Race, Class, Gender and Countryside. Feminist Epistemologies of the Margin
PDF (Język Polski)

Keywords

countryside
theory of margin
subalterns
situated knowledges
intersectionality

How to Cite

Borys, M. (2013). Race, Class, Gender and Countryside. Feminist Epistemologies of the Margin. Praktyka Teoretyczna, 10(4), 41–64. https://doi.org/10.14746/prt.2013.4.3

Abstract

In my article I am trying to explore ways in which Polish feminism
can expand its knowledge about woman living in the countryside. To this purpose
I recall theories from black feminist thought and postcolonial studies which help
to enrich subaltern epistemologies. To renegotiate regimes of visibility, which limit
our imagination, I use these theories to analyze pop culture representations of rurality
(documentary Warszawa do wzięcia and docusoap Chłopaki do wzięcia). Referring to
bell hooks’ theory of the margin and to postcolonial writings of Gayatri Chakravorty
Spivak and Donna Haraway’s concept of situated knowledges, which all help
to develop our knowledge about different kinds of oppression and their intersectionality,
I want to draw attention to these dimensions of sexism which don’t fit into
rigid categories of “problems faced by woman from big cities”.

https://doi.org/10.14746/prt.2013.4.3
PDF (Język Polski)

References

Bhabha, H. 2008. ,,Mimikra i ludzie: O dwuznaczności dyskursu kolonialnego.” Tłum. T. Dobrogoszcz. Literatura na Świecie 1/2.

Bhabha, H. 2010. Kwestia Innego: Stereotyp, dyskryminacja i dyskurs kolonializmu. W: tegoż, Miejsca kultury. Tłum. T. Dobrogoszcz. Kraków.

Bielawska, K., J. Ruszkiewicz 2011. ,,Po co mieć plany, skoro i tak nic nie wychodzi: Co z bohaterkami Warszawy do wzięcia?” rozm. przepr. M. Gostkiewicz. http://www.tokfm.pl/Tokf/2029020,110500,9968111.html.

Bourdieu, P. 2004. Męska dominacja. Tłum. L. Kopciewicz. Warszawa.

Cieślikowska, D., N. Sarata 2012. ,,Dyskryminacja wielokrotna – historia, teorie, przegląd badań.” http://www.tea.org.pl/userfiles/file/Wielokrotna.pdf.

Create24 2002. ,,Caritas i ministerstwo pracy pomagają bezrobotnym dziewczętom.” http://warszawa.caritas.pl/caritas-i-ministerstwo-pracy-pomagaja-bezrobotnym-dziewczetom/.

Foucault, M. 1985. ,,Intelektualiści a władza. Rozmowa między Michelem Foucault a Gilles’em Deleuze’e.” Tłum. S. Magala. Miesięcznik Literacki 11.

Gietka, E. 2009. ,,Dziewczyny z korzeniami.” Polityka. http://www.polityka.pl/spoleczenstwo/reportaze/1500775,1,dziewczyny-z-pgr-u-do-warszawy.read.

Graff, A. 2013. ,,Obca w krainie patriarchatu”, rozm. przepr. K. Leśniewicz, Tygodnik Przegląd 26, http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/obca-krainie-patriarchatu-rozmowa-agnieszka-graff/.

Haraway, D. 1988. ,,Wiedze usytuowane.” Tłum. A. Czarnacka. http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0062haraway1988.pdf.

Hooks, B. 2008. ,,Margines jako miejsce radykalnego otwarcia.” Tłum. E. Domańska. Literatura na Świecie 1/2.

Hooks, B. 2013. Teoria feministyczna: Od marginesu do centrum. Tłum. E. Majewska. Warszawa.

Loomba, A. 2011. Kolonializm/Postkolonializm. Tłum. N. Bloch. Poznań.

Sowa, J. 2012. Fantomowe ciało króla: Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków.

Spivak, G.Ch. 2011. ,,Czy podporządkowani inni mogą przemówić.” Tłum. E. Majewska. Krytyka Polityczna 24/25.

Struzik, J., red. 2012. Niewidoczne dla społeczności. Sytuacja społeczna lesbijek i kobiet biseksualnych mieszkających na terenach wiejskich i w małych miastach w Polsce: Raport z badań. Kraków.

Szewczyk, Ł. 2012. ,,Chłopaki do wzięcia hitem kanału Polsat Play.” Media 2. http://media2.pl/badania/97064-Chlopaki-do-wziecia-hitem-kanalu-Polsat-Play-wideo.html

Szewczyk, Ł. 2013. ,,Rekordowy rok Polsat Play. Przybywa widzów z większych miast.” http://media2.pl/badania/99531-Rekordowy-rok-Polsat-Play.-Przybywa-widzow-z-wiekszych-miast.html/.

Wallerstein, I. 1991. ,,The Ideological Tension of Capitalism: Universalism versus Racism and Sexism.” W: Balibar, E., I. Wallerstein, Race, Nation, Class: Ambiguous Identities. London–New York.