Abstrakt
Niniejszy artykuł stanowi próbę rozwinięcia pojęcia studenta jako wytwórcy, stanowiącą część projektu, którego celem jest radykalizacja idei uniwersytetu przez powiązanie badań i dydaktyki z wizją szkolnictwa wyższego i rewolucyjnej nauki opartych na powtórnym powiązaniu nauk przyrodniczych i społecznych. Argumentacja rozwijana jest za pomocą krytycznej dyskusji z klasycznymi pracami z zakresu teorii zarządzania, jak również z tekstami marksistowskimi, które pojawiły się dzięki niedawnej fali studenckich protestów przeciwko postępującej prywatyzacji i finansjeryzacji szkolnictwa wyższego. Artykuł przedstawia studium przypadku, w którym nauki przyrodnicze i społeczne zostały połączone w ramach programu studiów drugiego stopnia, „edukacji badawczej”, prowadzonego na Uniwersytecie w Lincoln, w Wielkiej Brytanii. Obejmuje on dyskusję na temat istoty rewolucyjnej nauki, prowadzoną poprzez omówienie prac dwóch głównych naukowców-rewolucjonistów, Roberta Grosse-teste’a (1175–1253) i Karola Marksa (1818–1883)Bibliografia
Alternative Art College. 2012. http://alternativeartcollege.co.uk/ (data dostępu: 24.08.2015).
Augé, Marc. 2013. Nie-miejsca: Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Tłum. Roman Chymkowski. Warszawa: PWN.
Benjamin, Walter. 2011. „Twórca jako wytwórca.” W tegoż, Twórca jako wytwórca: Eseje i rozprawy. Tłum. Robert Reszke. Warszawa: KR.
Benjamin, Walter. 1996. „The Life of Students.” W Selected writings, t. 1, 1926–1936, red. M. Bullock, M.W. Jennings. Cambridge: Belknap Press of Harvard University Press.
Birnbaum, Robert. 2000. Management Fads in Higher Education: Where They Come From. What They Do. Why They Fail. San Francisco: Jossey-Bass.
Bovill, Catherine, Cook-Sather, Alison i Peter Felten. 2011. „Students as Co-creators of Teaching Approaches, Course Design, and Curricula: Implications for Academic Developers.” International Journal for Academic Development 16(2).
Boyer, Ernest. 1990. Scholarship Reconsidered: Priorities of the Professoriate. Princeton, New Jersey: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.
Brew, Angela. 2006. Research and Teaching: Beyond the Divide. London: Palgrave Macmillan.
Browne, Lord. 2010. „Independent Review of Higher Education Funding and Student Finance.” http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/+/hereview.independent.gov.uk/hereview/ (data dostępu: 24.08.2015).
Burkett, Paul. 1999. Marx and Nature: A Red and Green Perspective. New York: St Martin’s Press.
Castree, Noel. 2007. „Making First World Political Ecology.” Environment and Planning A 39(8).
Choo, Kristin. 2011. „Plowing Over: Can Urban Farming Save Detroit and Other Declining Cities? Will the Law Allow It?” ABA Journal. www.abajournal.com/magazine/article/plowing_over_can_urban_farming_save_detroit_and_other_declining_cities_will/ (data dostępu: 24.08.2015).
Clarke, Simon. 1988. Keynesianism, Monetarism and the Crisis of the State. Aylesbury: Edward Elgar.
Clarke, Simon. 1991. Marx, Marginalism and Modern Sociology. London: Palgrave Macmillan.
Coley, Rob, Lockwood, Dean i Adam O’Meara. 2012. „Deleuze and Guattari and Photography Education”. Rhizome 23. http://rhizomes.net/issue23/coley/index.html (data dostępu: 24.08.2015).
Cote, Mark., Day, Richard. i Greig de Peuter. 2007. Utopian Pedagogy: Radical Experiments Against Neoliberal Globalisation. Toronto: University of Toronto Press.
DeGolyer, Michael.1992. The Greek Accent of the Marxian Matrix. W Marx and Aristotle, red. G. McCarthy. Maryland: Rowman & Littlefield.
Dinerstein, Ana. i Micheal Neary (red.). 2002. The Labour Debate: The Theory and Practice of Capitalist Work. London: Ashgate.
Drucker, Peter. 1993. Post-Capitalist Society. New York: Harper Business.
Du Gay, Paul. 2000. In Praise of Bureaucracy: Weber, Organisation, Ethics. Los Angeles-London: Sage.
Edu-factory Collective. 2009.Towards an Autonomous University. New York: Autonomedia.
Endnotes. 2010. „Communisation and Value Form Theory. #2.” http://endnotes.org.uk/articles/4 (data dostępu: 24.08.2015).
Federici Silvia. i Caffentzis Geogrge. 2011. Uwagi o Edu-Factory i kapitalizmie kognitywnym. W Edu-factory: Samoorganizacja i opór w fabrykach wiedzy, red. Jan Sowa, Krystian Szadkowski. Kraków: ha!art.
Foster, John Bellamy. 2000. Marx’s Ecology: Materialism and Nature. New York: Monthly Review Press.
