Abstrakt
This article presents a comparative analysis of the plot, character building and poetics in Gustave Flaubert’s Madame Bovary and Józef Ignacy Kraszewski’s Ulana. Flaubert and Kraszewski shaped the character of their protagonists in a similar manner in that both women attempt to, in line with the idea of bovarysme, become someone different that they truly are. What connects the two characters: Emma engrossed with sentimental novels and bored of provincial life and Ulana for whom an affair was supposed to be an escape from marital unhappiness, are certainly stubbornness, impetuousness and tendency to break social and moral conventions. The parallel between Flaubert and Kraszewski is further confirmed by an analysis of the formal layer of the two texts – both authors were realists devoted to insightful presentation of the meanders of the human psyche and to accuracy of character description.
Bibliografia
Bracka Mariya (2014), Kwestia prawdy i krzywdy w powieściach ludowych Józefa Ignacego Kraszewskiego, w: Kraszewski i wiek XIX. Studia, red. Anna Janicka, Krzysztof Czajkowski, Paweł Kuciński, Prymat, Białystok.
Burkot Stanisław (1986), „Ulana”. Powieść „malownicza” i powieść o ludzkich namiętnościach, „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”.
Burkot Stanisław (2012), Kobieta w powieściach i publicystyce Kraszewskiego, w: Kraszewski. Poeta i światy, red. Tadeusz Budrewicz, Ewa Ihnatowicz, Ewa Owczarz, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
Cieśla-Korytowska Maria (2011), Te książki zbójeckie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Engelking Ryszard (2014), Przedmowa, w: Gustaw Flaubert, Pani Bovary. Z obyczajów prowincji, przeł. Ryszard Engelking, słowo/obraz terytoria, Warszawa.
Flaubert Gustaw (1957), Listy, przeł. i wybór Wacław Rogowicz, PIW, Warszawa.
Flaubert Gustaw (2014), Pani Bovary. Z obyczajów prowincji, przeł. Ryszard Engelking, Sic!, Warszawa.
Gaultier Jules de (2006), Le Bovarysme, PUPS, Paris.
Girard René (2001), Pragnienie trójkątne, w: tegoż, Prawda powieściowa i kłamstwo romantyczne, przeł. Karolina Kot, Wydawnictwo KR, Warszawa.
Głowiński Michał (1992), Cham, czyli Pani Bovary nad brzegami Niemna, w: „Lalka” i inne. Studia w stulecie polskiej powieści realistycznej, red. Józef Bachórz, Michał Głowiński, IBL PAN, Warszawa.
Kraszewski Józef Ignacy (1880), Kronika Zagraniczna, „Tygodnik Ilustrowany”, nr 235.
Kraszewski Józef Ignacy (1985), Ulana. Powieść poleska, [wstęp i przypisy Stanisław Burkot], Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.
Rancière Jacques (2012), Dlaczego należało zabić Emmę Bovary? Literatura demokracja i medycyna, przeł. Jerzy Franczak, „Teksty Drugie”, nr 4.
Śniedziewski Piotr (2011), O zgubnych skutkach spoglądania przez okno (Flaubert), w: tegoż, Melancholijne spojrzenie, Universitas, Kraków.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Natalia Teklik

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
