Abstract
The text analyses how the relation of contemporary Polish gay culture to camp is changing, and how these changes are related to new phenomena in pop culture. Furthermore, the author discusses whether similar (camp) taste and similar (camp) lifestyle allow us to understand queer community as the “new creative class” according to Richard Florida. Among the phenomena discussed are “gay diva worship”, “guilty pleasures”, “hoot” and “hipster”. The material analysed comes from the Polish LGBTQ press.References
„Jak nas gay ikona Helena Vondrackova…”. 2014. http://boyler.cz/jak-nas-gay-ikona-helena-vondrackova-nemile-prekvapila-gay-rodiny-nesouhlasim-je-to-anomalie/
Altman, Denis. 1982. The Homosexualization of America. Boston: Beacon Press.
Brooks, David. 2001. Bobos in Paradise. The New Upper Class and How They Got There. New York: Simon & Schuster.
Chilewicz, Patryk. 2014. „Walka o tron”. Pride 1: 78–85.
Core, Philip. 1984. Camp. The Lie that Tells the Truth. London: Plexus.
Core, Philip. 2012. „Kampowe reguły”. Tłum. K. Hoffmann. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Dyer, Richard. 2012. „O kampowaniu, które trzyma nas przy życiu”. Tłum. B. Komisarek. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Filipiak, Joanna. 2015. „Z tęczową soczewką w oku”. Pride 3: 79–81.
Florida, Richard. 2010. Narodziny klasy kreatywnej. Tłum. T. Krzyżanowski, M. Penkala. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Frank, Thomas. 1997. The Conquest of Cool. Business Culture, Counterculture, and the Rise of Hip Consumerism. Chicago: University of Chicago Press.
Jameson, Fredric. 2011. Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu. Tłum. M. Płaza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Jaskuła, Zdzisław i Jerzy Jarniewicz. 2014. „Gesty hipsterskie i gesty lanserskie”. Arterie 1 (18): 216–222.
Justynasteczkowska.pl. https://justynasteczkowska.pl/letmeknow/page/167/
Karpowiak, Ewelina. 2014. „Estetyczna bylejakość”. Arterie 1 (18): 14–19.
Kleinhans, Chuck. 2012. „Wyjmowane z kosza. Kamp i polityka parodii”. Tłum. K. Szewczyk. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Klincewicz, Krzysztof. 2012. „Koncepcja klasy kreatywnej Richarda Floridy i klasa kreatywna w Polsce”. W Klasa kreatywna w Polsce. Technologia, talent i tolerancja jako źródła rozwoju regionalnego. Red. K. Klincewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
Klincewicz, Krzysztof. 2012. „Technologia, talent i tolerancja w polskich województwach”. W Klasa kreatywna w Polsce. Technologia, talent i tolerancja jako źródła rozwoju regionalnego, red. K. Klincewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
Kupka, Tomasz. 2015a. „Chłopcy z krainy Oz”. Pride 2: 106–109.
Kupka, Tomasz. 201b. „Guilty Pleasures”. Pride 3: 110–111.
Medhurst, Andy. 2012. „Kamp”. Tłum. P. Czapliński. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Miedzianowska, Magdalena. 2012. „Klasa kreatywna a fundusze unijne”. W Klasa kreatywna w Polsce. Technologia, talent i tolerancja jako źródła rozwoju regionalnego. Red. K. Klincewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
Miller, Maciek. 2005. Pozytywni. Kraków: Korporacja Ha!Art.
Ostrowska, Małgorzata i Przemysław Górecki. 2016. „Wzajemnie się wyczuwamy. Z Małgorzatą Ostrowską rozmawia Przemysław Górecki”. Replika 59: 10–11.
Perkovich, Mike. 2012. „Michaśki, kamp, cioty i literatura amerykańska”. Tłum. J. Połtyn. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Pride. 2015, 2.
Pride. 2015, 3.
Replika. 2015, 56.
Robertson, Pamela. 2012. „Jak jest zrobiony feministyczny kamp?”. Tłum. P. Sobolczyk. Teksty Drugie 5: 103–126.
Ross, Andrew. 2012. „Kamp: sposoby użycia”. Tłum. E. Rajewska. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Sobolczyk, Piotr. 2014. „The Anxiety of (Social) Influence”. Praktyka Teoretyczna 1: 25–52.
Sobolczyk, Piotr. 2015. „Central European Communist Camp”. W New Approaches to Gender and Queer Research in Slavonic Studies. Red. D. Scheller-Boltz. Wiesbaden: Verlag Harrasowitz.
Sontag, Susan. 2012. „Notatki o kampie”. Tłum. W. Wertenstein. W Kamp. Antologia przekładów. Red. P. Czapliński, A. Mizerka. Kraków: Universitas.
Szreder, Kuba i Monika Stelmach. 2016. „Nieustające wakacje. Z Kubą Szrederem rozmawia Monika Stelmach”.
dwutygodnik.com 190. http://www.dwutygodnik.com/artykul/6659-nieustajace-wakacje.html (dostęp: 08.01. 2017).
Vondráčkova, Helena i Paweł Piotrowicz. 2013. „Chopin, geje i ostrygi”. https://kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/pop/chopin-geje-i-ostrygi/nlywjjb (dostęp: 19.06.2018).
Wojnar, Katarzyna. 2016. Polska klasa kreatywna. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Wróblewski, Sergiusz i Przemysław Górecki. 2015. „Nie dla mnie kapcie i kanapa. Z Sergiuszem Wróblewskim rozmawia Przemysław Górecki”. Replika 56: 30.
Zygmunt, Michał. 2014. Nienawiść. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
License
“Theoretical Practice” seeks to put into practice the idea of open access to knowledge and broadening the domain of the commons. It serves the development of science, thinking and critical reflection. The journal is published in open-access mode under the CC-BY-NC-SA 4.0 license (detail available here: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/). Articles published in the journal may be freely distributed, stored, printed and utilized for academic and teaching purposes without restrictions.
They should not be, however, used for any commercial purposes or be reconstructed into derivative creations. Access to the journal may not be limited or offered for a fee by any third party.
Prospective authors are obliged to fill in, sign and send back the publishing contract compliant with the CC licencing. [PL.pdf, PL.doc, EN.pdf,EN.doc].
According to this contract, authors grant the journal a non-exclusive right to publish their work under the creative commons license (CC-BY-NC-SA 4.0) without any financial obligation on both sides of the contract.
Before submission authors should make sure that derivative materials they use are not protected by copyright preventing their non-commercial publication. Authors are responsible for any respective copyright violations.