Narracja zagrożeń i walki z kryzysami w kampanii wyborczej do parlamentu w Polsce w 2023 roku – perspektywa mediów społecznościowych
Okładka czasopisma Przegląd Politologiczny, nr 4, rok 2024
PDF (English)

Słowa kluczowe

kryzys
zagrożenie
spot wyborczy
kampania parlamentarna
ramowanie

Jak cytować

Sobera, W. (2024). Narracja zagrożeń i walki z kryzysami w kampanii wyborczej do parlamentu w Polsce w 2023 roku – perspektywa mediów społecznościowych. Przegląd Politologiczny, (4), 221–232. https://doi.org/10.14746/pp.2024.29.4.14

Abstrakt

Celem artykułu jest przeanalizowanie narracji o zagrożeniach i walki z kryzysami w spotach wyborczych w wyborach do parlamentu w Polsce w 2023 roku, w kontekście narracji bazującej na kwestiach kryzysów, które doświadczyły Polskę i świat w ostatnich latach. Metodą użytą do badań była analiza zawartości wzbogacona o analizę ramową. Badania miały na celu znalezienie odpowiedzi na pytania badawcze: Czy temat kryzysu migracyjnego był chętnie wykorzystywany przez partie polityczne w czasie kampanii wyborczej? Jak przedstawiano działania rządu w celu przezwyciężenia kryzysów? W czym partie dostrzegały największe zagrożenie dla Polski i jej obywateli? Jaką narrację stosowano w kontekście kryzysu migracyjnego? Analiza spotów wyborczych pokazała, że kwestie bezpieczeństwa nie były dominującymi tematami w czasie kampanii wyborczej w 2023 roku. Najpopularniejszym zagrożeniem ukazywanym w spotach był kryzys migracyjny – zarówno w spotach partii rządzącej, jak i partii opozycyjnych. Stosowano głównie styl kampanii negatywnej, wskazując na błędy rządu (afera wizowa), jak i zbyt dużą ustępliwość opozycji w kwestii przyjmowania uchodźców, posługując się przy tym ramami konfliktu i wroga.

https://doi.org/10.14746/pp.2024.29.4.14
PDF (English)

Bibliografia

Aalberg T., Strömbäck J., de Vreese C. H. (2012), The framing of politics as strategy and game: A review of concepts, operationalizations and key findings, “Journalism”, 13(2), pp. 162–178. DOI: https://doi.org/10.1177/1464884911427799

Aldoory L., Grunig J. E. (2012), The Rise and Fall of Hot-Issue Publics: Relationships that Develop From Media Coverage of Events and Crises, “International Journal of Strategic Communication”, 6(1), pp. 93–108. DOI: https://doi.org/10.1080/1553118X.2011.634866

Alonso S., Ruiz-Rufino R. (2020), The costs of responsibility for the political establishment of the Eurozone (1999–2015), “Party Politics”, 26(3), pp. 317–333. DOI: https://doi.org/10.1177/1354068818766182

Benoit W. L., Henson J. R. (2009), President Bush’s image repair discourse on Hurricane Katrina, “Public Relations Review”, 35(1), pp. 40–46. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2008.09.022

Bíró-Nagy A. (2022), Orbán’s political jackpot: Migration and the Hungarian electorate, “Journal of Ethnic and Migration Studies”, 48(2), pp. 405–424. DOI: https://doi.org/10.1080/1369183X.2020.1853905

Biskup B. (2020), Voter’s portrait AD 2019. Changes in Partisan Electorates Preferences in Poland, „Studia Politologiczne”, 55, http://www.studiapolitologiczne.pl/Portret-wyborcow-AD-2019-nZmiany-w-preferencjach-elektoratow-partyjnych-w-Polsce,123030,0,2.html. DOI: https://doi.org/10.33896/SPolit.2020.55.13

Bitonti A., Marchetti R., Mariotti C. (2023), Did COVID-19 change the political communication of polarizing leaders? The case of Salvini’s campaigning before and after the pandemic, “European Journal of Communication”, 38(4), pp. 380–397. DOI: https://doi.org/10.1177/02673231221140697

