Dualizm na skraju załamania nerwowego. Medytacje o pierwszej filozofii jako zamysł zmysłowego doświadczenia abstrakcji
PDF

Słowa kluczowe

dualizm kartezjański
barok
anamorfoza
filozofia ciała
abstrakcja

Jak cytować

Olesik, M. (2016). Dualizm na skraju załamania nerwowego. Medytacje o pierwszej filozofii jako zamysł zmysłowego doświadczenia abstrakcji. Praktyka Teoretyczna, 19(1), 78–103. https://doi.org/10.14746/prt.2016.1.6

Abstrakt

Tekst poddaje krytyce, zwyczajowe we współczesnej humanistyce, oskarżenie Kartezjusza o instrumentalizację i uprzedmiotowienie zmysłowości i materii. Autorka koncentruje się na przezwyciężeniu binarnej opozycji pomiędzy zmysłowością i abstrakcją, która stanowi podstawę tego oskarżenia. Tekst Medytacji jest analizowany w kontekście barokowego kryzysu doświadczenia i towarzyszącego mu niepokoju, który kartezjańskie wątpienie przekształca w metodę. Odwołując się do barokowej kategorii anamorfozy, tekst pokazuje, iż metodologizacja ta nie prowadzi do prostego przezwyciężenia stanu kryzysu przez pewność cogito, ale do jego przekształcenia w podstawę pewności. Przekształcenie to oparte jest na relacji pomiędzy formalną arbitralnością relacji dualizmu a metafizyczną arbitralnością kaprysu, którą ucieleśnia figura złośliwego geniusza. Tekst poświęcony jest analizie tego przekształcenia, w procesie którego wytwarza się zmysłowość kartezjańskiej racjonalności, abstrakcja jako materialna forma doświadczenia.
https://doi.org/10.14746/prt.2016.1.6
PDF

Bibliografia

Bal, Mieke. 1999. Quoting Caravaggio: Contemporary Art and Preposterous History. Chicago: The University of Chicago Press.

Baltrušaitis, Jurgis. 2009. Anamorfozy, albo thaumaturgus opticus. Tłum. Tomasz Stróżyński. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria. Benjamin, Walter. 2009. The Origin of German Tragic Drama. Tłum. John Osborne. London–New York: Verso.

Blumenberg, Hans. 1985. The Legitimacy of Modern Age. Tłum. Robert M. Wallace. Cambridge: The MIT Press.

Bordo, Susan R. 1987. The Flight to Objectivity: Essays on Cartesianism and Culture. New York: State University of New York Press.

Braidotti, Rosi. 2011. Nomadic Subjects: Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory. New York: Columbia University Press.

Bryson, Norman i Mieke Bal. 1991. „Semiotics and Art History.” The Art Bulletin 73: 174–208.

Buci-Glucksmann, Christine. 2013. The Madness of Vision: On Baroque Aesthetics. Tłum. Dorothy Z. Baker. Athens: Ohio University Press.

Derrida, Jacques. 2004. „Cogito i historia szaleństwa.” W Pismo i różnica. Tłum. Krzysztof Kłosiński. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Descartes, René. 2001. Medytacje o pierwszej filozofii. Zarzuty uczonych mężów. Rozmowa z Burmanem. tłum. Kazimierz i Maria Ajdukiewiczowie. Kęty: Antyk.

Funkenstein, Amos.1985. Theology and Scientific Imagination. Princeton: Princeton University Press.

Gaukroger, Stephen. 2008. The Emergence of Scientific Culture: Science and The Shaping of Modernity 1210–1685. Oxford: Oxford University Press.

Greenberg, Mitchell. 2001. Baroque Bodies: Psychoanalysis and the Culture of French Absolutism. Ithaca: Cornell University Press. Haraway, Donna. 1985. „A Manifesto for Cyborgs: Science, Technology and Socialist Feminism in the 1980s.” Socialist Review 15(2): 65–107.

Harbison, Robert. 2000. Reflections on Baroque. London: Reaktion Books.

Judovitz, Dalia. 1993. „Vision, Representation and Technology in Descartes.” W Modernity and the Hegemony of Vision, red. David Michael Levin. Berkeley: University of California Press.

Judovitz, Dalia. 2001. The Culture of the Body: Genealogies of Modernity. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Kaplan, Caren. 1996. Questions of Travel: Postmodernist Discourses of Displacement. Durham– London: Duke University Press.

Lambert, Gregg. 2004. The Return of the Baroque in Modern Culture. London–New York: Continuum.

Levine, George Lewis. 2002. Dying to Know: Scientific Epistemology and Narrative in Victorian England. Chicago: University of Chicago Press.

Maravall, Jose Antonio. 1986. The Culture of the Baroque: The Analysis of a Historical Structure. Tłum. Terry Cochran. Minneapolis: University of Minessota Press.

Massey, Lyle. 2007. Picturing Space, Displacing Bodies: Anamorphosis in Early Modern Theories of Perspective. University Park, PA: The Pensylvania State University Press.

Merchant, Carolyn. 1980. The Death of Nature: Women, Ecology and Scientific Revolution. London: Wildwood House.