Pojęcie hybris w kulturze i filozofii greckiej
Journal cover ETHICS IN PROGRESS, volume 7, no. 2, year 2016
PDF (Język Polski)

Keywords

hubris
pride
Aristotle
Solon
rhetorics
Aeschynus
Demosthenes

How to Cite

Bardziński, F. (2016). Pojęcie hybris w kulturze i filozofii greckiej. ETHICS IN PROGRESS, 7(2), 31–57. https://doi.org/10.14746/eip.2016.2.4

Number of views: 744


Number of downloads: 3146

Google Scholar Citation

AllSince 2020
Citations1292847
h-index1412
i10-index2116
0
200
100
50
150
20062007200820092010201120122013201420152016201720182019202020212022202320242025437357202026465844649513118111919118437

Abstract

In the article, the author presents an overview of the concept of hubris – excessive pride – as it was understood and developed in ancient Greek culture and philosophy, as well as its practical employment as a measure of convincing others in the speeches of Aeschynus and Demosthenes. Departing from the mythological Hubris – goddess of disdain, pride, arrogance and scandalous behavior, I will develop the wide contexts of hubris as a personal disposition of Greek heroes – such as Ajax, Agamemnon, Oedipus, as well as the moral demerit of such figures as Croesus or Xerxes. I will argue that – throughout Greek mythology, culture, and philosophy – the notion of hubris was understood as acting in a scandalous manner, pushed further to its extremity – and thus being the ultimate offense both to people and the gods.

https://doi.org/10.14746/eip.2016.2.4
PDF (Język Polski)

References

Ajschylos. 1856. Agamemnon. Tł. Z. Węclewski. Poznań: Nakł. Księgarni J. K. Żupańskiego.

Ajschynes. 1919a. „Przeciwko Timarchosowi”. W: Aeschines, Aeschines With an English Translation. Tł. Ch. D. Adams. Cambridge: Harvard University Press.

Ajschynes. 1919b. „Przeciwko Ktezyfontowi”. W: Aeschines. Aeschines With an English Translation. Tł. Ch. D. Adams. Cambridge: Harvard University Press.

Arnold, A. 2008. Słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.

Arystoteles. 2004. Retoryka; Retoryka dla Aleksandra, Poetyka. Tł. H. Podbielski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Arystoteles. 2007. Etyka nikomachejska. Tł. D. Gromska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cohen, D. 1987. „Law, Society and Homosexuality in Classical Athens”. Past & Present 117: 3-21.

Cohen, D. 1995. Law, Violence, And Community in Classical Athens. Cambridge: Cambridge University Press.

Czachorowski, M. 2007. „Sakralny wymiar ludzkiej płciowości”. W: Jaroszyński, P. (red.) Polityka a religia. Lublin: Fundacja „Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej”.

Demostenes. 1939a. „Przeciwko Midiasowi”. W: Demosthenes. Demosthenes with an English translation. Tł. A. T. Murray. Cambridge: Harvard University Press.

Demostenes. 1939b. „Przeciwko Kononowi”. W: Demosthenes. Demosthenes With an English Translation. Tł. A. T. Murray. Cambridge: Harvard University Press.

Demostenes. 2005. Wybór mów. Tł. R. Turasiewicz. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich / De Agostini Polska.

Ezop. 2008. Aesop's Fables. Tł. L. Gibbs. Oxford: Oxford University Press.

Fenigsen, R. 2010. Przysięga Hipokratesa. Rozważania o etyce i eutanazji. Warszawa: Świat Książki.

Hansen, Mogens H. 1991. The Athenian Democracy in the Age of Demosthenes: Structure, Principles, and Ideology. Tł. J. A. Crook. Norman: University of Oklahoma Press.

Hansen, W. F. 2004. Handbook of Classical Mythology. Santa Barbara, CA: ABC Clio.

Heraklit. 1989. „O naturze”. Tł. M. Wesoły. W: Wesoły, M. „Heraklit w świetle najnowszych badań”. Studia Filozoficzne 284 (7-8): 40-47.

Herodot. 2005. Dzieje. Tł. S. Hammer. Warszawa: Czytelnik.

Hezjod. 1999a. Narodziny bogów (Theogonia). W: tegoż, Narodziny bogów; Prace i dni; Tarcza. Tł. J. Łanowski. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.

Homer. 2004. Illiada. Tł. F. K. Dmochowski. Warszawa: Świat Książki.

Hume, D. 1963. Traktat o nature ludzkiej. Tł. Cz. Znamierowski. Warszawa: PWN.

Kass, L. 2003. “Ageless Bodies, Happy Souls: Biotechnology and the Pursuit of Perfection”. The New Atlantis 1: 9-28.

Lape, S. 2006. The Psychology of Prostitution in Aeschines' Speach Against Timarchus. W: Ch. A. Faraone, L. K. McClure (red.) Prostitutes and Courtesans in the Ancient World. Madison: Wisconsin University Press.

Lewis, J. 2006. Solon the Thinker. Political Thought in Archaic Athens. London: Duckworth.

Mehlman, Maxwell A. 2009. The Price of Perfection: Individualism And Society in the Era of Biomedical Enhancement. Baltimore: John Hopkins University Press.

Morgan, K. A. 2015. Pindar and the Construction of Syracusan Monarchy in the Fifth Century B.C. Oxford/New York: Oxford University Press.

Nagy, G. 1997. Pindar's Homer: The Lyric Possession of an Epic Past. Baltimore: John Hopkins University Press.

Pindar. 1987. Ody zwycięskie: olimpijskie, pytyjskie, nemejskie, istmijskie. Tł. M. Brożek. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.

President’s Council on Bioethics. 2003. Beyond Therapy: Biotechnology and the Pursuit of Happiness. Report by the President’s Council on Bioethics.

Reale, G. 2004. Historia filozofii starożytnej. Tom 5. Tł. E. I. Zieliński. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Sacks, D. 1995. A Dictionary of the Ancient Greek World. New York: Oxford University Press.

Sofokles. 1882. Ajas. Tł. A. Mierzyński. Warszawa: Drukarnia K. Kowalewskiego.

Sofokles. 2007. Król Edyp. Tł. K. Morawski. https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/krol-edyp.pdf (dostęp: 20.10.2016).

Turasiewicz, R. 2005. Wprowadzenie do: O wieńcu; W obronie Ktezyfonta. W: Demostenes. Wybór mów. Tł. R. Turasiewicz. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich / De Agostini Polska.

Warszewicki, Krzysztof. 1935. O pośle i poselstwach. Tł. J. Życki. Warszawa: Drukarnia Współczesna.

Winnington-Ingram, R. P. 1998. Sofokles: An Interpretation. Cambridge: Press Syndicate of the University of Cambridge.