Boin A., McConnell A. (2021), Governing the pandemic: The politics of navigating a mega-crisis, Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-72680-5

Borowiec P., Tyszkiewicz A. (eds.) (2021), Kampania parlamentarna 2019 roku, Jagiellonian University Press, Kraków. DOI: https://doi.org/10.4467/K7242.169/20.20.15567

Bosco A., Verney S. (2016), From Electoral Epidemic to Government Epidemic: The Next Level of the Crisis in Southern Europe, “South European Society and Politics”, 21, pp. 383–406. DOI: https://doi.org/10.1080/13608746.2017.1303866

Chen E., Chang H., Rao A., Lerman K., Cowan G., Ferrara E. (2021), COVID-19 misinformation and the 2020 U.S. presidential election, “Harvard Kennedy School Misinformation Review”. DOI: https://doi.org/10.37016/mr-2020-57

Dionne K. Y., Turkmen F. F. (2020), The Politics of Pandemic Othering: Putting COVID-19 in Global and Historical Context, “International Organization”, 74(S1), pp. 213–230. DOI: https://doi.org/10.1017/S0020818320000405

Dulani B., Harris A., Lust E., Ferree K., Kao K., Ahsan Jansson C., Metheney E. A. (2021), Elections in the time of covid-19: The triple crises around Malawi’s 2020 presidential elections, “Journal of Elections, Public Opinion and Parties”, 31(sup1), pp. 56–68. DOI: https://doi.org/10.1080/17457289.2021.1924745

Dzwończyk J. (2016), Wybory 2015: Dwie kampanie i dwa populizmy, Jagiellonian University Press, Kraków, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/150028.

Fuzja Orlenu z Lotosem. Wątpliwościami zajmuje się Senat, Money.pl, https://www.money.pl/gospodarka/fuzja-orlenu-z-lotosem-watpliwosciami-zajmuje-sie-senat-6845200087927552a.html, 27.01.2024.

Galtung J. (2006), Peace Journalism as an Ethical Challenge, “Mediterranean Edition”, 1(2), pp. 1–5.

Garlicki J. (2010), Komunikowanie polityczne – od kampanii wyborczej do kampanii permanentnej, “Studia Politologiczne”, 16, pp. 26–45.

Gessler T., Hunger S. (2022), How the refugee crisis and radical right parties shape party competition on immigration, “Political Science Research and Methods”, 10(3), pp. 524–544. DOI: https://doi.org/10.1017/psrm.2021.64

Giuliani M. (2023), Voting between two global crises. A NUTS3-level analysis of retrospective voting in four South-European countries, “Italian Political Science Review/Rivista Italiana Di Scienza Politica”, 53(1), pp. 68–84. DOI: https://doi.org/10.1017/ipo.2022.9

Grande E., Schwarzbözl T., Fatke M. (2019), Politicizing immigration in Western Europe, “Journal of European Public Policy”, 26(10), pp. 1444–1463. DOI: https://doi.org/10.1080/13501763.2018.1531909

Herbut R. (2008), Partie polityczne, in: Demokracje zachodnioeuropejskie. Analiza porównawcza, eds. A. Antoszewski, R. Herbut, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Hutter S., Kriesi H. (2022), Politicising immigration in times of crisis, “Journal of Ethnic and Migration Studies”, 48(2), pp. 341–365. DOI: https://doi.org/10.1080/1369183X.2020.1853902

Jamieson K. H. (1993), Dirty Politics: Deception, Distraction, and Democracy, Oxford University Press.

Kolczynski M. (ed.) (2010), The Picture of the European Parliament Elections (2009) in the Polish Media. Analysis of the Media Content, GNOME – Wydawnictwa Naukowe i Artystyczne, Katowice.

