Partycypacja polityczna i nowe technologie komunikacyjne w Hiszpanii
PDF (English)

Słowa kluczowe

Internet
nowe technologie
media
aktywność polityczna
e-aktywność

Jak cytować

Luengo, Óscar, & Fernández-Garcia, B. (2017). Partycypacja polityczna i nowe technologie komunikacyjne w Hiszpanii. Przegląd Politologiczny, (3), 21–32. https://doi.org/10.14746/pp.2017.22.3.2

Abstrakt

Konsolidacja Internetu będącego nie tylko medium, ale także wielofunkcyjną platformą, podważyła tradycyjne relacje między mediami a partycypacją polityczną. Najnowsze wydarzenia polityczne w Hiszpanii, takie jak ruch 15-M czy sukces partii Podemos pokazują, że nowe technologie zwiększają możliwości nowych i nowatorskich sposobów aktywności politycznej. Niniejszy artykuł stanowi diagnozę roli, jaką odgrywają nowe technologie komunikacyjne, w szczególności Internet, w działalności politycznej w Hiszpanii. Wyniki pokazują godne uwagi upowszechnienie Internetu jako źródła informacji politycznych, a także jako platformy partycypacji politycznej. Analiza sugeruje ponadto, że partycypacja w sieci jest zjawiskiem bardziej popularnym wśród młodych ludzi z wykształceniem wyższym i mających poglądy lewicowe. Profil ten jest zbliżony do charakterystyki obywateli, którzy wspierają nowe siły polityczne, takie jak Podemos i różne ruchy obywatelskie domagające się przebudowy systemu demokratycznego w Hiszpanii.
https://doi.org/10.14746/pp.2017.22.3.2
PDF (English)

Bibliografia

Bennett L. W. (2003), Communicating Global Activism. Information, “Communication & Society”, vol. 6, no. 2, pp. 143–266.

Cappella J., Jamieson C. (1997), Spiral of Cynicism: The Press and the Public Good, Oxford University Press, New York.

Castells M. (2012), Redes de Indignación y Esperanza, Alianza, Madrid.

Dahlgren P. (2004), Foreword, in: W. Van de Donk, B. Loader, P. Nixon, D. Rucht, Cyberprotest: New Media, Citizens and Social Movements, Routledge, London, pp. 6–17.

Dimitrova D., Shehata J., Strömback J., Nord L. W. (2014), The effects of digital media on political knowledge and participation in election campaigns: evidence from panel data, “Communication Research”, vol. 41, no. 1, pp. 95–118.

Easton D. (1965), A systems analysis of political life, Wiley, New York.

Fallows J. (1996), Breaking the News: How the Media Undermine American Democracy, Pantheon, New York.

Hessel S. (2011), ¡Indignaos! Un alegato contra la indiferencia y a favor de la insurrección pacífica, Destino, Madrid.

Holtz-Bacha C. (1990), Videomalaise Revisited: Media Exposure and Political Alienation in West Germany, “European Journal of Communication”, no. 5, pp. 73–85.

Lichter R. S., Amundson D. R. (1994), Less News is Worse News: Television Coverage of Congress, 1972–1992. in: Congress, the Press, and the Public, eds. T. E. Mann, N. J. Ornstein, Brookings Institution Press, Washington, pp. 131–140.

Luengo O. (2005), Media Malaise Revisited: Media Exposure and Political Activism in Europe, “Central European Political Science Review”, vol. 6, no. 19, pp. 72–88.

Luengo O. (2012), Internet y nuevos repertorios de acción colectiva en Europa. ¿Invalida el 15M el malestar mediático?, in: Ciberpolítica. Las nuevas formas de acción y comunicación políticas, ed. R. Cotarelo, Tirant Lo Blanch, Valencia, pp. 257–278.

Luengo O., Maurer M. (2009), A Virtuous Circle for All? Media Exposure and Political Trust in Europe, “CONfines”, no. 5/9, pp. 39–48.

Luengo O., Marín J. (2016), Communication Strategies and New Political Movements, in: Beyond the Internet; Unplugging the Protest Movement Wave, eds. R. Figueiras, P. Espirito Santo, Routledge, London, pp. 53–75.

Newton K. (1999), Mass Media Effects: Mobilisation or Media Malaise, “British Journal of Political Science”, no. 29, pp. 577–599.

Norris P. (1996), Does Television Erode Social Capital? A Reply to Putnam, “Political Science and Politics”, vol. 29, no. 3, pp. 474–480.

Norris P. (1999), Introduction: The Growth of Critical Citizens?, in: Critical Citizens: Global Support for Democratic Government, ed. P. Norris, Oxford University Press, Oxford, pp. 1–27.

Norris P. (2000), A Virtuous Circle: Political Communication in Postindustrial Societies, Cambridge University Press, New York.

Patterson T. (1993), Out of Order, Knopf, New York.

Petray T. L. (2011), Protest 2.0: online interactions and Aboriginal activists, “Media Culture Society”, vol. 33, no. 6, pp. 923–940.

Putnam R. D. (2000), Bowling Alone, Simon & Schuster, New York.

Putnam R. D., Pharr S. J., Dalton R. J. (2000), Introduction: What’s Troubling the Trilateral Democracies, in: Disaffected Democrats: What´s Troubling the Trilateral Democracies, eds.

R. D. Putnam, S. J. Pharr, Princeton University Press, Princeton, pp. 3–27.

Robinson M. (1976), Public affairs television and the growth of political malaise: The case of The Selling the Pentagon, “American Political Science Review”, no. 70, pp. 409–432.

Robinson M., Sheehan M. A. (1983), Over the Wire and on TV. CBS and UPI in Campaign ’80, Russell Sage Foundation, New York.

Van De Donk W., Loader B. D., Nixon P. G., Rucht D. (2004), Cyberprotest: New media, citizens and social movements, Routledge, London–New York.

Yamamoto M., Kushin M. (2014), More harm than Good? Online media use and political disaffection among college students in the 2008 election, “Journal of Computer-Mediated Communication”, no. 19, pp. 430–445.

Zhang W., Johnson T. J., Bichard S. L. (2010), The Revolution Will be Networked The Influence of Social Networking Sites on Political Attitudes and Behaviour, “Social Science Computer Review”, vol. 28, no. 1, pp. 75–92.