydyzacji tego, co publiczne i tego, co prywatne w szkolnictwie wyższym oraz jej konsekwencje. Próba krytyki.” Nauka i szkolnictwo wyższe 46(2): 75-120.
- Oliveira, Marcos Barbosa. 2013. „On the Commodification of Science: The Programmatic Dimension.” Science & Education 22(10): 2463-2483.
- Raunig, Gerald. 2008. „What is critique? Suspension and recomposition in textual and social machines.” Transversal , http://eipcp.net/transversal/0808/raunig/en
- Rikowski, Glenn. 1997. „Scorched Earth. Prelude to Rebuilding Marxist Educational Theory.” British Journal of Sociology of Education 18(4): 551-574.
- Roggero, Gigi. 2011a. Pięć tez o dobru wspólnym. Tłum. Piotr Juskowiak, Krystian Szadkowski. Praktyka Teoretyczna 4: 69-83.
- Roggero, Gigi. 2011b. The Production of Living Knowledge. Philadelphia: Temple University Press.
- Williams, Raymond. 1988. Resources of Hope. Culture, Democracy, Socialism, London: Verso.