Dziecięce konfabulacje i rozwój moralny najmłodszych
PDF

Słowa kluczowe

confabulations
lying
moral development
child
imagination

Jak cytować

Grzesiak, E. (2023). Dziecięce konfabulacje i rozwój moralny najmłodszych. Studia Edukacyjne, (70), 151–166. https://doi.org/10.14746/se.2023.70.10

Abstrakt

The article is devoted to the issue of children’s confabulations, which often characterize preschool children and constitute a specific part of this developmental period. The text explains the phenomenon of confabulation, who else it may concern, and why younger children fantasize and tell untrue stories. It will also discuss the topic of lies, the causes of insincerity among children, and the broadly understood moral development of the youngest.

https://doi.org/10.14746/se.2023.70.10
PDF

Bibliografia

Baudelaire, Ch. (2000). Rozmaitości estetyczne. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Bergamaschi Ganapini, M. (2020). Confabulating Reasons. Topoi, 39, 1-13 DOI: https://doi.org/10.1007/s11245-018-09629-y

Bergner Hurlock, E. (1985). Rozwój dziecka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe Berlyne, N. (1972). Confabulation. The British Journal of Psychiatry, 120, 31-39 DOI: https://doi.org/10.1192/bjp.120.554.31

Berrios German, E. (1998). Confabulations: A Conceptual History. Journal of the History of the Neurosciences, 7, 225-241 DOI: https://doi.org/10.5555/jhin.7.3.225.1855

Bronson, P., Merryman, A. (2011). Rewolucja w wychowaniu. Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki

Brown, J., Huntley, D., Morgan, S., Dodson, K.D., Cich J. (2017) Confabulation: A Guide for Mental Health Professionals. International Journal Neurology and Neurotherapy, 4(2), 1-9

Brown, J., Long-McGie, J., Oberoi, P., Wartnik, J.A., Wresh, J., Weinkauf, E., Falconer, G. (2014). Confabulation: Connections between Brain Damage, Memory, and Testimony. Journal of Law Enforcement, 3 (5), 1-11

Buksik, D. (1997). Wybrane psychologiczne teorie rozwoju moralnego człowieka. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 13, 147-166 DOI: https://doi.org/10.21852/sem.1997.12

Bussey, K. (1992). Lying and truthfulness: Children’s definitions, standards and evaluative reactions. Child Development, 63, 1338-1347 DOI: https://doi.org/10.2307/1130907

Czyżowska, D., Niemczyński, A., Kmieć, E. (1993). Formy rozumowania moralnego Polaków w świetle danych z badania metodą Lawrence’a Kohlberga. Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, 1-2, 19-37

Dunn, J. (1988). The beginnings of social understanding. Oxford: Blackwell DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674330610

Faber, A., Mazlish, E. (1998). Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina

Gała, A.E. (1992). Uwarunkowania wychowawcze dojrzalej moralności. Lublin – Wrocław: KPW. KUL Lew

Górniewicz, J. (1997). Kategorie pedagogiczne. Olsztyn: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej

Gudjonsson, G. (2016). Memory distrust syndrome, confabulation and false confession. Cortex, 1-32 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cortex.2016.06.013

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (2002). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Hirstein, W. (2005). Brain fction: self-deception and the riddle of confabulation. Cambridge: MIT Press DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/1660.001.0001

Jankowska, D.M. (2019). Trajektorie rozwoju wyobraźni twórczej w dzieciństwie. Warszawa: Wydawnictwo Liberi Libri

Kopelman, M.D. (1987). Two types of confabulation. Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry, 50, 482-487 DOI: https://doi.org/10.1136/jnnp.50.11.1482

Kopelman, M.D. (2010). Varieties of confabulation and delusion. Cognitive Neuropsychiatry, 15 (1, 2, 3), 14-37 DOI: https://doi.org/10.1080/13546800902732830

Kruczkowska, V. (2012). Być przykładem. Bliżej Przedszkola, 12, 28-29

Kupisiewicz, Cz., Kupisiewicz, M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Lee, K. (2000). Lying as doing deceptive things with words: A speech act theoretical perspective. W: J.W. Astington (red.), Minds in the making: Essays in honor of David R. Olson. Oxford: Blackwell

LoPiccolo, Ch.J., Goodkin, K., Baldewicz, T.T. (1999). Current issues in the diagnosis and management of malingering. Annals of Medicine, 31, 166-174 DOI: https://doi.org/10.3109/07853899909115975

Maliński, M. (2012). Moje dziecko kłamie. Bliżej Przedszkola, 5

Mayor, C., Schneider, M. (2023). Confabulations in a teenager with a right frontal hemispherotomy: Possible underlying mechanisms. The Clinical Neuropsychologist, 37 (8), 1686-1709 DOI: https://doi.org/10.1080/13854046.2022.2163921

