Abstrakt
The turn of the 20 th and 21 st centuries is connected with the significant development of the technology of social media. This is the period when the so-called new media that have a significant impact on building religious awareness of modern societies. This article is a record of research on the meanings of the concept of mission in new media, as well as the extent to which these meanings have changed over time, from ancient periods to the present day. The author presents changes in the scope of the meaning of the term missions and shows his contemporary meanings that are present in new media: entertainment, political, business, cosmic, vocational, diplomatic, automotive, health or sports. The concept of missions in the Christian field occurs in around 13%. The author makes a statement of this fact, to what extent it is the result of the secularization of society, and how much of a positive process of implementing the concept of missions into a broader linguistic range of meaning, or both.
Bibliografia
Arzubialde, Santiago. Corella, Jesús. Garcia-Lomas, Juan Manuel. Constituciones de la Compañia de Jesus. Introducción y notas para su lectura. Bilbao: Mensajero–Sal Terre, 1997.
Barth, Karl. „La théologie et la mission à l’heure présente.” Cahiers du monde non chrétien (1932) 4 : 70-104.
Benedykt XVI. Orędzie na 43. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu. Nowe technologie, nowe relacje. Trzeba rozpowszechniać kulturę szacunku, dialogu i przyjaźni z 24 stycznia 2009. Dostęp 15 września 2018. http://www.vatican.va
Biblia Tysiąclecia. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Poznań: Pallottinum, 2003.
Bria, Ion. Chanson, Philippe. Gadille, Jacques. Spindler, Marc. Misjologia. Kontekst ekumeniczny. Tłum. Agnieszka Kuryś. Warszawa: Verbinum, 2007.
Franciszek, Komunikacja i Miłosierdzie – owocne spotkanie. Orędzie na 50. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu z 24 stycznia 2016. Dostęp 15 września 2018. http://www.vatican.va
Franciszek. Prawda was wyzwoli (J 8, 32). Orędzie na 52. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu Fake news a dziennikarstwo pokoju z 24 stycznia 2018. Dostęp 15 września 2018. http://www.vatican.va
Grzegorczykowa, Renata. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa: PWN, 2008.
Jabłoński, Franciszek. Konspekty do wykładów z misjologii. Górna Grupa: Verbinum, 2017.
Jan Paweł II. Orędzie na 24. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu Misja Kościoła w erze komputerów z 24 stycznia 1990. Dostęp 15 września 2018. http://www.vatican.va
Jenkins, Henry. Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Tłum. Małgorzata Bernatowicz i Mirosław Filiciak. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2007.
Kloch, Józef. Kościół w Polsce wobec Web 2.0. Kielce: Jedność, 2013.
Levinson, Paul. Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej. Tłum. Hanna Jankowska. Warszawa: Muza, 2016.
Levinson, Paul. Telefon komórkowy. Jak zmienił świat najbardziej mobilny ze środków komunikacji. Tłum. Hanna Jankowska. Warszawa: Muza, 2006.
Magnus, Gregorius. Moralia in Iob, XXXV, 16 (Corpus Christianorum. Saeries Latina 143B). Turnhout. Brepols Bublishers. 1985.
Megapanel PBI/Gemius. styczeń 2018. Dostęp 15 września 2018. http://www.pbi.org.pl
Müller, Karol. „Misjologia: wprowadzenie.” Kościół misyjny. Podstawowe studium misjologii. Red. Sebastian Karotempler. Warszawa: Missio-Polonia, 1997.
Newspoint. Dostęp 15 września 2018. https://www.newspoint.pl
Nowa encyklopedia powszechna PWN. T. 4. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998.
Różański, Jarosław. Misje, a promocja ludzka. Warszawa: Missio-Polonia, 2001.
Sondel, Janusz. Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków (wydanie na CD). Kraków: TAiWPN Universitas, 2006.
Seunois, André. Introduction à la missiologie, Beckenried: Schöneck, 1952.
Słownik wiedzy o mediach. Red. Edward Chudziński. Warszawa–Bielsko-Biała: Park, 2007.
Sobór Watykański II. „Dekret o działalności misyjnej Kościoła.” Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie. Poznań: Pallottinum, 2002. 433-471.
Sobór Watykański II. „Konstytucja dogmatyczna o Kościele.” Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje. Tekst polski. Nowe tłumaczenie. Poznań: Pallottinum, 2002. 5-75.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Marcin Wrzos
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
PRACE PUBLIKOWANE W CZASOPIŚMIE DOSTĘPNE SĄ NA LICENCJI CREATIVE COMMONS:
Przed 2006 do wszystkich tekstów opublikowanych prawa autorskie są zastrzeżone.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Annales Missiologici Posnanienses są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów ze zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Annales Missiologici Posnanienses udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) oraz zezwalają na sublicencje na tych samych warunkach.
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2021 roku w Annales Missiologici Posnanienses pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- użycie niekomercyjne – nie należy wykorzystywać utworu do celów komercyjnych;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych w latach 2006-2020 w Annales Missiologici Posnanienses pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).