Acid Rider. Idea „komunizmu kwasowego” Marka Fishera a doświadczenie zewnętrzności
PDF

Słowa kluczowe

komunizm kwasowy
niesamowitość
Zewnętrze
akceleracjonizm

Jak cytować

Karalus, A. (2021). Acid Rider. Idea „komunizmu kwasowego” Marka Fishera a doświadczenie zewnętrzności. Praktyka Teoretyczna, 40(2), 37–57. https://doi.org/10.14746/prt.2021.2.3

Abstrakt

Acid communism pozostaje intrygującym wstępem Marka Fishera do planowanej przezeń historycznej rekonstrukcji radykalnych projektów politycznych wyrosłych na gruncie kultury psychodelicznej. Idea ta nie narodziła się w próżni, lecz stanowi konsekwencję jego poszukiwań teoretycznych. Artykuł próbuje osadzić koncepcję „komunizmu kwasowego” w szerszym kontekście, skupiając się na refleksji poświęconej doświadczeniu psychodelicznemu jako kontakcie z Zewnętrzem. Twierdzę, że istnieje zbieżność między koncepcją komunizmu kwasowego a zagadnieniami poruszanym przez Fishera w książce The Weird And The Eerie, gdzie analizuje potencjalnie transformujący szok zetknięcia z tym, co radykalnie Inne. Omówię przy tym krótko dwa fenomeny muzyczno-kulturowe, które zaistniały już po epoce psychodelii lat sześćdziesiątych. Posłużą one za egzemplifikacje trybów weird oraz eerie, obietnic przyszłości pokapitalistycznej, które nie znalazły politycznej reprezentacji i osunęły się na poziom widma niezrealizowanej przyszłości modernizmu. W końcowej części artykułu spróbuje pokazać jak zagadnienie komunizmu kwasowego wiąże się z kwestią pragnienia postkapitalistycznego oraz z Fisherowską wersją futuro-akceleracjonizmu.

https://doi.org/10.14746/prt.2021.2.3
PDF

Bibliografia

Brown, Wendy. 1999. „Resisting Left Melancholy.” boundary 2 3(26): 19–27.

Brown, Wendy. 2005. Edgework: Critical Essays on Knowledge and Politics. Princeton: Princeton University Press.

Butt, Gavin, Kodwo Eshun, i Mark Fisher. 2016. Post-Punk Then and Now. London: Repeater Books.

Colquhoun, Matt. 2020. Egress: On Mourning, Melancholy and Mark Fisher. London: Repeater Books.

Diski, Jenny. 2013. Lata sześćdziesiąte. Tłum. Maciej Płaza. Łódź: Officyna.

Fisher, Mark. 2012. „Post-Capitalist Desire.” W What We Are Fighting for: A Radical Collective Manifesto, red. Federico Campagna i Emanuele Campiglio. London: Pluto Press.

Fisher, Mark. 2013a. “»A Social and Psychic Revolution of Almost Inconceivable Magnitude«: Popular Culture’s Interrupted Accelerationist Dreams.” E-flux Journal 46, https://www.e-flux.com/journal/46/60084/a-social-and-psychic-revolution-of-almost-inconceivable-magnitude-popular-culture-s-interrupted-accelerationist-dreams/.

Fisher, Mark. 2013b. Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Winchester: Zero Books.

Fisher, Mark. 2014a. „Terminator vs. Avatar.” W #Accelerate#. The Accelerationist Reader, red. Robin Mackay i Armen Avanessian. Falmouth: Urbanomic.

Fisher, Mark. 2014b. „Practical Eliminativism.” W Speculative Aesthetics, red. Robin Mackay, Luke Pendrell i James Trafford. Falmouth: Urbanomic.

Fisher, Mark. 2016. The Weird and the Eerie. London: Repeater Books.

Fisher, Mark. 2018a. “Baroque Sunbursts.” W Rave: Rave And Its Influence on Culture, red. Nav Haq. London: Black Dog Press.

Fisher, Mark. 2018b. K-Punk: The Collected and Unpublished Writings of Mark Fisher (2004-2016), red. Darren Ambrose. Wstęp Simon Reynolds. London: Repeater Books.

Fisher, Mark. 2020a. Postcapitalist Desire: The Final Lectures, red. Matt Colquhoun. London: Repeater Books.

Fisher, Mark. 2020b. Realizm kapitalistyczny. Czy nie ma alternatywy? Tłum. Andrzej Karalus. Warszawa: Książka i Prasa.

Frank, Thomas C. 1998. Conquest of the Cool: Business Culture, Counterculture, and the Rise of Hip Consumerism. Chicago: University of Chicago Press.

Jawłowska, Aldona. 1975. Drogi kontrkultury. Warszawa: PIW.

Land, Nick. 2011. Fanged Noumena: Collected Writings 1987–2003, red. Robin Mackay i Ray Brassier. Falmouth: Urbanomic.

Marcus, Greil. 1990. Lipstick Traces: A Secret History of the Twentieth Century. Cambridge: Belknap Press.

Marcuse, Herbert. 1998. Eros i cywilizacja. Tłum. Hanna Jankowska i Arnold Pawelski. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza SA.

Miéville, China. 2009. “M.R. James and the Quantum Vampire.” W Collapse: Philosophical Research and Development, t. IV, red. Robin Mackay. Falmouth: Urbanomic.

Miller, Jonathan, reżyser. 1966. Alice in Wonderland. BBC.

Reynolds, Simon. 2005. Rip it Up and Start Again: Postpunk 1978–1984. London: Faber and Faber.

Reynolds, Simon. 2008. Energy Flash: A Journey Through Rave Music and Rave Culture. Berkeley: Soft Skull Press.

Sowa, Jan, i Krzysztof Wolański. 2017. Sport nie istnieje. Igrzyska w społeczeństwie spektaklu. Warszawa: WAB.

Willis, Ellen. 2012. “The Family: Love It or Leave It.” W Beginning to See the Light: Sex, Hope, and Rock-and-Roll. Minneapolis: University of Minnesota Press.