McGaughran, L.S., Wylie, A.A. (1969). Continuity in the development of conceptual behaviour in preschool children. Developmental Psychology, 1, 181-192 DOI: https://doi.org/10.1037/h0027336

Melosik, Z. (2005). Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Metcalf, K., Langdon, R., Coltheart, M. (2007). Models of confabulation: A critical review and a new framework. Cognitive Neuropsychology, 24(1), 23-47 DOI: https://doi.org/10.1080/02643290600694901

Moscovitch, M. (1989). Confabulation and the frontal system: Strategic versus associative retrieval in neuropsychological theories of memory. W: H.L. Roediger, F.I.M. Craik (red.), Varieties of memory and consciousness: Essays in honour of Endel Tulving. New Jersey, United States: Lawrence Erlbaum Associates, Hillsdale

Moscovitch, M. (1995). Confabulation. W: D.L. Schacter, G.D. Fischbach, J.T. Coyle, M.M. Mesulam, L.E. Sullivan (red.), Memory Distortion. Cambridge – Massachusetts: Harvard University Press

Newton, P., Reddy, V., Bull, R. (2000). Children’s everyday deception and performance on false -belief tasks. British Journal of Developmental Psychology, 18, 297-317 DOI: https://doi.org/10.1348/026151000165706

Pasternak, A. (2012). Dlaczego kłamiesz?. Bliżej Przedszkola, 6, 40-42

Piaget, J. (1966). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Piaget, J. (1967). Rozwój ocen moralnych dziecka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Przetacznikowa, M. (1973). Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych

Przetacznikowa, M. (1976). Wiek przedszkolny. W: M. Żebrowska (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Schacter, D.L. (2003). Siedem grzechów pamięci. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy

Schacter, D.L., Kagan, J., Leichtman, M.D. (1995). True and false memories in children and adults: a cognitive neuroscience perspective. Psychology Public Policy and Law, 1(2), 411-428 DOI: https://doi.org/10.1037//1076-8971.1.2.411

Schnider, A., von Daniken, Ch. Gutbrod, K. (1996). The mechanisms of spontaneous and provoked confabulations. Brain, 119, 1365-1375 DOI: https://doi.org/10.1093/brain/119.4.1365

Shakeel, M.K., Docherty, N.M. (2015). Confabulations in schizophrenia. Cognitive Neuropsychiatry, 20(1), 1-13 DOI: https://doi.org/10.1080/13546805.2014.940886

Sieradzka-Baziur, B. (2016). Wyobraźnia jako pojęcie. W: A. Królikowska, M. Łątkowski, B. Topij-Stempińska (red.), Dzieło chwali Mistrza. Księga jubileuszowa dedykowana prof. dr hab. Irenie Popiołek z okazji 50-lecia pracy artystycznej oraz pracy pedagogicznej. Kraków: Wydawnictwo Ignatianum

Słownik języka polskiego. (1978), red. M. Szymczak, t. III. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Smykowski, B. (2005). Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka. W: A.I. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

Trempała, J. (1989). Rozumowanie w okresie wczesnej dorosłości. Warszawa – Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Tyszkowa, M. (1988). Rozwój psychiczny jednostki jako proces strukturacji i doświadczenia. W: M. Tyszkowa (red.), Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe

Tyszkowa, M. (1996). Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. W: M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Reuter, M. (2014). Umysł konfabulujący. Analiza kognitywistyczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM

Wilson, A.E., Smith, M.D., Ross, H.S. (2003). The Nature and Effects of Young Children’s Lies. Social Development, 12(1), 21-45 DOI: https://doi.org/10.1111/1467-9507.00220

Confabulation: Honest Lying, źródło: http://www.alzwa.org/files/2015/01/April-2015-Confabulation-Honest-Lying.pdf, [dostęp: 15.08.2023]

Hirstein, W. Introduction: What is confabulation?, źródło: https://philpapers.org/archive/HIRCVF.pdf, [dostęp: 15.08.2023].

Hood, J. An exploratory study of developmental confabulation in children, Continuing Professional Development Doctorate in Educational Psychology. University College London: ProQuest LLC, 2013, źródło: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1446003/1/U593329%20redacted.PDF, [dostęp: 15.08.2023].

Konfabulacja, źródło: https://web.archive.org/web/20121022130413/http://www.charaktery.eu/slownik-psychologiczny/K/134/Konfabulacja/, [dostęp: 15.08.2023].

Online Etymology Dictionary, źródło: https://www.etymonline.com/word/confabulation, [dostęp: 15.08.2023].

Spławska, J. Poziom rozwoju rozumowania moralnego w świetle badań metodą Lawrence’a Kohlberga, źródło: https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/428/poziom-rozwoju-rozumowania-moralnego-w-swietle-badan-metoda-lawrencea-kolberga/article.pdf, [dostęp: 15.08.2023].