Noologia radykalnej bezbożności (o Logice sensu Deleuze’a)
Okładka czasopisma Praktyka Teoretyczna, tom 5, rok 2012, tytuł LOGIKA DELEUZE'A – PRÓBA DEMONTAŻU
PDF

Słowa kluczowe

noologia
bezbożność
ateizm
ateologia
kryptoteologia
logika sensu

Jak cytować

Dobrowolski, J. (2012). Noologia radykalnej bezbożności (o Logice sensu Deleuze’a). Praktyka Teoretyczna, 5, 97–105. https://doi.org/10.14746/prt.2012.5.8

Abstrakt

Nietzscheańska krytyka myślenia teistycznego wydaje się jedną z najistotniejszych inspiracji filozofii Gillesa Deleuze, a perspektywa stawania się bezbożnym może rozjaśniać intencje, jakie stoją za jego noologiczną krytyką „tradycyjnego obrazu myśli”, czyli takiego paradygmatu refleksji,
który nieuchronnie każdą myśl czyni „zbożną”, „kryptoteologiczną”, a każdą prawdę – „absolutną”. Przeciw takiej kapłańskiej filozofii „poszukującej prawdy”, Deleuze proponuje swą własną nieortodoksyjną wizję „wymyślania prawd”, twórczo wykraczającego poza różnicę fikcja/prawda. Prowadzi to również do zakwestionowania dotychczasowego sensu sensu jako struktury teomorficznej: sens miałby być niejako „duszą” rzeczy, a postulat „odwrócenia platonizmu” można zrealizować dopiero wtedy, gdy sens miast duszą stanie się „ciałem”. Choć zabiegi Deleuze’a i jego reinterpretacja sensu sensu mogą zdawać się aż nazbyt eksperymentalne, to jednak gdy przestaniemy traktować je jako „przekonania”, a zrozumiemy, że są raczej figurami czy ruchami w grze, odkryjemy ich subwersywny potencjał inspiracji.

https://doi.org/10.14746/prt.2012.5.8
PDF

Bibliografia

Deleuze G. 1997. Różnica i powtórzenie. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Deleuze G. 2011. Logika sensu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Deleuze G., Guattari F. 1996. A Thousand Plateaus. London: University of Minnesota Press.

Descartes R. 2001. Medytacje o pierwszej filozofii. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Nietzsche F. 1997. Z genealogii moralności. Kraków: Znak.

Nietzsche F. 2008. Radosna wiedza. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.