Fuller, Steve. 2009. The Sociology of Intellectual Life: The Career of the Mind in and around the Academy. Los Angeles-London: Sage.
Goodall, Amanda. 2009. Socrates in the Boardroom: Why Research Universities Should be Led by Top Scholars. Princeton: Princeton University Press.
Gorz, André. 1987. Ecology as Politics. London: Pluto Press.
Harney Stefano i Fred Moten. 2011. „Uniwersytet i podwspólność.” Tłum. Magdalena Prusinowska, Małgorzata Zielińska, Piotr Kowzan. http://www.ha.art.pl/prezentacje/39-edufactory/1815-stefano-harney-fred-moten-uniwersytet-i-podwspolno.html (data dostępu: 24.08.2015).
Hagyard, Andy. 2009. „Student Intelligence: Challenging Received Wisdom in Student Surveys.” W The Future of Higher Education: Policy, Pedagogy and the Student Experience, red. L. Bell, H. Stevenson i M. Neary. London: Continuum Press.
HEFCE. 2010. „Employability statement.” www.hefce.ac.uk/pubs/year/2010/cl122010/ (data dostępu: 24.08.2015).
Hendrix, John. 2011. Architecture as Cosmology: Lincoln Cathedral and English Gothic Architecture. New York, Oxford: Peter Lang.
Himanen, Pekka. 2001. The hacker Ethic and the Spirit of the Information Age. London: Random House.
Holloway, John. 2010. Change the World Without Taking Power. London: Pluto Press.
Invisible Committee. 2009. The Coming Insurrection. Los Angeles: Semiotexte.
Jenkins, Alan i Mick Healey. 2009. „Developing Undergraduate Research and Inquiry.” York: Higher Education Academy. www.heacademy.ac.uk/assets/York/documents/resources/publications/DevelopingUndergraduate_Final.pdf (data dostępu: 24.08.2015).
Kay, Geoffrey. i James Mott.1982. Political Order and the Law of Labour. London: Macmillan.
Lambert, Cath, Mockridge, Alex, Taylor, Paul i Danny Wilding. 2012. „Reinventing Engagement.” W Engaging with Learning in Higher Education, red. I. Solomonides, A. Reid i P. Petocz. Oxford: Libri.
Lampedusa, G. Thomasi di. 1961. Lampart. Tłum. Zofia Ernstowa. Warszawa: PIW.
Lyotard, Jean-François. 1997. Kondycja ponowoczesna: Raport o stanie wiedzy. Tłum. Małgorzata Kowalska i Jacek Migasiński. Warszawa: KR.
Marks, Karol. 1949. Tezy o Feuerbachu. W Karol Marks, Fryderyk Engels, Dzieła wybrane, t. 2. Warszawa: Książka i Wiedza.
Marks, Karol. 1961. Ideologia niemiecka, MED, t. 3. Warszawa: Książka i Wiedza.
Marks Karol, Engels Fryderyk. 1962. Manifest Komunistyczny. W MED, t. 4. Warszawa: Książka i Wiedza.
Marks, Karol. 1968. Kapitał, t. I. W MED, t. 23. Warszawa: Książka i Wiedza.
Marks, Karol. 1972. Krytyka programu gotajskiego. W MED, t. 19. Tłum. Antoni Bal, Stefan Bergman. Warszawa: Książka i Wiedza.
Marks, Karol. 1966. Różnica między demokrytejską a epikurejską filozofią przyrody: rozprawa doktorska wraz z aneksem i pracami przygotowawczymi. Tłum. Irena Krońska. Warszawa: Książka i Wiedza.
McEvoy James. 2000. Robert Grosseteste. Oxford: Oxford University Press.
McNally, David. 2011. Global Slump: The Economics and Politics of Crisis and Resistance. Oakland, CA: PM Press.
Neary, Mike. 2004. „Travels in Moishe Postone’s Social Universe: a Contribution to a Critique of Political Cosmology.” Historical Materialism 12(3).
Neary, Mike. 2006. „Crime and the University: The Story of Sort’d – a Community Education Project”. Probation Journal. 53(2). http://prb.sagepub.com/content/53/2/124.full.pdf (data dostępu: 24.08.2015).
Neary, Mike., 2012a. „Beyond Teaching in Public: The university as a Form of Social Knowing”. W Towards Teaching in Public: Reshaping the Modern University, red. M Neary, H. Stevenson, L. Bell. London: Continuum.
Neary, Mike., 2012b. „Teaching Politically: Policy, Pedagogy and the New European University”. Critical Journal of Education Policy (w przygotowaniu).
Neary, Mike i Glenn Rikowski. 2002. „Time and Speed in the Social Universe of Capital”. W Social Conceptions of Time: Structure and Process in Work and Everyday Life, red. G. Crow, S. Heath. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Neary, Mike i Gary Saunders. 2011. „Leadership and Learning Landscapes: The Struggle for the Idea of the University”. Higher Education Quarterly. 65(4).
Neary, Mike., Winn, Joss. 2009. „The Student as Producer: Reinventing the Student Experience in Higher Education”. W The Future of Higher Education: Policy,
Pedagogy and the Student Experience, red. L. Bell, H. Stevenson, M. Neary. London: Continuum.