Kolczyński M. (ed.) (2017), Polskie wybory 2014–2015: Kontekst krajowy i międzynarodowy – przebieg rywalizacji – konsekwencje polityczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Kolczyński M., Norstrom R. (2022), Polarized disinformation. The coverage of US presidential election by Polish TV, „Horyzonty Polityki”, 13(44). DOI: https://doi.org/10.35765/hp.2284

Kousser T., Hill S., Lockhart M., Merolla J. L., Romero M. (2021), How do Americans want elections to be run during the COVID-19 crisis?, “Research & Politics”, 8(2). DOI: https://doi.org/10.1177/20531680211012228

Lipscy P. Y. (2020), COVID-19 and the Politics of Crisis, “International Organization”, 74(S1), pp. 98–127. DOI: https://doi.org/10.1017/S0020818320000375

Lusińska A., Kalinowska-Żeleźnik A., Miłoszewska-Podrażka E. (2023), Kampania społeczna jako narzędzie rządowego komunikowania kryzysowego w mediach społecznościowych w pierwszym roku pandemii COVID-19 w Polsce, „Zeszyty Prasoznawcze”, vol. 3(255). DOI: https://doi.org/10.4467/22996362PZ.23.030.18136

Navarrete R. M. (2021), From Economic Crisis to a Crisis of Representation? The Relationship Among Economic Conditions, Ideological Congruence, and Electoral Participation, “Frontiers in Political Science”, 3, https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpos.2021.719180. DOI: https://doi.org/10.3389/fpos.2021.719180

O’Malley E., Brandenburg H., Flynn R., McMenamin I., Rafter K. (2014), The impact of the economic crisis on media framing: Evidence from three elections in Ireland, “European Political Science Review”, 6(3), pp. 407–426. DOI: https://doi.org/10.1017/S1755773913000155

Peszyński W. (2018), Prezydencki i parlamentarny style kampanii wyborczej, „Roczniki Nauk Społecznych”, 10(46)(3), pp. 143–162. DOI: https://doi.org/10.18290/rns.2018.46.3-10

Renshon S. (2016), Immigration in the Presidential Campaign, Part 1: The chance of a political lifetime for real reform, https://cis.org/Report/Immigration-Presidential-Campaign-Part-1, 27.01.2024.

Ricard J., Medeiros J. (2020), Using misinformation as a political weapon: COVID-19 and Bolsonaro in Brazil, “Harvard Kennedy School Misinformation Review”. DOI: https://doi.org/10.37016/mr-2020-013

Sasnal P. (2016), Exodus z Syrii. Migranci i uchodźcy z Bliskiego Wschodu, „Rocznik Strategiczny”, 21, pp. 336–356.

Sobera W. (2022), Komunikowanie rządowe w Polsce w pierwszym roku pandemii koronawirusa – wybrane aspekty, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio K – Politologia”, 29(1). DOI: https://doi.org/10.17951/k.2022.29.1.105-123

Sosnowski T., Wrześniewski K. (1983), Polska adaptacja inwentarza STAI do badania sta-Polska adaptacja inwentarza STAI do badania stanu i cechy lęku, „Przegląd Psychologiczny”, 26(2), pp. 393–412.

Thórisdóttir H., Helgason A. F., Harðarson Ó. Th., Önnudóttir E. H. (2021), Electoral Politics in Crisis After the Great Recession: Change, Fluctuations and Stability in Iceland, Routledge, London.

Trein P., Beckmann R., Walter S. (2017), German Voters in Times of Crisis: The Impact of Perceptions and Economic Context on Electoral Behaviour, “German Politics”, 26(3), pp. 414–439. DOI: https://doi.org/10.1080/09644008.2016.1266482

Turska-Kawa A. (2010), Psychologiczne uwarunkowania zachowań wyborczych, “Political Preferences”, nr 1, 101–121.

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy, t.j. Dz. U. 2023, poz. 2408, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20110210112.

Valentino N. A., Beckmann M. N., Buhr T. A. (2001), A Spiral of Cynicism for Some: The Contingent Effects of Campaign News Frames on Participation and Confidence in Government, “Political Communication”, 18(4), pp. 347–367. DOI: https://doi.org/10.1080/10584600152647083