Peters, Tom.1992. Liberation Management. Basingstoke: Macmillan.
Postone, Moishe. 1996. Time, Labour and Social Domination: a Reinterpretation of Marx’s Critical Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
QAA. 2012a. „Student Engagement: Students Get to the Heart of the Issues.” www.qaa.ac.uk/Partners/students/student-engagement-QAA/Pages/default.aspx (data dostępu: 24.08.2015).
QAA. 2012b. „QAA partners.” www.qaa.ac.uk/Partners/students/student engagement-QAA/Pages/Dan-Derricott.aspx (data dostępu: 24.08.2015).
Read, Jason. 2003. The Micro-Politics of Capital: Marx and the Prehistory of the Present. Albany: State University of New York Press.
Rhodes, Frank. 2001. The Creation of the Future: The Role of the American University. Ithaca, NY: Cornell University Press.
Roggero, Gigi. 2011. The Production of Living Knowledge: The Crisis of the University and the Transformation of Labour in Europe and North America. Philadelphia: Temple University Press.
Shakespeare, William. 1991. Król Lear. Tłum. Stanisław Barańczak. Poznań: W Drodze.
Slaughter, Leslie i Gary Rhoades. 2004. Academic Capitalism and the New Economy: Markets, State and Higher Education. Philadelphia: Johns Hopkins University Press.
Smith, Neil. 1990. „The Production of Nature.” W Uneven Development: Nature, Capital and the Production of Space. Georgia: University of Georgia Press.
Soderberg, Johan. 2008. Hacking Capitalism: The Free and Open Source Software Movement. London, New York: Routledge.
Southern, Richard W. 1992. Robert Grosseteste: The Growth of an English Mind in Medieval Europe. Oxford: Clarendon Press.
Student as Producer. 2010. http://studentasproducer.lincoln.ac.uk/ (data dostępu: 24.08.2015).
Student as Producer. 2011. Video. http://studentasproducer.lincoln.ac.uk/2011/03/09/ (data dostępu: 24.08.2015).
Taylor, Paul. i Danny Wilding. 2009. „Rethinking the Values of Higher Education: the Student as Collaborator and Producer: Undergraduate Research as a Case Study.” www.qaa.ac.uk/Publications/InformationAndGuidance/Documents/Undergraduate.pdf (data dostępu: 24.08.2015).
Teamey, Kelly. 2012. „New and Enlivened Universities. Utopian Spaces of Non Hierarchical and Indigenous Affinities: Queries and Possibilities for Research.” Prezentacja w trakcie warsztatów Reimaging Universities. Institute of Education. Londyn, 15 lipca 2012.
Tiqqun. 2010. Introduction to Civil War. Los Angeles: Semiotexte.
Weber, Max. 2002. Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Tłum. Dorota Lachowska. Warszawa: PWN.
Winn, Joss. 2012. „Hacking the University: Lincoln’s Approach to Openness.” JISC [studium przypadku].
www.jisc.ac.uk/media/documents/topics/openeducation/JISC_LincolnsCaseStudy.pdf data dostępu: 24.08.2015 (data dostępu: 24.08.2015).
Wolin, Richard. 1982. Walter Benjamin: an Aesthetic of Redemption. Columbia: Columbia University Press.
Wright, Steve. 2002. Storming Heaven: Class Composition and the Struggle in Italian Autonomia. London: Pluto Press.
Zandstra, Roos. i Elisabeth Dunne. 2009. „Students as Agents of Change.” http://extra.shu.ac.uk/irconference2009/docs/presentations/Roos_Zandstra_&_Liz_Dunne.pdf (data dostępu: 24.08.2015).
Licencja
Autorzy:
„Praktyka Teoretyczna” jest pismem, które chce realizować idee wolnego dostępu do wiedzy i poszerzania domeny dobra wspólnego. Ma służyć rozwojowi nauki i krytycznej refleksji w Polsce i na świecie w imię idei wolnego dostępu do wiedzy (Open Access). Całe pismo jest udostępniane za darmo w Internecie na warunkach licencji CC-BY-NC-SA (Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe) w wersji 4.0 (szczegółowe warunki: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Artykuły w nim zamieszczone mogą być dowolnie przechowywane, kopiowane, drukowane, rozpowszechniane i wykorzystywane do celów naukowo-dydaktycznych przy zachowaniu warunków licencji. Apelujemy tylko o uznanie autorstwa i podanie źródła w myśl przyjętych w środowisku naukowym standardów.
Nie ma natomiast możliwości komercyjnego wykorzystania zgromadzonych zasobów bez pisemnej zgody wydawcy. Dostęp do czasopisma nie może być dystrybuowany za opłatą czy w jakikolwiek inny sposób limitowany przez inne podmioty.
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf, EN.doc].
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Praktyka Teoretyczna” udzielają wydawcy czasopisma niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe (CC-BY-NC-SA 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy nadsyłanych artykułów powinni upewnić się, czy wykorzystywane przez nich materiały nie są chronione prawami autorskimi na rzecz innych osób i ponoszą odpowiedzialność za ewentualne uchybienia w tym względzie.